خانه‌ها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی هر شهری به حساب می‌آیند از این رو با ما همراه باشید و درباره خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان بدانید.

خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه مستوفی شوشتر، بخشی از مجموعه ارزشمند مستوفی شوشتر است که از بخش های مختلف پل، حمام، مسجد و خانه تشکیل شده است. خوب است بدانید که قدمت مجموعه مستوفی شوشتر به دوران قاجار و حکمرانی مظفرالدین شاه باز می گردد.

براساس روایات تاریخی و بنا به گفته محققان، خانه مستوفی شوشتر که ارزشمندترین بخش مجموعه تاریخی شوشتر بشمار می رود در گذشته متعلق به تاجر خوش آوازه ای به نام محمد علی مستوفی بوده است.

او احداث این بنا را به دست معمار ماهر و مشهوری به نام محمد تقی بنا واگذار کرد و محمد تقی بنا نیز تمام تلاش و هنر خود را بکار گرفت تا بنایی مستحکم و زیبا احداث کند. زحمات تقی بنا بی حاصل نماند و خانه مستوفی پس از اتمام به یکی از زیباترین و مستحکم ترین بناهای این منطقه مبدل گشت.

آشنایی با خانه قجری مستوفی

خانه مستوفی متعلق به دوره قاجاریه است. این خانه مجموعه ای است شامل مسجد، حمام عمومی و پل. مجموعه مستوفی به فرمان محمدعلی مستوفی در زمان مظفرالدین شاه ساخته شد که معمار آن محمدتقی معمار بود.

خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان

از دیگر مکان های این مجموعه می توان به موزه، رستوران، گالری صنایع دستی و آتلیه عکاسی اشاره کرد. خانه مستوفی هم اکنون به عنوان معاونت اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مورد استفاده قرار می گیرد. خانه مستوفی به عنوان مرکز رسمی یونسکو در استان خوزستان تایید شده است.

رستوران خانه مستوفی بسیار معروف است. فضای داخلی سنتی، چشم انداز رودخانه شادروان و غذاهای سنتی محلی آن را به اصلی ترین مکان گردشگری شوشتر و یکی از جاذبه های خوزستان تبدیل کرده است.

خانه مستوفی به دو بخش درونی و بیرونی با چشم انداز به سد سرریز شادروان و رودخانه شطیط، منشعب از رودخانه کارون تقسیم می شود. بخش بیرونی شامل درها، راهروها و اتاق های اطراف و هشتی است. بخش رونی شامل حیاط مرکزی، طاقچه، ایوان، اتاق های پذیرایی و بادگیرها می باشد. مصالح سازه شامل خاک رس، آجر و گچ است.

درگاه اصلی واقع در ضلع غربی مجموعه از طریق راهرویی باریک با دو اتاق به حیاط مرکزی می رسد. حیاط مرکزی مربع شکل است و با آجرهای مستطیلی پوشیده شده است. استخری هشت ضلعی در ضلع شرقی عمارت وجود دارد. در این محور یک آلاچیق و یک حوض مدور کوچک تر از دیگری وجود دارد.

خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان

در کنار ضلع شرقی عمارت، ایوان مسطح وسیعی وجود دارد. ایوان بر روی دو ستون هشت ضلعی، دو نیم ستون و سه طاق ساخته شده است. برخی از بخش های نزدیک ایوان به دو طبقه تقسیم می شود. روی سایبان، ایوان سه بادگیر بزرگ را در بر می گیرد. بادگیرهای جانبی هشت ضلعی و وسطی چهار ضلعی هستند. برج بادی مرکزی ایوان را تهویه می کند و برج های دیگر تهویه زیرساخت را انجام می دهند.

ضلع شمالی عمارت، فضایی به ارتفاع یک متر و عرض هشت متر را احاطه کرده است. این فضا به عنوان یک راهرو برای اتصال بخش های شمال غربی و جنوب غربی به یکدیگر عمل می کند و بر روی ۹ ستون آجری گرد ساخته شده است.

معماری دیدنی خانه مستوفی

در مورد معماری بنا باید گفت که خانه مستوفی شوشتر از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که هر کدام، بخش های مجزای دیگری را در برگرفته اند. بخش بیرونی آن که امروزه به اداره میراث فرهنگی شوشتر مبدل گشته است، از اجزای مختلفی چون شاه نشین، اتاق های پذیرایی، اتاق های مستخدمین و هشتی تشکیل و نمای آن به زیبایی و هنرمندانه آجرکاری شده است.

خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان

در ضلع شرقی خانه مستوفی شوشتر حوض هشت ضلعی و زیبایی تعبیه شده که حوض دایره شکل دیگری -که سطح آن توسط کلاه فرنگی زیبایی پنهان شده را در خود جای داده است. کمی آن طرف تر، ایوانی وسیع بنا گردیده که در بخش فوقانی خود به بادگیرهای مرتفع و بزرگی متصل شده است.

گفتنی است که بادگیرهای این بنا از طریق کانال هایی به زیرزمین (سردخانه) مرتبط شده اند و به خوبی هوای مطبوع و خنک رود کارون را ربوده و به بخش تحتانی بنای مستوفی منتقل می کنند. از دیگر نکات جالب توجه عمارت این است که در طراحی آن از شکل هندسی مستطیل استفاده گردیده است: حیاط، بادگیر، زیرزمین و حتی پله های خانه مستوفی شوشتر به شکل مستطیلی طراحی شده و طرحی یکپارچه را بوجود آورده اند.

یکی از بخش های جذاب خانه مستوفی، موزه دیدنی این مکان است. شما با بازدید از این موزه می توانید آثار تاریخی و ارزشمند شوشتر را از نزدیک تماشا کرده و اطلاعات ارزشمندی از تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه کسب کنید.

خانه‌ی مستوفی؛ خانه‌ای قجری در خوزستان

افزون بر موزه، خانه مستوفی شوشتر از رستوران دلنشینی برخوردار است که خیال گردشگران را از بابت خورد و خوراک آسوده می کند. بی شک صرف غذایی لذیذ و ایرانی در فضای تاریخی و دل انگیز این مکان از جمله تجربه های منحصربفردی است که به ندرت پیش می آید.

پس از صرف ناهار می توانید به عکاسخانه مستوفی شوشتر مراجعه کرده و از نزدیک شاهد زیبایی و جذابیت این بنا باشید. سپس به بخش مرکز صنایع دستی خانه مستوفی شوشتر رفته و سوغات ارزشمندی را از شهر دیدنی شوشتر برای خود خریداری کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    4 0
    شوشتر،شهر بسیار زیباییه
  • علیرضا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
    3 0
    بسیارزیباست و باصفا . درضمن غذاهای خیلی خوشمزه ای داره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید