۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 55455614

فاصله تهران تا مرداب سراوان حدود سیصد کیلومتر است که با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی می شود.

فاصله تهران تا مرداب سراوان

سلام نو-سرویس گردشگری: شهر رشت از حیث معماری شهری بدون شک زیباترین و مدرن ترین شهر ایران است. گرچه فضای شهری رشت از جاذبه های گردشگری طبیعی نیز تهی نیست اما اغلب دیدنی های طبیعی محبوب گردشگران در حاشیه این شهر و فضای اطراف آن قرار گرفته اند. یکی از این جاذبه های طبیعی مرداب سراوان است که در جنوب رشت و در فاصله ای حدودا هفده کیلومتری با این شهر قرار دارد. در این مطلب قصد داریم به معرفی این مرداب و بررسی ویژگی های جذاب آن برای گردشگران بپردازیم. ابتدا بگذارید ببینیم که فاصله تهران تا مرداب سراوان چقدر است.

فاصله تهران تا مرداب سراوان چقدر است؟

فاصله تهران تا مرداب سراوان حدود سیصد کیلومتر است. مرداب سراوان در مرکز پارک جنگلی سراوان قرار گرفته است که بخشی از دهستان جنگلی سراوان به شمار می رود. دهستان سراوان علاوه بر این پارک جنگلی هفت روستای سرسبز را نیز در درون خود جای داده است. این روستاها عبارتند از: روستای قاضیان، روستای سراوان، روستای جوکلبندان، روستای موشنگا، روستای امامزاده هاشم، روستای گلسرک و روستای کچا. توصیه می کنیم در بازدید از مرداب سراوان حتما سری هم به این روستاهای جنگلی زیبا بزنید.

شما می توانید فاصله تهران تا مرداب سراوان را با فرض روان بودن ترافیک در عرض حدود چهار ساعت طی نمایید.

فاصله تهران تا مرداب سراوان

مرداب زیبای سراوان

ویژگی های جذاب مرداب زیبای سراوان

خاص ترین ویژگی مرداب سراوان مربوط به خزه های سطح این مرداب است. تمامی سطح این مرداب با رنگ سبز روشن این خزه ها پوشیده شده است. منظره ای که این خزه های زیبا به مرداب سراوان بخشیده اند حتی باعث شده است که بسیاری از افراد این مرداب را در اولین برخورد با یک چمنزار سبز اشتباه بگیرند. اما جالب اینجاست که از حیث علمی این خزه های سبز و زیبا در واقع گونه هایی از آفت های گیاهی به شمار می روند. زیرا با اختلال در جریان ورود اکسیژن به درون مرداب باعث به خطر افتادن جان آبزیان موجود در آن و تهدید اکوسیستم مرداب می شوند. با این حال باید گفت که این خزه ها به نوعی نماد مرداب سراوان به شمار می روند.

در خصوص منظره منحصر بفرد مرداب سراوان فقط نمی توان به خزه سبز سطح این مرداب اشاره کرد. بلکه بخش بزرگی از زیبایی سراوان مربوط به درختان جنگلی حاشیه این مرداب است که به شکلی انبوه در اطراف آن روییده اند و حصاری سبز به دور مرداب سراوان کشیده اند. این درختان شامل گونه های زیبا و کمیابی نظیر سرو نقره ای، سفید پت، کاج سیلوستریس و کاج تدا می شوند. در نواحی دورتر درختان جنگلی دیگری از قبیل توسکا، بلوط، بیدمشک، آلوچه جنگلی، زربین، ممرز، انجیلی، بید و... نیز به چشم می خورند. پوشش جانوری اطراف مرداب نیز شامل پرندگانی همچون کبک، دارکوب، جغد، جنگلی، قرقاول و... و همچنین حیواناتی چون گوزن، راسو، خرگوش، سنجاب، قورباغه، لاک پشت و... می باشد.

اگر می خواهید به بازدید از مرداب سراوان بروید توصیه ما این است که حتما در هنگام طلوع آفتاب در کنار این مرداب حضور داشته باشید. منظره ای که خواهید دید یک چشم انداز شگفت انگیز و باور نکردنی است. مه غلیظ صبحگاهی تمام ناحیه اطراف مرداب را فرا گرفته و فضایی وهم انگیز و راز آمیز را پدید آورده است. از طرفی مخلوط شدن رنگ سبز جنگل با رنگ سفید این مه صبحگاهی یک ترکیب رنگ چشم نواز را پیش روی شما قرار خواهد داد.

علاوه بر هنگامه طلوع آفتاب در حوالی ظهر نیز مرداب سراوان بسیار زیباست. در این زمان از روز که آفتاب به شکل عمود بر سطح مرداب می تابد جلوه ای درخشان در این محدوده پدید می آید. شعاع های نور ظهرگاهی راه خود را از میان شاخه های سر به فلک کشیده درختان باز می کنند تا به سطح مرداب بتابند. این چنین رنگ سبز روشن سطح مرداب سراوان زیر این شعاع های نور به روشنی و به زیبایی برق می زند و می درخشد.

مرداب و پارک جنگلی سراوان خالی از امکانات تفریحی نیز نیستند. در محدوده مرداب همواره قایق هایی به شکل قو آماده هستند تا گردشگران را در ظرفیت های دو نفره در امتداد مرداب پیش ببرند. کمی آنسوتر یک زمین بازی پینت بال نیز قرار دارد. این زمین پینت بال اولین زمین حرفه ای این بازی بود که در ایران راه اندازی شد. لازم به ذکر است که تنها افراد بالای ده سال اجازه ورود به این زمین را دارند. موتور چهارچرخ از جمله دیگر امکانات تفریحی پارک جنگلی سراوان است. هزینه استفاده از موتور چهارچرخ سی هزار تومان به ازای هر ده دقیقه، هزینه ورود به زمین پینت بال چهل هزار تومان برای هر فرد و هزینه استفاده از قایق بیست هزار تومان به ازای هر ده دقیقه می باشد.

فاصله تهران تا مرداب سراوان

قایق گردی در مرداب سراوان

بهترین وقت سفر به مرداب سراوان در نیمه ابتدایی سال و به خصوص نیمه ابتدایی فصل بهار است. فقط در اواسط تابستان آب و هوای پارک جنگلی سراوان کمی گرم و شرجی می شود. در فصل پاییز و زمستان نیز منظره ها و چشم اندازهایی بسیار تماشایی در پارک جنگلی سراوان ایجاد می شوند. اما بارش های مداوم و سیل آسای باران در فصل پاییز و سرمای شدید هوا در فصل زمستان شرایط بازدید از این جاذبه گردشگری در این فصل ها را دشوار نموده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید