جنگل ابر از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود از این رو با ما همراه باشید و درباره چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود بدانید.

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

سلام نو _ سرویس گردشگری: منطقه شاهرود دربر دارنده یکی از منحصر به فردترین مکان های گردشگری دنیا است. جنگل ابر اسمی نام آشنا است و تا کنون گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به سمت خود کشانده است. این جنگل چشم برانگیز میان مناطق شهرستان شاهرود تا البرز شرقی، دهستان خرقان و بخش بسطام است و مرزی میان دو استان گلستان و سمنان را تشکیل می دهد. این پدیده تحیر برانگیز به دلیل رخ دادن پدیده ای علمی میان منطقه پرفشار روستای ابر و جبهه کم فشار دشت گرگان شکل گرفته است و بر بالای رشته کوه های دوردست واقع شده است.

آشنایی با جنگل عظیم ابر در شاهرود

جنگل ابر شاهرود یکی از زیباترین مناطق جنگلی در ایران است که به‌دلیل نزدیکی زیاد ابرها به سطح زمین و درختان، از این منطقه با نام جنگل اقیانوس ابر یاد می‌کنند. این ناحیه بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران در کوه‌های البرز شرقی است که در مرز بین استان‌های سمنان و گلستان قرار دارد.

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

در جنگل ابر شاهرود پوشش گیاهی متنوعی به چشم می‌خورد که میان آن‌ها گیاهان معطر و دارویی خودنمایی می‌کنند. سراسر این جنگل پوشیده از درختان راش، بلوط، توسکا، نارون، بارانک، سرخدار و بوته‌های وحشی میوه‌های جنگلی است.

در بیشتر روزهای سال اقیانوس ابر در جنگل ابر شاهرود تشکیل می‌شود؛ اما اگر نخستین ساعت‌های روز و زمان نزدیک غروب در فصل‌های بهار و پاییز را برای بازدید از این منطقه انتخاب کنید، بیشترین حجم ابر مقابل چشمان شما قرار می‌گیرند.

جنگل ابر تنها به گونه‌های گیاهی متنوع محدود نمی‌شود. به دلیل بکر بودن بخش زیادی از جنگل، گونه‌های جانوری زیادی در آن زندگی می‌کنند. گونه‌های جانوری مهم جنگل ابر شاهرود به شرح زیر هستند:

خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، بز، شوکا، مار، کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، و قرقاول.

در دل جنگل ابر شاهرود جاذبه‌های بکر طبیعی نیز وجود دارند که توجه طبیعت گردان را به خود جلب می‌کنند. آبشارهای «شرشر» و «آلوچال» از زیباترین دیدنیهای این جنگل هستند که در بکرترین نقاط این منطقه قرار گرفته‌اند.

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

برای بازدید از این آبشارها نیاز به آمادگی بدنی بالا دارید و باید از کوه بالا بروید. آبشار آلوچال از دو آبشار کوچک با ارتفاع مجموع ۲۵ متر تشکیل می‌شود. در میان جنگل ابر چشمه‌های طبیعی نیز قرار گرفته‌اند که اتراق حوالی آن‌ها می‌تواند تجربه‌هایی زیبا از پیک نیک در طبیعت برای شما بسازد.

بازدید از جنگل ابر شاهرود

دلیل اصلی نام‌گذاری جنگل ابر، وجود ابرهای بسیار زیبایی است که به سطح زمین نزدیک هستند و مانند اقیانوسی از ابر بر روی درختان دیده می‌شوند.

این جنگل، در محل تلاقی دو ناحیه‌ی مختلف آب‌وهوایی و دارای فشار هوای متفاوت، قرار گرفته است. «دشت گرگان» در منطقه‌ی کم فشار و «ابرها» در ناحیه‌ی پر فشار قرار دارند. تلاقی آن‌ها، جنگل ابر زیبایی را به وجود آورده است.

جنگل ابر در رشته کوه البرز قرار دارد و می‌توان آن را مرز منطقه‌ی جغرافیایی «نیمه‌بیابانی و جنگلی» محسوب کرد. این ویژگی خاص جغرافیایی، زیست‌بوم بسیار ویژه‌ای را ایجاد کرده است.

با توجه به مه غلیظ جنگل، باید وسایل لازم برای کوهنوردی را به همراه داشته باشید. اگر در زمینه‌ی طبیعت‌گردی تجربه‌ی کافی ندارید، بهتر است به همراه تور یا راهنمایان محلی به این جنگل سفر کنید.

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

در هنگام گشت‌زنی در جنگل به هیچ عنوان از راهنما و گروه خود جدا نشوید. در مدتی که در جنگل به سر می‌برید، مواظب حیوانات وحشی باشید. اگر آتش روشن کردید، قبل از رفتن، از خاموش‌ شدن آن مطمئن شوید.

این جنگل زیبا و منحصر به فرد در سال ۱۳۸۹ به عنوان ۱۱۴ اُمین اثر ملی ایران در میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. اما جنگل‌های هیرکانی ایران که جنگل ابر نیز بخشی از آنها هستند، در سال ۲۰۰۷ در لیست میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

تمام بخش های جنگل ابر دیدنی میباشد، اما برخی از نقاط این جنگل به واسطه نام‌گذاری افراد محلی و گردشگران دارای شهرت بیشتری میباشد.

از برخی از این مکان ها می توان به؛ دالان بهشت در کوه رستم، چشمه ترش و چشمه قطری، آبشار شرشر و آلوچال، روستای ابر اشاره کرد. از آنجا که جنگل ابر نزدیک شهر بسطام است.این امکان را دارید تا در مسیر سفرتان از آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در روستای قلعه نوخان سری بزنید.

چشم‌اندازی سحرآمیز در جنگل ابر شاهرود / نمایشی از عظمت ابرها و سبزی‌های بی‌انتها

علاوه بر جنگل ابر و درختان و گیاهانی که در آغوش ابرهای سرگردان آرام گرفته اند، نباید از دیدن آبشارها و چشمه های این جنگل هیرکانی غافل ماند.

آبشار شرشر در مسیر صعب العبوری قرار دارد و رسیدن به آن نیازمند ماشین های مخصوص آفرود است، اما با پیاده روی 50 تا 60 کیلومتری و با عبور از مسیری به نام دالان بهشت می توان به آبشار زیبا و بلند آلوچال با ارتفاع 25 متر رسید.

چشمه ترش معروف ترین چشمه ی جنگل ابر است که به علت قرار گیری اقامتگاه های بوم گردی و محلی در کنار فضای مناسب برای کمپینگ بسیار مورد توجه طبیعت دوستان قرار دارد.

گیاهان دارویی نادر که فقط در جنگل های هیرکانی یافت می شوند، بهترین سوغاتی برای دوستان و آشنایان شما هستند.

آدرس جنگل ابر: استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، جنگل ابر شاهرود

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • یاس IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    7 0
    ما رفتیم خیلی خوب بود عالی با ماشین سواری عادی هم میشه رفت ورودیش ۳۰ تومان هواش هم تو اوج تابستون خنک بود حتی ظهرها چند روز پیش اونجا بودیم ۱۴۰۲/۴/۲۰ خلاصه توصیه میکنم از اونجا دیدن کنید جای بکری هستش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید