سفر به خراسان شمالی به واسطه جاذبه‌های فراوان و دیدنی، هر گردشگری را شگفت‌زده خواهد کرد. با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی بدانید.

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

سلام نو _ سرویس گردشگری: آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی کشف شده است که همگی آن‌ها نشان دهنده تاریخ کهن این استان است. برخی از منطقه‌های باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدران جاجرم قدمتی بیش از دوازده هزار سال دارند.

بنای سنگی اسپاخو که در غرب شهرستان مانه و سملقان واقع شده است، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها پیش از اسلام به جای مانده است.

جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در خراسان شمالی

پارک ملی ساریگل

پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده است که در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است. این پارک سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم انداز پشت سد اسفراین اشاره کرد.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو

این منطقه ییلاقی که در نزدیکی اسفراین واقع شده است، از چندین روستا با نام‌های حسن آباد، اردغان، پرکانلو، بیدواز، سرچشمه و سارکانلو تشکیل شده است.

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

طبیعت این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن نیز در این منطقه واقع شده‌اند که همگی بسیار زیبا و دیدنی هستند.

غارهای کفترک

در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق، غارهایی قرار گرفته‌اند که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آن‌ها می‌توان وارد غار شد. این غارها به دلیل انباشت رسوبات آهکی که در طی چندین سال گذشته صورت گرفته است، تشکیل شده اند. قندیل‌های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته‌اند که بسیبار دیدنی هستند. این کوه در دامنه کوه قره میغ واقع شده است. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارم

این روستا در ارتفاعات آلاداغ و در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. این روستا بیش از ۸۰ چشمه دارد که در بین دره‌ای زیبا و دور و دراز واقع شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

روستای دشت

در شمال غرب گرمه و در ۸۰ کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و طبیعت چشم نواز قرار گرفته است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار گرفته است. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه سبب شده است تا جنگل‌های سرسبز و بکری در این منطقه شکل بگیرند.

قلعه جلال‌الدین

قلعه جلال‌الدین یک دژ باشکوه است که در ۵ کیلومتری غرب گرمه واقع شده است. این قلعه برروی تپه‎های نسبتاً بلندی ساخته شده است. این منطقه سکوه و جلوه خاصی دارد به همین دلیل گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شهر تاریخی بلقیس

قدمت این شهر تاریخی به چهارهزار سال پیش برمی‌گردد و در نزدیکی اسفراین واقع شده است. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما مشهورترین جای دیدنی آن نارین قلعه است که در سال ۱۳۸۰ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

چشمه ایوب پیغمبر

این چشمه در روستایی با همین نام قرار گرفته است. بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی همین چشمه است که در ارتفاعی در حدود ۳۰۰ متری از سطح دره گیفان واقع شده است. این چشمه از نوع چشمه‌های گوگردی است و خواص درمانی بسیار زیادی دارد. یک زیارتگاه کوچک و مقبره قدیمی نیز در نزدیکی این چشمه وجود دارد.

جاذبه های بی‌همتای خراسان شمالی

محوطه باستانی قلعه دهی

در شهرستان گرمه بقایای یک قلعه خشتی به جای مانده است. این منطقه در ۱ کیلومتری شمال شرق شهر درق واقع شده است. دروازه اصلی این قلعه، در ضلع شرقی واقع شده است و حصار آن با گذشت زمان فرسایش پیدا کرده است. این قلعه حتی در قرن‌های ۶ و ۸ هجری نیز ساکنانی داشته که در آن زندگی می‌کردند.

قله زو

در ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهرستان شیروان قله زو واقع شده است که درختان انجیر و قلعه تیموری آن قدمتی معادل ۸۰۰ سال دارد. اگر گذرتان به جاده شیروان به بجنورد افتاد، سری به این منطقه بزنید.

رباط قره بیل

رباط قره بیل یک بنای تاریخی است که قدمت آن به قرن ۴ و ۵ هجری قمری برمی‌گردد.

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

این بنا یک کاروانسرای تاریخی بوده است که در شهرستان گرمه و در روستایی با همین نام واقع شده است. این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این کاروانسرا یک حیاط بزرگ داشته است که غرفه‌های متعددی در آن وحود دارد. سقف این غرفه‌ها گنبدی شکل است و با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی تزئین شده‌اند.

جاجرم

یکی از مناطق دیدنی که در استان خراسان شمالی واقع شده، شهرستان جاجرم است. زیارتگاه معصوم زاده زین‌العابدین و زیبارتگاه علی ابن مهزیار در این منطقه واقع شده است.

شیروان

یکی دیگر از شهرستان‌های استان خراسان شمالی، شیروان است که خود جاهای دیدنی به خصوصی دارد. از جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به آرامگاه امامزاده حمزه رضا، قلعه زیارت، غار کافر قلعه و بقعه شیخ رشیدالدین محمد اشاره کرد.

چهارطاقی تیموری

چهار طاقی تیموری یک بنای ۸ ضلعی است که شباهت زیادی به مقبره دارد. ساخت این مقبره به دوره ایلخانیان مربوط می‌شود. این مقبره متعلق امیرتیمور است و در سنگ نوشته‌های نزدیک آن مطالبی درباره دوره حاتکمیت او نوشته شده است. این بنا دارای سردابه‌ای است که در عمق ۱٫۵ متری از سطح زمین ساخته شده است.

منبع: سفر مارکت

جاذبه‌های درخور توجه خراسان شمالی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید