چابهار منطقه‌ای تماشایی و خاص است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه منحصر به فرد در چابهار بدانید.

دو جاذبه منحصر به فرد در چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: گمان غالب این است که نام چابهار تغییریافته چهاربهار است، چراکه این منطقه همیشه آب‌وهوای بهاری دارد. گمانه دیگر این است که چون در قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می‌گفتند (به‌معنای اینکه از مسافران می‌پرسیدند که چه باری دارند) پس چابهار تغییریافته «چه بار» است. چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی گفته می‌شود که در اطراف چاه آب سکنی گزیده‌اند. در شهر چابهار جهت تأمین آب مورد نیاز مردم در زمان قدیم از چاه‌هایی که مردم حفر می‌کردند، استفاده می‌شد و چه به‌معنای چاه آب و بار به‌معنای پیرامون. این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیربومیان به شهر و توسعه شهر آن به چابهار و چهار بهار تغییر یافته است.

غارهای سه گانه تیس چابهار

مجموعه سه گانه ای از دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی در روستای باستانی تیس در فاصله ۹ کیلومتری شمال غربی چابهار، از دیگر جاهای دیدنی چابهار است. در صورتی که علاقه به تاریخ دارید حتما ازین جاذبه چشمگیر این شهر تاریخی دیدن کنید.

دو جاذبه منحصر به فرد در چابهار

به خصوص برای بازدیدکنندگانی که علاقه خاصی به آیین‌های قومی و تشریفات باستانی دارند. چرا که به گفته بومیان آنجا این غارها پرستشگاه‌هایی برای ذبح قربانی بوده و نامگذاری آن نیز کاملن مؤید این مطلب است. در زبان بلوچی “بان” به معنی مرد خداپرست و “مسیتی” به معنی پرستشگاه است.

برای شما گفتیم که غارهای سه گانه از مجموع ۲ غار مصنوعی و یک غار طبیعی تشکیل شده‌اند. به لطف این شرایط هر کدام از این غارها جاذبه‌ای خاص از غارنوردی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

غار اول از مجموعه سه گانه غارهای تیس

اولین غار از این مجموعه‌ غارها، طبیعی است و اندازه کوچک‌تری نسبت به ۲غار دیگر دارد. در این مکان آرامگاه گچی ساخته شده است. اهالی این منطقه به این آرامگاه، بان مسیتی می‌گویند. این نام رفته‌رفته تغییر پیدا کرده تا این غارها امروزه با نام تیس شناخته شوند. دیوارهای این آرامگاه با نشانه‌هایی از خط هندی و گجراتی مزین شده است. این نشانه‌ها به رنگ قرمز و بنفش هستند و هر کدام مفهوم خاصی را برای ساکنین قدیم این منطقه داشته‌اند.

دو جاذبه منحصر به فرد در چابهار

دومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

حدود ۷ متر دور از غار اول، غار دیگری خودنمایی می‌کند. ورودی این غار چیزی حدود ۸۰ متر ارتفاع دارد. انتهای این غار نیز کاملاً‌ بن‌بست است. گفته می‌شود که در روزگاران قدیم این غار به سومین غار از مجموعه غارهای سه‌ گانه تیس راه داشته است. برخی دیگر از اهالی نیز بر این باور هستند که انتهای غار دوم به سردابه‌های زیرزمینی و مقبره‌های ساکنین قدیم این ناحیه ارتباط داشته است. این شرایط سیاحت در این غارها را به گشت‌وگذار هیجان‌انگیزی تبدیل می‌کند که گردشگران ماجراجو قدر آن را به‌خوبی‌ می‌دانند.

سومین غار از مجموعه سه گانه غارهای تیس

پس از گشت‌وگذاری جانانه در غارهای اول و دوم، به غار سومی می‌رسید که حدود ۵۰ متر دورتر از نخستین غار این مجموعه‌ است. این غار در قسمت چپ قرار دارد و با دهانه‌ای ۲۰ متری، گردشگران را به داخل آن هدایت می‌کند.

اطلاعات بازدید از غارهای سه گانه تیس :

قیمت بلیت: رایگان

آدرس غارهای سه گانه تیس : سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای تیس

مسیر دسترسی غارهای سه گانه تیس : برای رفتن به این غارها، از چابهار ابتدا وارد روستای تیس شوید و به سمت شمال شرق روستا بروید.

دو جاذبه منحصر به فرد در چابهار

کوه های مریخی در چابهار

کوه های مریخی در چابهار یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت هستند که تصویر مریخ را تداعی می کنند. در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهر پابهار، به کوه هایی بر می خوریم که انگار از سیاره ی دیگری هستند.

کوه های مریخی، کوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند که قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این کوه ها ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممکن است کمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی که دارند، فوق العاده سخت هستند و در صورتی که بخواهید از آنها بالا بروید باید صخره نوردی بلد باشید.

شاید برایتان سوال باشد که شکل عجیب این کوه ها از کجا آمده است. در واقع این کوه ها، از نظر زمین شناسی، به آنها زمین بد (Badland) گفته یم شود چون نمی توان روی آنها کشاورزی یا دامداری کرد و به همین دلیل از این نظر ارزشی ندارند و علاوه بر این، در این منطقه ریزش باران به اندازه ای کم است که هیچ گیاه و حتی علفی نمی تواند در آن بروید و به همین دلیل به آن سرزمین بد گفته می شود.

دو جاذبه منحصر به فرد در چابهار

طبق گفته ی زمین شناسان و باستان شناسان، روی این کوه ها، شیارها و روسب هایی وجود دارد که در اثر فرسایش در طول هزاران سال بوجود آمده اند و کوه هایی به این زیبایی خلق کردده اند. جالب است بدانید که جستجوهای زیادی در این کوه ها انجام شده است و محققان در این جستجوها، صدف و بقایای جانداران را کشف کردهاند که این موضوع نشان دهنده ی این است که این کوه ها در گذشته های دور زیر دریای عمان بوده اند. کوه هایی که از بقایای جاندارن به همراه رسوبات اهکی و ماسه و خاک تشکیل شده اند و بخاطر فرسایش بوجود آمده، اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ را بوجود آورده اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید