چغازنبیل از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود به همین جهت با ما همراه باشید و درباره پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش بدانید.

پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش / معماری بی‌همتای زیگورات چغازنبیل

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیگورات چغازنبیل بزرگترین اثر معماری به جامانده از دوران ایلامی‌هاست. این مکان که در حقیقت یک پرستشگاه بوده و حدود ۳ هزار و ۲۷۰ سال قدمت دارد، از خشت خام و آجر ساخته شده است. در سال ۱۳۵۸ هجری شمسی این اثر تاریخی در فهرست میراث فرهنگی جهانی در یونسکو به ثبت رسید. اگر به بناهای باستانی و تاریخ سرزمین‌مان علاقه دارید، چغازنبیل مقصدی ایده‌آل برای شما خواهد بود. در ادامه با این اثر تاریخی ایران بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی زیگورات چغازنبیل شوش

بنای زیگورات که به صورت مربعی در پنج طبقه ساخته شده ۱۵۲ متر طول و ۵۲ متر ارتفاع دارد. البته در حال حاضر بخش‌هایی از این بنا تخریب شده و تنها ۲ و نیم طبقه آن به ارتفاع ۲۵ متر باقی مانده است.

هنگامی که به دیدن این بنای آجری می‌روید، به آجرهای آن دقت کنید تا نوشته‌هایی به خط ایلامی را روی آن ببینید. در تمام طول زیگورات چغازنبیل آبراهه‌هایی حفر شده است، برخی از کارشناسان براین باورند که این آبراهه‌ها برای در امان ماندن این بنای آجری از سیلاب‌ها و باران‌های سیل آسا ساخته شده‌اند.

پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش / معماری بی‌همتای زیگورات چغازنبیل

اطراف معبد با سنگ‌فرش پوشیده شده است و چند جای پای بچه نیز روی آن دیده می‌شود. نکته درخور توجه دیگر در مورد زیگورات چغازنبیل، ساعت خورشیدی دورن محوطه این بناست.

در سه طرف این معبد سه بنای کوچک دایره‌ای به شکل پناهگاه وجود داشته است که یکی از آن‌ها توسط باستان شناسان فرانسوی که چغازنبیل را کشف کرده بودند، مرمت شده است.

این بنای کوچک در شمال غربی چغازنبیل ساخته شده است که به گفته کارشناسان به ایشنیکراب (یکی از خدایان ایلامی) تعلق دارد. لازم به ذکر است که مرمت این بنا به طور کامل انجام نشده، اما ماهیت کلی آن را نشان می‌دهد.

ارتفاع دشتی که معبد زیگورات در آن قرار دارد از سطح دریا، بیشتر از رودخانه دز است، بنابراین کانالی به طول ۴۵ کیلومتر احداث شد تا آب از رودخانه کرخه برای چغازنبیل آورده شود. اما آب رودخانه کرخه هنگامی که معبد به می‌رسید گل‌آلود بود، بنابراین یکی از نخستین سیستم‌های تصفیه آب در جهان ساخته شد تا آب گل‌آلود را تصفیه کند.

پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش / معماری بی‌همتای زیگورات چغازنبیل

داستان کشف معبد چغازنبیل

داستان کشف زیگورات چغازنبیل بسیار جالب است. این بنا برای مدت‌های زیادی در زیر زمین مدفون شده بود تا اینکه به‌طور اتفاقی کشف شد. در سال ۱۸۹۰ میلادی ژاک دمرگان، زمین شناس فرانسوی، گزارش کرد که در این منطقه نفت وجود دارد، همین گزارش باعث تاسیس شرکت نفت ایران شد.

مهندسان نفتی که پس از آن به شوش آمدند، آجری متعلق به این بنا را پیدا کردند که روی آن نوشته‌هایی وجود داشت.

پیدا شدن این آجر باعث شروع کاوش‌ها در این منطقه و کشف آثار تاریخی شگفت‌انگیزی شد. متاسفانه حدود نیم قرن پس از کشف این بنا به علت عدم حفاظت از آن در برابر فرسایش طبیعی، بخش‌هایی از زیگورات چغازنبیل تخریب شد.

بنای تاریخی چغازنبیل کجاست؟

این بنای تاریخی که یکی از جاهای دیدنی خوزستان است، در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر شوش قرار دارد. همانطور که می‌دانید این استان پیشینه‌ای طولانی دارد و این قدمت را می‌توان در آثار تاریخی آن مانند چغازنبیل و آرامگاه دانیال نبی مشاهده کرد.

پرستشگاهی خاص و دیدنی در شوش / معماری بی‌همتای زیگورات چغازنبیل

توصیه می‌کنیم فصول گرم سال را برای بازدید از این بنا انتخاب نکنید، زیرا در این ایام سال این منطقه هوای گرمی دارد و اطراف این بنای تاریخی نیز فاقد سایه‌بان و استراحتگاه است. بنابراین بهترین فصل برای بازدید از زیگورات چغازنبیل پاییز و اوایل بهار است.

لازم به ذکر است که به منظور حفظ بنا و پیشگیری از تخریب آن، بازدید از بخش‌های داخلی چغازنبیل برای عموم آزاد نیست. اما هنوز هم این جاذبه تاریخی آنقدر جذابت دارید که شما را حیرت زده کند، پس فرصت بازدید آن را از دست ندهید.

منبع: ایرانگرد

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید