کاروانسراها یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ایران به شمار می‌روند از این رو با ما همراه باشید و درباره رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی بدانید.

رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

سلام نو _ سرویس گردشگری: رباط قره بیل یک بنای تاریخی است که قدمت آن به قرن ۴ و ۵ هجری قمری برمی‌گردد. این بنا یک کاروانسرای تاریخی بوده است که در شهرستان گرمه و در روستایی با همین نام واقع شده است. این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این کاروانسرا یک حیاط بزرگ داشته است که غرفه‌های متعددی در آن وحود دارد. سقف این غرفه‌ها گنبدی شکل است و با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی تزئین شده‌اند.

آشنایی با خراسان شمالی

استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد. مساحت این استان ۲۸،۴۳۴ کیلومتر مربع است که از این نظر پانزدهمین استان ایران و جمعیت آن نیز ۸۶۷,۷۲۷ نفر است. شهر بجنورد پرجمعیت ترین شهر استان خراسان شمالی است. این استان دارای جاذبه های گردشگری متعددی است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. مرکز استان خراسان شمالی، شهر بجنورد است و از شهرهای مهم آن می‌توان شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و فاروج را نام برد.

رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی کشف شده است که همگی آن‌ها نشان دهنده تاریخ کهن این استان است. برخی از منطقه‌های باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدران جاجرم قدمتی بیش از دوازده هزار سال دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب شهرستان مانه و سملقان واقع شده است، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها پیش از اسلام به جای مانده است.

بجنورد مرکز استان و مشهورترین شهر استان خراسان شمالی است. شهرهای اسفراین، شیروان، گرمه، جاجرم و ... از دیگر شهرهای این استان هستند که هرکدام جاهای دیدنی منحصربفردی دارند.

رباط جالب قره بیل

نقشه ساختار این عمارت چهار زاویه ای است که دو صحن کم حجم و عریض را دارا می باشد. در کنار صحن کوچک اتاق هایی با اندازه های گوناگون به طور پی در پی ساخته شده که حفاظ بام آنها حلالی است و پایین بام با گچ بری های قشنگی زینت داده شده است. اطراف عمارت با یک جداره سنگی که در همه ضلع های آن برج های دیده بانی احداث شده محاصره شده است.

رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

احتمالا این ساختمان در دوره ۴-۵ هجری قمری احداث شده و در متن های باستانی از آن به اسم رباط املوتلو اشاره شده است. در عصر تیموریان و هنگامی که اتوبان قدیمی گرگان – نیشابور جهت دستیابی به مشهد بازسازی می شود، به فرمان وزیر چاره اندیش بارگاه تیموری، امیرعلیشیر نوایی، خانقاه ( مهمانسرا) هایی در امتداد این جاده احداث شده و یا بازسازی می شوند.

کاروانسرای رباط قره بیل خراسان شمالی یکی از کاروانسراهای دوره تیموری است و در دوره‌ های بعد، به‌ ویژه دوره صفوی استفاده و مورد مرمت قرار گرفته است. در دوره تیموریان و در زمانی که شاهراه کهن گرگان- نیشابور برای دسترسی به مشهد احیاء می‌ شود، به دستور وزیر با تدبیر دربار تیموری، امیرعلی شیر نوایی، رباط (کاروانسرا)‌ هایی در طول این مسیر ساخته شده یا مرمت می‌ شوند.

در متون قدیمی از کاروانسرای رباط قره بیل به نام رباط املوتلو آمده است. این بنا تا حدود ۱۰۰ سال پیش به‌ عنوان کاروانسرا مورد استفاده بوده است.

رباط قره بیل؛ کاروانسرایی جالب در خراسان شمالی

آدرس کاروانسرای رباط قره بیل: استان خراسان شمالی، رُباط قَره بیل، گرمه، رباط قره بیل

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید