امسال حتی نتوانستیم هزینه‌های مصرفی را جمع‌آوری کنیم، از طرفی به بانک‌ها بدهکاریم که به امید برداشت ذرت وام گرفته بودیم و اکنون فشار بانک‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است.

ضرر هنگفت کشاورزان ذرت‌کار فاریاب

از آنجا که عمده محصول کشاورزان فاریاب ذرت و گندم است، امسال با ورود کرم ساقه‌خوار ذرت‌کاران فاریابی دچار ضرر زیادی شدند.

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، حدود ۴۰ درصد از محصول ذرت فاریاب با توجه به ورود کرم ساقه‌خوار به‌صورت علوفه‌ای برداشت شد که متاسفانه به‌دلیل ازدحام کرم‌های موجود در محصولات ذرت علوفه‌ای هم چندان خریداری نداشت و این مشکلات ضرر و زیان بزرگی به کشاورزان وارد کرد.

یکی از کشاورزان عمده در گفتگو با خبرنگار فارس اعلام کرد: امسال حتی نتوانستیم هزینه‌های مصرفی را جمع‌آوری کنیم، از طرفی به بانک‌ها بدهکاریم که به امید برداشت ذرت وام گرفته بودیم و اکنون فشار بانک‌ها نیز یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است.

ضرر هنگفت کشاورزان ذرت‌کار فاریاب

آفت کرم ساقه‌خوار، خسارت به کشاورزی، بدهی کشاورزان به بانک‌ها

کشاورز ذرت‌کار دیگری می‌گوید: به‌دلیل این بیماری کمر خرده‌مالکان خم شده است و مانده‌ایم که چگونه کشت گندم را آغاز کنیم.

 اسکندری می‌گوید: به‌تازگی کرم ساقه‌خوار ذرت در مزارع گندم نیز پیدا شده است.

 این کشاورز اضافه می‌کند: تاکنون کارشناسان جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند سم و یا داروی مورد نظر را جهت مبارزه با این آفت پیدا کنند. 

حمید لطفی یکی دیگر از کشاورزان ذرت و گندم‌کار می‌گوید: با توجه به ضرر و زیان محصول ذرت در شهرستان مردم از بیم نفوذ کرم ساقه‌خوار قادر به کاشت گندم نیستند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت موجود امسال کشت گندم نسبت به سال قبل اُفت بسیار شدیدی دارد و کشاورزان تمایلی به کشت گندم ندارند، البته محصول گندم برخلاف ذرت تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی فاریاب در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: کرم برگ‌خوار به‌صورت لکه‌ای به مزارع ذرت خسارت وارد کرده است. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشاورزانی که با تاخیر کشت ذرت را شروع کردند متحمل خسارات بیشتری شدند زیرا تاریخ کشت ذرت از اول شهریور به بعد توصیه نمی‌شود.

ضرر هنگفت کشاورزان ذرت‌کار فاریاب

خسارت به ۴۰ درصد مزارع

عادلی عنوان کرد: در برخی از مزارع میزان خسارت تا ۴۰ درصد هم رسیده که با این وجود حتی ذرت علوفه‌ای جایگاهی بین خریداران نداشته است و این دسته از کشاورزان ضرر و زیان زیادی متحمل شده‌اند.

مدیر جهادکشاورزی فاریاب اظهار داشت: متاسفانه این آفت بروی گندم هم تاثیر زیاد دارد البته به‌دلیل هوای سرد این آفت نسبت به فصل گرما شدت کمتری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به ورود آفت قرنطینه‌ای و خطرناک برگ‌خوار پاییزه به مزارع ذرت شهرستان و گزارش خسارت این آفت به محصول گندم، به کشاورزان توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم خسارت این آفت در مرحله دوبرگی هرچه سریعتر نسبت به سم‌پاشی مزارع گندم با حشره‌کش‌های سایپرمترین، استامی پراید و با سم‌پاش بوم‌دار پشت تراکتوری اقدام کنند.

 عادلی همچنین متذکر شد: متاسفانه محصولات ذرت شامل بیمه نخواهند شد.

ضرر هنگفت کشاورزان ذرت‌کار فاریاب

پیش‌بینی برداشت بیش از ۶۰ هزار تن ذرت از مزارع فاریاب

 وی در پایان از پیش‌بینی برداشت بیش از ۶۰ هزار تن ذرت از مزارع شهرستان فاریاب خبر داد و گفت: برداشت ذرت در این شهرستان از اواخر آذر آغاز و تا پایان بهمن‌ماه ادامه دارد.

عادلی تصریح کرد: به‌منظور خرید تضمینی ذرت، مراکز خرید این شهرستان فعال است که‌ برای تحویل ذرت، ثبت نهایی اطلاعات مزارع ذرت در سامانه جامع پهنه‌بندی الزامی است.

طبق بازدید میدانی خبرنگار فارس از مناطق زیر کشت ذرت و گندم، کشاورزان بسیار ناراحت و گلایه‌مند هستند و درخواست دارند بانک‌ها باید با ذرت‌کاران و گندم‌کاران مدارا کنند و از طرفی از مسؤولان خواستار رسیدگی به این معضل هستند. 

عده‌ای از کشاورزان که نتوانستند محصولات خود را بیمه کنند، در شرایط سخت‌تری قرار دارند.

به گزارش فارس، بیشترین سطح زیر کشت ذرت در جنوب کرمان به شهرستان فاریاب اختصاص دارد.

گزارش از: یونس لطفی مهروئیه

انتهای پیام/۸۰۰۴۲/ب

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید