چابهار دیدنی‌های طبیعی و تاریخی درجه یکی در خود دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار بدانید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: چابهار که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

جاذبه‌های زیبای چابهار

بندر گواتر

فقط قشم جنگل حرا ندارد و در چابهار نیز، جایی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد و در نزدیکی خلیج گواتر، جنگل‌های حرای چابهار قرار دارد. ناگهان در دل خشکی بسیار، درختچه هایی در مرداب روییده است که محل زندگی خزندگان و پرندگان زیادی است.بندر گواتر یک نقطه ی صفر مرزی است. در واقع در ساحل خلیج گواتر می توانید آب کشور پاکستان را هم ببینید. خلیج گواتر، خلیج کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه ی دریای عمان است که جنوب شرقی ترین نقطه ی ایران محسوب می شود. از اینجا تا پاکستان با قایق تنها نیم ساعت راه است. البته برای رفت و آمد در این مسیر بایستی با مأموران گارد ساحلی به صورت حضوری هماهنگ کنید. از چابهار تا این بندر با ماشین کمتر از یک ساعت راه است.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار

درخت مکرزن یا انجیر معابد

شهرهای جنوبی دارای درختی به نام درخت انجیر معابد هستند و چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در خت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ‌های پهنی دارد. انجیر معبد که محلی ها به آن کرگ می‌گویند در داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن نیز قابل خوردن است. نمونه های این درخت را در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر می توان دید. در واقع جایگاه اصلی این گیاه مربوط به کشور هند است. از جمله جنبه های جالب آن داشتن برگ‌ های بسیار پهن و شاخه‌ هایی است که رو به پایین رشد می کند و در میان شن ‌ها ریشه می زند.

تالاب لیپار

تالاب لیپار تالابی بسیار دیدنی و شگفت انگیز است چون به رنگ صورتی است. این تالاب در مسیر جاده ی ساحلی چابهار – بندر گواتر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی چابهار به شمار می رود. جالب است بدانید که در کل دنیا تنها ۴ تالاب با رنگی خاص داریم که لیپار یکی از آنهاست.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار

رنگ صورتی این تالاب به خاطر پلانکتون های گیاهی موجود در آب های حاشیه ای دریای عمان است. علاوه بر رنگ جالب و دیدنی تالاب لیپار، پوشش گیاهی خاص منطقه و اینکه زیستگاه برخی از گونه های جانوری مانند فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی است از جمله جنبه های جذاب آن می باشد.

از طرفی در این مکان یک مجتمع گردشگری شامل سالن های پذیرایی، سوئیت های اقامتی و سکوی مخصوص رصد ستارگان، برای رفاه هر چه بیشتر حال بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. این تالاب در ۱۵ کیلومتری شرق بندر چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ی ساحلی چابهار- گواتر قرار گرفته است. برای رسیدن به تالاب لیپار باید از جاده ی ساحلی چابهار به سمت گواتر بروید. بعد از عبور از روستای رمین، به این تالاب زیبا می رسید.

دیدنی‌های خاص و جذاب چابهار

گل افشان یکی از جاهای دیدنی چابهار

کوه گل افشان یا گل فشان در واقع یک تپه ی کوچک است که مانند یک کوه فعال آتشفشان عمل می کند با این تفاوت که به جای مواد مذاب از دهانه ی آن، گِل خاکستری رنگ و شفابخشی بیرون می ریزد.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار

این کوه در جنوب جاده ی کهیر-زرآباد، نرسیده به روستای تنگ واقع شده است. البته این کوه تنها نیست بلکه عضوی از یک مجموعه است اما دیگر اعضای این مجموعه که شامل تپه هایی با ارتفاع متفاوت هستند غیرفعالند. اگر هوا مساعد باشد و خبری از بارندگی نباشد می توانید از این کوه بالا بروید و در بالاترین نقطه ی آن چاله ‌ای به قطر یک متر و عمق حدودا نیم متر را ببینید که با گِل پوشیده شده است و هر چند دقیقه‌ یکبار، مقداری گل با صدایی مهیب، از چاله خارج شده و به اطراف می ریزد.

جالب است بدانید این گل اثرات شفابخش هم دارد. از جمله اینکه در درمان دردهای مفاصل، ستون فقرات و بیماری های عصبی مؤثر است. کوه های گل -افشان چابهار در فاصله ی حدودا ۱۰۰ کیلومتری از بندر چابهار واقع شده اند. برای دیدن از بهترین این کوه ها باید از چابهار به سمت بندر تنگ بروید تا به کوه گل افشان برسید. برای رسیدن به قله ی کوه نیز باید از چاله‌ای ۲ متری که در فاصله ی ۲۰۰ متری از کوه قرار دارد عبور کنید.

زیباترین جاذبه‌های گردشگری چابهار

مسجد جامع دزک

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار مسجد جامع دزک است. این مسجد که از جمله مساجد تاریخی چابهار می باشد به روش مساجدی که در صدر اسلام ساخته می شدند بنا شده است و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت، گل، تنه ی درخت خرما و گز می باشد. تاریخ دقیق ساخت این مسجد مشخص نیست اما معماری ساده، نداشتن کتیبه و وجود شبستان‌ های ستون ‌دار نشان از این داردکه قدمت مسجد جامع دزک به دوران صفویه باز می‌ گردد. آدرس این مسجد استان سیستان و بلوچستان، سراوان، مسجد جامع دزک است.

منبع: سیری در ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید