بالاخره اولین گوشی هوشمند ایرانی نسل جدید از راه رسید، اما آیا باید نگران بود و منتظر عواقب بد این گوشی و گوشی‌هایی شبیه آن بود؟

تصویری از گوشی هوشمند باند محصول داریا همراه

سلام نو – سرویس اقتصادی: بالاخره اولین گوشی هوشمند ایرانی نسل جدید از راه رسید، پروژه‌ای که سال‌ها است برخی به دنبال آن بودند و دولت سیزدهم حامی پر و پا قرص آن است.

اواخر آذر سال ۱۴۰۱ و در میان حوادث جاری در کشور بود که معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در فراخوانی تولیدکنندگان سیستم عامل تلفن همراه هوشمند کشور را برای تولید سیستم عامل بومی دعوت به همکاری کرد.

در متن این فراخوان نوشته شده است: «در راستای اجرای بند ۱۸ اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و به منظور شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید و توسعه سیستم عامل تلفن همراه هوشمند، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱ دارای حداقل یک سیستم عامل عملیاتی نصب‌شده بر روی گوشی هوشمند باشند برای ارزیابی دعوت به عمل می‌آید.

این اقدام دولت رییسی سومین گام در جهت بومی‌سازی اکوسیستم تلفن همراه بود. گام اول را جواد آذری جهرمی با پروژه رجیستری تلفن همراه در دولت روحانی برداشت و به این شکل اولین محدودیت جدی روی اکوسیستم تلفن‌های همراه اجرا شد. نیم گام بعدی که از دولت روحانی شروع و به دولت رئیسی رسید ممنوعیت واردات آیفون و افزایش تعرفه واردات گوشی‌های پرچمدار بود. این گام به لطف رجسیستری عملیاتی شده، اقدامی که مدیران دولت روحانی معتقد بودند نیازی به انجام آن نیست چون توان رقابت در تولید داخلی وجود دارد.

گام دوم هم کم و بیش در دولت روحانی شروع و در دولت رئیسی محکم برداشته شد و آن تولید سیستم عامل بومی بود، سیستم عاملی که از بومی بودن فقط فارسی بودن را بلد بود.

البته منصف باشیم برداشتن گام سوم و تولید گوشی داخلی هم  از زمان روحانی با گوشی‌های مثل GLX آغاز شد، اما این دولت رئیسی بود که گام‌های دولت روحانی را محکم‌تر کرد و با به بلوغ رساندن هر سه گام اقدامات عملیاتی در جهت کنترل اکوسیستم تلفن همراه را برداشت.

در نهایت گام‌های دولت رئیسی به این منجر شد که عیسی زارع‌پور در میانه خرداد ۱۴۰۲ و در حاشیه جلسه هیئت دولت وعده تولید یک میلیون موبایل بومی اقتصادی زیر صد دلار برای سال جاری را بدهد. او در اواخر خرداد و در حاشیه یکی دیگر از جلسات دولت اعلام کرد در منطقه ویژه اقتصادی پیام، به چند شرکت زمین واگذار کرده‌اند و این شرکت‌ها درحال راه‌اندازی خط تولید تلفن همراه بومی هستند.

اولین موبایل هوشمند از راه رسید: طراحی ایران، ساخت چین با اندرویید ملی!

حالا نوبت یکی از اولین شرکت‌هایی که در این زمینه پیش قدم شد رسیده است. شرکت داریا که در ایران به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات سامسونگ شناخته می‌شود، طی مراسمی رسمی از «داریا باند» رو نمایی کرد؛ یک گوشی موبایل میان‌رده‌ با برچسب «ساخت ایران» که به گفته مدیران این شرکت قصد دارد در ۶۰ کشور دیگر دنیا نیز عرضه شود.

به گفته داریا، طراحی گوشی باند (Bond) توسط مهندسان خود این شرکت انجام شده ولی تأمین قطعات سخت‌افزاری و مراحل ساخت و مونتاژ در چین صورت گرفته است. شرکت تولید کننده باند مدعی است که سیستم عامل بومی این گوشی یعنی DariaOS به تأیید گوگل رسیده و در چارچوب MADA فعالیت می‌کند. در نتیجه این سیستم عامل تاییدهای GTS، STS و CTS را دارد و می‌تواند خدمات موبایل گوگل را نیز ارائه دهد.

البته آن طور که خود داریا گفته این گوشی به شکل ODM: Original Design Manufacturing ساخته شده است و این یعنی طراحی هم می‌تواند در چین صورت گرفته باشد.

با این اوصاف آیا می‌توان گفت که پروژه گوشی ملی بیش از این که روی «ساخت» گوشی ملی متمرکز باشد روی سفارش محصول از چین و گرفتن زمین کارخانه و تسهیلات مالی متمرکز بوده است؟

یک نگرانی درباره پروژه گوشی ملی

با این اوصاف آیا حق نداریم نگران پروژه گوشی ملی باشیم؟ حتما حق داریم.

آخرین پروژه ملی از این جنس کدام پروژه بوده است؟ موتور جست‌وجوی ملی؟ پیام‌رسان ملی؟ خودروی ملی؟ از موتور جست‌وجوی ملی که خبری نیست، پیام رسان ملی که در برابر تلگرام فیلتر شده شکست خورده و خودروی ملی هم که امروز بزرگ‌ترین مجموعه زیان ده کشور است.

کد خبرنگار: ۹
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • AsuA IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    چقدر هم که طرح دوربین آن ضایع است
  • رضا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    ظاهرآ خیلی بد شکل و بد فرمه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید