غارها از تماشایی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‎آیند از این رو با ما همراه باشید و درباره غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی خراسان شمالی بدانید.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی در خراسان شمالی

سلام نو _ سرویس گردشگری: در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق، غارهایی قرار گرفته‌اند که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آن‌ها می‌توان وارد غار شد. این غارها به دلیل انباشت رسوبات آهکی که در طی چندین سال گذشته صورت گرفته است، تشکیل شده اند. قندیل‌های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته‌اند که بسیبار دیدنی هستند. این کوه در دامنه کوه قره میغ واقع شده است. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید.

درباره خراسان شمالی با طبیعت دیدنی

بر اساس آثار باستانی کشف‌شده، قدمت این استان به حدود ۸ الی ۱۲ هزار سال قبل بازمی‌گردد. این استان بخشی از فلات ایران بوده است که محل سکونت قوم‌های بسیاری بوده است. از شواهد دوره‌ی نوسنگی در این استان می‌توان به تپه قلعه خان در سملقان و تپه پهلوان در جنوب غربی شهر جاجرم اشاره کرد.

همواره خراسان و شهرهای آن در آثار قدیمی و اساطیری ایران نقش بسزایی داشته‌اند. در زمان حکومت اشکان‌ها این منطقه محل سکونت قوم پارت بوده است. همچنین جاده معروف و جهانی ابریشم از این استان عبور می‌کند که نشان‌دهنده سابقه تاریخی و بازرگانی این استان است. اوج شکوفایی این استان در دوره ساسانی بوده است.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی خراسان شمالی

یکی از پررونق‌ترین دوران حیات تاریخی شمال خراسان، دوران شاهنشاهی اشکانیان بر ایران به شمار می‌رود. علاوه بر رونق و آبادی شهرهایی مانند نسا و هکاتوم پیلوس، مناطق و شهرهای دیگری چون استوا ( شهرهای کهن شمال خراسان ) به رشد فوق العاده‌ی رسیده بودند.

استان خراسان شمالی پس از اسلام شاهد مهاجرت و حمله‌ی اقوام متعدد نظیر ترک، مغول، عرب، تاتار و ازبک بوده است. در زمان خلفای اموی و عباسی نارضایتی مردم از حکام موجب قیام‌هایی نظیر قیام عبدالله بن طاهر (طاهر ذوالیمینین) و ابومسلم خراسانی در این خطه شد. با حمله‌ی چنگیز مغول، خراسان شمالی با ویران‌های زیادی مواجه شد. سپس خراسان شمالی در دوره‌ی ایلخانان، جانشینان چنگیز مغول، دوباره به شکوه و رونق قبلی خودش رسید.

در دوره‌ی صفویه اقوام شمالی ازبک و ترکمن به خراسان شمالی مکررا حمله می‌کردند. شاه عباس یکم برای مقابله آنها، ایلات شجاع و سلحشور کرد کرمانج شمال غرب ایران را به این منطقه کوچاند. ایلات کرد کرمانج ( شادلو، قراچورلو و زعفرانلو) با روحیه وطن‌پرستی و سلحشوری امنیت را در این منطقه برقرار کردند.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی خراسان شمالی

استان خراسان شمالی با مساحتی در حدود ۲۸۱۷۹ کیلومترمربع، ۱۳۲۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این استان از شمال به کشور ترکمنستان و شرق و جنوب به استان خراسان رضوی و از غرب به استان گلستان محدود می‌شود.

بخش‌هایی از جنوب غربی این استان نیز با استان سمنان هم‌جوار است. این استان از مناطق کوهستانی و پست و هموار تشکیل‌شده است. قله شاه جهان بلندترین قله استان با ارتفاع ۳۰۵۱ متر در رشته‌کوه‌های آلاداغ است.

این استان در مختصات جغرافیایی بین ۵۵ درجه و ۵۲ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۲۰ دقیقه شرقی و ۳۶ درجه و ۳۴ دقیقه تا ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی واقع شده است.

استان خراسان شمالی بر اساس اقلیم و جغرافیای کشوری جزء مناطق نیمه‌خشک کشور است. میانگین دمای این استان در سال ۱۳.۵ درجه سانتی‌گراداست. در تابستان بیشترین دما در حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراداست. بارندگی در این استان مطلب بوده و سالانه در حدود ۲۳۰ میلی‌متر بارش ثبت می‌شود.

عوامل موثر بر آب و هوای این استان عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، جهت چین خوردگی‌ها و توده‌های هوا است. مهمترین توده‌های هوایی که وارد این استان می‌شود شامل توده هوای سرد سیبری، توده هوای مرطوب غربی و توده هوای گرم و خشک است.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی خراسان شمالی

غارهای جذاب و دیدنی کفترک

این غار از گذشته های خیلی دور توسط چوپانان منطقه درق در دل کوههای ضِغِی شناسایی شده بود و دهانه ای تنگ و باریک داشته و با انعکاس صدا ، پی بی ژرفا و عمق ان برده بودند .

بعدها با توجه به ظهور وسایل جدید و عوامل دیگر دهانه غار به نحوی گشاد شده تا افراد بتوانند از ان دیدن نمایند و در داخل ان استالاگمیتها و استالاگتیتها وستونهای رنگین اهکی و جالب وجود داشته و محل امنی نیز برای زندگی خفاشها نیز میباشد و هنوز نقشه شناسایی کامل ان توسط هیچ نهادی ایجاد نشده و تالارها و حفره های فراوانی را دارا میباشد که به لحاظ نبودن نیروهای خبره و ابزار و روشنایی شناسایی ان تکمیل نشده .

هنوز هیچ نهادی صیانت و نگهداری از این پدیده خدادادی را به طور کامل عهده دار نشده است و تنها به نصب تابلویی جهت راهنمایی بازدیدکنندگان به سمت غار اکتفا شده و حتی مسیر و جاده ای جهت نزدیک شدن بازدید کنندگان به این مکان احداث نشده است . موقعیت جغرافیایی:این غار در کوههای قره مغ سمت شمال آبادی حضرت ابوالفضل واقع شده است.

غارهای کفترک؛ جاذبه‌ای دیدنی خراسان شمالی

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید