روستاگردی آن هم در جنوب ایران بسیار هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید و درباره روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان بدانید.

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: این روستا در انتهای نقشه و در سیستان و بلوچستان درست در امتداد دریای عمان قرار گرفته است. روستا درک در بخش زرآباد و شهرستان کنارک واقع شده است. این منطقه در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۲۰ کیلومتری شهرستان کنارک، در مسیر جاده بندر جاسک و بندر کنارک قرار دارد.

آشنایی با روستای درک

ساحل درک در قسمتی واقع شده است که اقیانوس هند و دریای عمان به هم می‌رسند. این ساحل پیش‌تر ناشناخته‌تر بود اما امروزه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. ساحل درک یکی از زیباترین سواحل جنوبی ایران است. این ساحل در اثر پیشروی آب به وجود آمده است. همچنین موج‌های دریا سبب فرسایش صخره‌ها شده‌اند و شن‌های زیادی نیز به‌وجود آمده است. به همین دلیل در حاشیه خطی ساحلی، منطره بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای خلق شده است. در ساحل درک علاوه‌بر تماشای زیبایی می‌توانید درمان‌های سنتی طبیعی را نیز تجربه کنید. بومیان این منطقه بر این باورند که شن‌ها و ماسه‌های سفید رنگ ساحل درک برای کاهش درد عضله و از بین بردن گرفتگی‌های ماهیچه موثر هستند.

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

از ویژگی‌های خوب این ساحل می‌توان به تمیزی و پاکیزه بودن آن اشاره کرد.

نام این روستا از درک یا درگ گرفته شده است که در گویش محلی به معنای سکونت در کنار دره است. روستاهای درک (darak) و پزم تیام (pozm)، روستاهایی هستند که چشم‌اندازهای منحصربفرد و طبیعی زیبایی دارند به همین دلیل در فهرست آثار ملی جای گرفته‌اند.

یکی از عجایب روستای درک این است که چاه‌های آب شیرین و زلال بسیار زیادی را در خود جای داده است. این چاه‌های آب شیرین در نزدیکی دریا قرار گرفته‌اند و این امر عجیب‌تر است. در این روستا درختان گرمسیری گوناگونی وجود دارند که همگی با آب‌های شیرین چاه آبیاری می‌شوند. با حفر یک چاه دومتری در درک می‌توانید به آب شیرین دست پیدا کنید.

بومیان این منطقه از این آب‌ها جهت پرورش محصولات کشاورزی همچون ذرت، هندوانه، نخلیات استفاده می‌کنند. یکی دیگر از عجایب این روستا وجود پدیده‌های زمین‎‌شناسی به نام کوه‌های مریخی است. این کوه‌ها براثر فرسایش خاک و وزش باد به وجود آمده‌اند. کوه‌های مینیاتوری و مریخی درک مناطر دیدنی شبیه به سطح مریخ به وجود آورده‌اند.

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

مردمان بلوچ در روستای درک

در مورد مردم این روستا باید گفت که زبان آن ها گویش بلوچی است و بیشتر شغل ماهیگیری دارند. مردمی بسیار خونگرم، مهربان و مهمان نواز که لباس غالب آن ها لباس سفید با شلوارهای لیفه دار است. یکی از مهم ترین ویژگی های مردم این روستا اهمیت زیاد آن ها به محیط زیست است به طوری که مطمئن باشید این ساحل با هر ساحل دیگری که تا حالا دیده اید از نظر پاک بودن تفاوت ویژه ای دارد طوری که انگار هیچ وقت کسی روی ماسه های آن پا نگذاشته است.

یکی از تماشایی ترین منظره های این روستا را می توان در غروب ها داشت وقتی که خورشید غروب می کند و انوار نارنجی و سرخ رنگش را روی دریا و ساحل می پراکند ماهیگیران هم قایق ها و تورهایشان را به آب می اندازند.

البته در روستای درک هم مانند خیلی دیگر از روستاهای ایران نباید انتظار امکانات آنچنانی را داشته باشید با این حال وقتی به آن جا سفر می کنید می بینید که مردم شادی دارد که همیشه لبخند بر لب دارند.

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

اهالی درک از قوم بلوچ هستند و مردان آن بیشتر لباس های سفید و شلوارهای لیفه دار و برگردان بر تن دارند. زنان نیز با لباس های فوق العاده زیبای سوزن دوزی شده و پر نقش و نگار، جلوه روستا را زیبا می کنند. مردم این منطقه بیشتر به کار ماهی گیری مشغول هستند؛ اما کشاورزی نیز در میان آن ها رواج دارد. مسافرانی که تا کنون از این روستا دیدن کرده اند همگی از لطف بی پایان اهالی بسیار تعریف کرده و خود را مهمان سفره هایی پر از غذاهای محلی که با ادویه های سنتی و دست ساز مادران و زنان روستا تهیه می شود دیده اند. درک ۴۰۵ نفر جمعیت دارد و ۱۰۴ خانوار در امنیت کامل در کنار هم در این روستا زندگی می کنند.

یکی از عجیب ترین ویژگی های این روستا این است که درست در چند متری دریا، آب شیرین وجود دارد همین موضوع باعث شده تا درختان گرمسیری در آن جا رشد کنند. از تفریحات دیگر این روستا می توان به قایق سواری، شنا، موج سواری و ورزش های آبی دیگر اشاره کرد. آفرود و ماشین سواری روی شن های داغ نرم ساحلی را هم نباید از یاد برد.

روستای درک؛ پنجره‌ای به سبک زندگی مردم بلوچستان

البته معرفی بیشتر این روستا به مردم ممکن است باعث رونق گردشگری در آن شود و به اقتصاد روستا هم کمک کند اما این یک قانون نانوشته است که هر وقتی که تعداد گردشگران یک منطقه زیاد می شود خود به خود به بکر بودن منطقه آسیب می زند و خیلی ها نگران هستند که این سرنوشت برای روستای درک هم اتفاق بیفتد.

اما همان طور که در بالا گفته شد، روستاییان به نظافت ساحل و منطقه شان اهمیت زیادی می دهند و به همین دلیل از این بابت نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت و از طرف دیگر گفته می شود که در این روستا تابلویی نصب شده است که روی آن نوشته شده که در ازای هر کیسه زباله ای که تحویل اهالی روستا داده شود، آن ها حاضرند ۲۰۰۰ تومان بپردازند این موضوع، نشان دهنده ی اهمیت بیش از اندازه ای است که آن ها به محیط زیستشان می دهند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    4 0
    سلام روستای خوبی است مردمش مهمان نواز هستند آقای ایوب برکی واحمد خونجگر کدخدای این روستا هستند رفتید در خونه اینها به روی همه مسافران باز است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید