۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۸
کد خبر: 55455827

ما در این مقاله به معرفی بیستون کرمانشاه و نکات مهم مرتبط با آن نظیر مشهور ترین بخش های مجموعه خواهیم پرداخت.

معرفی بیستون کرمانشاه

سلام نو-سرویس گردشگری: مجموعه بیستون کرمانشاه جزو مشهور ترین مجموعه های باستانی کشور می باشد که هر ساله تعداد قابل توجهی از توریستان علاقه مند به تاریخ ایران را به خود جلب می کند. درون این مجموعه توریستی بی نظیر شما می توانید بخش های مختلفی را مشاهده فرمایید. هر کدام از بخش های موجود در این مجموعه در فواصل مختلفی از کوه اصلی بیستون قرار گرفته و ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارند. ما در این مقاله به معرفی بیستون کرمانشاه خواهیم پرداخت و شما را با مهم ترین بخش های موجود در این مجموعه باستانی و کهن آشنا خواهیم کرد.

معرفی بیستون کرمانشاه :

در مقاله معرفی بیستون کرمانشاه در ابتدا باید به سراغ بررسی کلی مجموعه بروید. بیستون در واقع یک محوطه تاریخی و فرهنگی می باشد که از بخش های مختلفی تشکیل شده است. این مجموعه تاریخی در سال های اخیر توانسته است که استان کرمانشاه را به یکی از برترین استان های کشور از نظر جذب توریست و گردشگر تبدیل نماید. مجموعه بیستون کرمانشاه در سال ۱۳۸۱ به لیست آثار ملی کشور اضافه شده و از سال ۱۳۸۵ جزو آثار جهانی یونسکو نیز می باشد. در ادامه شما را با تاریخچه این مجموعه باستانی و مهم ترین بخش های آن آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه بیستون :

در هنگام معرفی بیستون کرمانشاه به هیچ عنوان نمی توان از قدمت و تاریخچه غنی این مجموعه چشم پوشی کرد. بیستون کرمانشاه دارای تاریخچه بسیار غنی و قابل توجهی می باشد. به طوری که قدمت این مجموعه را به دوران پارین سنگی نسبت می دهند. به عبارت بهتر نه تنها این مجموعه یادگاری از حکومت های کهن و باستانی ایران می باشد. بلکه قبل از فعالیت حکومت های باستانی ایران نیز مردمانی بوده اند که از این مجموعه استفاده کرده اند. لازم به ذکر است که کوه بیستون در گذشته محل عبور کاروان ها و نظامیان بوده است. به همین دلیل از این کوه و منطقه استراتژیک با هدف قدرت نمایی و به رخ کشیدن توانایی بالای پادشاهان ایران استفاده می شده است.

معرفی بیستون کرمانشاه

معرفی بیستون کرمانشاه

بررسی مهم ترین بخش های موجود در مجموعه :

در این بخش از مقاله معرفی بیستون کرمانشاه، به سراغ بررسی مهم ترین بخش های موجود در مجموعه خواهیم رفت. در نتیجه به شما توصیه می کنیم اگر قصد سفر به استان کرمانشاه و بازدید از این مجموعه باستانی را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کاخ بیستون :

کاخ بیستون یک کاخ باستانی در مقابل کتیبه این مجموعه می باشد که به خسرو پرویز، پادشاه مشهور ساسانیان تعلق داشته است. طبق کاوش های باستان شناسی متعدد در سال ۱۳۵۵ در این کاخ، باستان شناسان متوجه شدند که فرآیند ساخت این کاخ ناتمام مانده و از آن تنها دیوار های اطراف کاخ بنا نهاده شده است. دیوار های کاخ نیمه تمام بیستون در ادامه تبدیل به کاروانسرا می شوند و کاروانسرا نیز سال ها بعد از اثر زلزله تخریب می گردد. در نتیجه امروزه شما نمی توانید آثار قابل توجه و چشمگیری از کاخ نیمه تمام خسرو پرویز ساسانی را در این مکان مشاهده فرمایید.

کتیبه بیستون :

کتیبه بیستون در واقع مهم ترین بخش موجود در این مجموعه می باشد که نمیتوان از آن غافل شد. کتیبه بیستون به شرح پیروزی داریوش اول هخامنشی بر گئومات مغ می پردازد. متن کتیبه بیستون در واقع مهم ترین اثر هنری باقی مانده از دوره هخامنشیان می باشد. همچنین کتیبه بیستون برای افراد فعال در حوزه ادبیات نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. زیرا متن کتیبه بیستون کرمانشاه در واقع قدیمی ترین متن در ادبیات فارسی می باشد. ویژگی های فوق سبب شده اند که کتیبه بیستون امروزه در لیست مهم تری آثار تاریخی جهان قرار بگیرد.

معرفی بیستون کرمانشاه

معرفی بیستون کرمانشاه

سراب بیستون :

سراب بیستون یکی از برترین جاذبه های طبیعی مجموعه می باشد که در مقاله معرفی بیستون کرمانشاه به بررسی آن خواهیم پرداخت. سراب بیستون در واقع چشمه آبی است که در یک مکان مانند برکه جمع می گردد. این برکه دلیل استقرار انسان ها از دوران پارین سنگی تا به امروزه بوده است. به عبارت بهتر وجود این برکه تاریخی سبب شده است که انسان ها از گذشته های بسیار دور تا به امروز، در این مکان حضور داشته باشند. سراب بیستون علاوه بر موارد فوق، جزو اصلی ترین دلایل بنا شدن کاروانسرا در این محل نیز بوده است.

معرفی بیستون کرمانشاه و امکانات رفاهی مجموعه :

درون مجموعه تاریخی و فرهنگی بیستون کرمانشاه امکانات رفاهی متعددی وجود دارد که توریستان و گردشگران می توانند از آنها استفاده نمایند. از مهم ترین امکانات رفاهی و توریستی موجود در این مجموعه می توان به پارکینگ، سرویس بهداشتی، غرفه فروش صنایع دستی، رستوران، شربت خانه و ... اشاره نمود. دقت داشته باشید که برخی از بخش های این مجموعه در مواقع خاصی از سال برای مرمت از دسترس خارج می شوند. لازم به ذکر است که امکان ورود وسایل نقلیه به محوطه بیستون وجود ندارد. همچنین امکان برپایی چادر مسافرتی و روشن کردن آتش نیز در این مجموعه وجود ندارد.

در انتها امیدواریم اطلاعات جامع و مناسبی در زمینه مجموعه تاریخی کرمانشاه و نکات مهم و مرتبط با آن به دست آورده باشید. 

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یوسف یاوری IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    1 0
    بسیار عالی کرمانشاه را تعریف نموده اند متشکرم
  • کرمانشاهی IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    بیستون نماد عظمت ایران است و باعث مباهات هرایرانی
  • روچیار IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    کرمانشاه پایتخت فرهنگ و تمدن
  • امیر وکیلی حسنوند IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    1 0
    اینجا بیستون ، اینجا پایتخت تاریخی و فرهنگی قوم بزرگ لک است ، زنده باد لک و لکستان بزدگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید