بازدید از جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه بسیار جالب خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره سراب تماشایی نیلوفر در کرمانشاه بدانید.

سراب تماشایی نیلوفر در کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: کرمانشاه تاریخی پربار و جاذبه‌های طبیعی بسیار دیدنی دارد که بسیاری از افراد را جذب این استان تماشایی ایران می‌کند. در فاصله‌ حدودی ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه دریاچه کوچکی قرار گرفته است که به آن سرآب نیلوفر می‌گویند. البته معمولا نام این دریاچه را سراب نیلوفر می‌نویسند که چندان صحیح نیست. تا اواسط دهه هشتاد شمسی این دریاچه مملو از گل‌های نیلوفر آبی بود که در ماه‌های گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های نیلوفر سر از آب بیرون می‌آوردند و سطح وسیعی از دریاچه را می‌پوشاندند. امروزه، اکثر کسانی که علاقه وافری به طبیعت بکر و بی نظیر دارند

تاریخچه سراب نیلوفر کرمانشاه

چشمه‌های بزرگی که در کنارشان حوض بزرگی وجود دارد در کرمانشاه به عنوان سراب شناخته می‌شوند. همچنین به دریاچه‌هایی که آب آن‌ها از چشمه‌های داخل یا کنار دریاچه تامین می‌شود هم سراب گفته می‌شود. در استان کرمانشاه سراب‌های بسیاری وجود دارد که یکی از زیباترین آن‌ها که فاصله کمی در حدود ۲۰ کیلومتر از شهر کرمانشاه دارد سراب نیلوفر نام دارد.

سراب تماشایی نیلوفر در کرمانشاه

تا چند سال پیش سطح این دریاچه پوشیده از نیلوفرهای زیبا بود اما هم به سبب خشکسالی‌های پیاپی و هم به سبب چاهای عمیقی که در اطراف سراب حفر شده‌اند دریاچه رو به خشکیدگی رفت و کم‌تر اثری از نیلوفرهای آن باقی ماند. در سالیان اخیر به خاطر بارندگی‌هایی که شکل گرفت سراب رونقی دوباره یافته و مملو از آب شده است اما اثر چندانی از نیلوفرهای سابق هم‌چنان نیست.

ناگفته‌هایی درباره سراب نیلوفر

نیلوفر گلی تماشایی و مقدس شمرده می‌شود. گل نیلوفر مظهر صلح و صفا هم دانسته شده که گویا به عنوانی هدیه‌ای شاهانه برای پیشکش کردن به شاهان برای شرفیاب شدن به درگاهشان به کار می‌رفته است. گفته شده است که آب این دریاچه به جز زیبایی و زلالی که دارد می‌تواند برای پرورش ماهی هم مناسب باشد. از پاکی و شفافیت زیاد آب این دریاچه در زمانی که وضعیت سطح آب آن مساعد است، سخن‌های بسیاری به میان آمده است. حتی گفته شده که ساقه‌های نیلوفرهای آبی را می‌توانستید به وضوح از سطح آب مشاهده کنید.

این دریاچه در زمان پرآبی میزبان گونه‌های مختلف پرندگان و ماهی‌ها است. پرندگان مهاجر در فصل زمستان در کنار دریاچه قابل مشاهده هستند.

سراب تماشایی نیلوفر در کرمانشاه

این موضوع باعث شده است تا افرادی به قصد پرنده‌نگری عازم این جاذبه طبیعی شوند. اگر به پرنده‌نگری علاقه‌مند هستند می‌توانید قبل از سفر به کرمانشاه از وضعیت سطح آب دریاچه مطمئن شوید و با توجه به فصل مناسب تجربه پرنده‌نگری جذابی را برای خود و هم‌سفرانتان رقم بزنید. جالب است بدانید که قصه‌هایی درباره این دریاچه نقل می‌شود که خسروپرویز شاه ساسانی گنج‌هایی را در قلب این دریاچه مخفی کرده است.

بخش‌های مختلف سراب نیلوفر کرمانشاه

در کنار سراب فضای سبزی وجود دارد که معمولا خانواده‌ها اوقات خود را در آلاچیق‌های اطراف آن می‌گذرانند. قایق‌سواری در کنار دریاچه نیز از کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا اوقات خوشی را سپری کنید. از سایر امکانات کنار دریاچه می‌توان به پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، بوفه و غیره اشاره کرد.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید برنامه یک پیک‌نیک دوستانه یا خانوادگی را در اطراف این دریاچه تدارک ببینید. امکاناتی که از آن‌ها یاد شد می‌توانند نیازهای شما برای یک تجربه آرامش ‌بخش را برطرف کنند.

سراب تماشایی نیلوفر در کرمانشاه

همچنین خوب است بدانید که در کنار جاده کرمانشاه به سراب نیلوفر جاده‌ مخصوص دوچرخه‌سواری نیز ساخته شده است تا شما فرصت رکاب زنی در مسیر حدود ۲۰ کیلومتری را به دست آورید. قسمت‌هایی از این جاده پس از گذشت چند سال کیفیت مطلوب خود را از دست داده‌اند و نیاز به تعمیر دارند.

برای رسیدن به دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه کافی است که از کمربندی کرمانشاه به بلوار دولت‌آباد روید و سپس راهی این مکان دیدنی شوید. از شهر کرمانشاه تا سراب نیلوفر در حدود ۲۰ کیلومتر راه خواهید داشت. پیش‌تر در متن به این موضوع اشاره کردیم که مسیر دوچرخه‌سواری هم برای رسیدن به این مکان موجود است، گرچه در برخی نقاط آن کیفیت مسیر مطلوب نیست.

منبع: سفر مارکت

کد خبرنگار: ۲۶
۷دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 0
    سراب نیلوفر تمام خاطرات خوب زندگیم هست جای که عاشق شدم بمردمان خوب خون گرم ومهربان خاطرات دوران جنگ شهرک باوفا درکنارهم بودن باتمام مشکلات همه عاشق هم بودند دیگه تکرارنشدنی هست بیاد روزهای خوب انجا همیشه ماندگار باشی نیلوفرمن.⚘⚘⚘
  • امیر وکیلی حسنوند IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 4
    اینجا ایران ، اینجا لکستان زیبای ماست
  • IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 0
    سراب نیلوفر آخ یادش بخیر آموزشی سربازی 3ماه اونجا بودم واقعا هرچی از خوبیش بگن کمه
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    باسلام وعرض ادب تقاضادارم استان کرمانشاه وجاهای دیدنی ان بیشترمعرفی شودتاازدیگرشهرهاوتوریست ها ب این استان سفرکنندباتشکر.کرماشان.هه کرماشانه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید