۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 55453723

مسائل مربوط به ارث و میراث بسیار رایج هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره شکایت از برادر برای ارث پدری بدانید.

شکایت از برادر برای ارث پدری

سلام نو _ سرویس عمومی: برای طی کردن روند اداری مربوط به دعاوی حق‌ الارث در دادگاه‌ های مختلف، باید مدارک و فرم‌ های مربوطه را در همان مرحله تشکیل پرونده در دست‌ داشت تا ادامه کار با مشکل کاغذ بازی‌ های اداری روبرو نشوند. دراین زمینه، امکان مشورت با وکیل پرونده نیز وجود دارد تا بتوان از پیچ‌ و خم‌های مسیر بهتر آگاهی پیدا کرد.

نحوه شکایت از برادر برای بازستانی ارثیه

در صورتی که بعد از فوت پدر اموال او در اختیار پسر قرار بگیرد و او از تقسیم اموال و دادن حق الارث خواهر خود داری کند، خواهر مجاز به شکایت برای گرفتن ارث از برادر می باشد. همچنین اگر بردار حاضر به دادن تمام سهم الارث خواهر بر اساس قانون و یا وصیت نامه قانونی متوفی ننماید، خواهر می تواند در دادگاه از او شکایت کند.

زمانی که پدر فوت می کند تمامی فرزندان اعم از پسر و دختر از اموال بجای مانده از پدر بر اساس قانون ارث خواهند برد. از این رو تخطی هر کدام از فرزندان از این موضوع و ضایع کردن حق دیگری از لحاظ شرعی و قانونی غیر قابل قبول است.

شکایت از برادر برای ارث پدری

اولین اقدام جهت شکایت برای گرفتن ارث تنظیم شکایت یا دادخواست است. بنابراین افراد برای تنظیم شکایت باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و متن شکایت را به همراه مدارک هویتی شخص خواهان و خوانده و سایر مدارک لازم به ثبت برساند. به این ترتیب شکایت جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع داده می شود.

شکایت برای گرفتن ارث دارای قوانین پیچیده ای است. به همین دلیل در زمان تنظیم و ارائه آن به مراجع قضایی باید نکات کلیدی در رابطه با آن را مد نظر قرار داد. از جمله این نکات توجه به مواد قانونی موجود در خصوص تقسیم ارث است. به این معنی که مطالبه سهم الارث باید بر اساس قانون باشد.

نکته مهم بعدی توجه به وصیت نامه متوفی در صورت تنظیم آن توسط متوفی در زمان حیات است. در حقیقت افراد پیش از تنظیم شکایت باید این موارد را به خوبی ارزیابی کرده و بر اساس ان ها شکایت خود را مطرح نماید.

شکایت از برادر برای ارث پدری

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی: « دعاوی راجع‌به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده، در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.»

اگر در مرحله درخواست گواهی حصر وراثت اعتراض صورت نگیرد، ممکن است پس از صدور گواهی یا تصدیق انحصار وراثت فرد یا افرادی که از گواهی حصر وراثت متضرر می‌شوند، اعتراض کنند. بدیهی است نحوه رسیدگی به اعتراض به گواهی مزبور عیناً مانند چگونگی رسیدگی به اعتراض به درخواست گواهی انحصار وراثت می‌باشد. طبق ماده ۴۴ قانون امور حسبی «کسانی که تصمیم دادگاه را در امور حسبی برای خود مضر بدانند، می‌توانند به آن اعتراض کنند خواه از دادگاه نخست صادر شده باشد یا از دادگاه تجدیدنظر.»

شکایت از برادر برای ارث پدری

بر اساس ماده‌ ۸۶۷ تا ماده ۸۷۴ قانون مدنی کشور، ارث و نحوه تقسیم آن تعریف‌ شده‌ است، اما بدون‌ شک تفسیر هر یک از این مواد قانونی یاد شده نیازمند دارا بودن دانش تخصصی و فنی در این زمینه است. ارث، اقسام و طبقات مختلفی را شامل می‌شود که شناخت دقیق هر یک از آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در نوع پیگیری پرونده و برداشتن صحیح گام‌های آغازین، باشد.

ارائه طرح دعاوی برای ارث پدری

این مرحله تماما به خود فرد و متقاضی و شاکی پرونده مربوط می‌شود. دلیل اصلی آن نیز این است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بدون در نظر گرفتن مخارج مربوطه به وکیل، به صورت شخصی کار خود را در راهروهای دادگاه و دادگستری جلو ببرند. انجام این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود، چرا که امورات مربوط به وکالت در چنین موقعیت‌ هایی بسیار پیچیده بوده و اگر شخصی هیچ سر رشته‌ای از مسائل مختلف در این زمینه نداشته‌‍ باشد، تا هفته‌ ها و ماه‌ ها همچنان در راهرو های مختلف دادگاه‌ ها و دادسراها سرگردان باقی‌ خواهد ماند.

شکایت از برادر برای ارث پدری

به همین دلیل، محول‌ کردن و وکالت‌ دادن این امورات به یک وکیل توانا و با تجربه در این زمینه می‌تواند فشار و بار استرس روانی فراوانی را از روی شخص و شاکی بردارد.

موضوع دیگر اینکه باید مستقیما به وکیلی رجوع‌ کرد که به صورت تخصصی در این زمینه‌ ها فعالیت‌ دارد. دلیل این امر نیز کاملا مشخص‌ است، به خاطر وسیع‌ بودن طیف امورات مربوط به دادگستری‌ ها و دادگاه‌ ها، هر یک از وکلای پایه یک دادگستری، ترجیح می‌ دهند موضوع خاصی را در این زمینه‌ ها پیگیری‌ کنند تا شاکیان پرونده‌ ها بتوانند از پیگیری‌ های تخصصی بهره‌ ببرند.

در خصوص مسائل مربوط به ارث و میراث نیز همین مسئله حکم‌ فرما بوده و متقاضیان باید برای طرح دعاوی مربوط به پرونده‌ های خود با وکلایی که صرفا در این زمینه از تجربه و تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند، بهره‌ ببرند.

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بندهء خدا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 1
    اگر پدری درزمان حیات خود اموالش رابه سه پسر خود بدهد وبه به دختران چیری ندهد آیا دختران میتوانند تقاضای ارث بنمایند ؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید