عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان گفت: هیچکدام از ادوار مجلس موفق به تنظیم قانون جامع انتخاباتی نشده است.

کدخدایی: قانون انتخابات دهه ۶٠، قطعا دیگر مناسب انتخابات سال ۱۴٠۲ نیست

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، عباسعلی کدخدایی عصر امروز در همایش بزرگداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان که در سالن همایشهای دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ایثارگری فراوانی برای شکل گیری و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

وی هدف از برپایی نظام مقدس انقلاب اسلامی را اجرا و احیای احکام الهی برشمرد و افزود: حرکت تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ برگرفته از موازین و آموزه های اسلامی بوده و با مشارکت اکثریت مردم شکل گرفته است.

عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار است و این اصل مهم باید با دقت بیشتری در دانشگاه ها و کلاس های درس و... برای عموم مردم تبیین شود.

کدخدایی در ادامه به وظایف شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین وظایف شورای نگهبان نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و اعلام نظر دقیق در رابطه با آن هاست در حالی که بسیاری شورای نگهبان را به انتخابات می شناسند.

این مقام مسوول اضافه کرد: بر اساس اصل ۹۳ قانون اساسی به صورت کامل و جامع به موضوع دامنه نظارت شورای نگهبان اشاره شده اما برای همگان این موضوع روشن است که در مسائل اجتماعی و سیاسی نیازمند اعمال نظارت دقیق و اصولی است.

وی بیان کرد: همه ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران، نظامی کارآمد است و در راستای جلوگیری از انحراف این نظام اسلامی باید نهادی جهت نظارت بر ارکان سیستم وجود داشته باشد.

کدخدایی: قانون انتخابات دهه ۶٠، قطعا دیگر مناسب انتخابات سال ۱۴٠۲ نیست

عضو حقوقدان شورای نگهبان «انتخابات» را اصلی ترین پایه مردم سالاری دینی دانست و یادآور شد: «انتخابات» اصلی ترین پایه مردم سالاری دینی است و باید نظارت دقیقی بر آن صورت گیرد تا کسی که صلاحیت و شایستگی واقعی را دارد وارد رقابت انتخاباتی شود.

کدخدایی افزود: در بدیهی ترین کارها نیز همواره انتخاب افراد شایسته و صالح یک اولویت است. چگونه می شود در انتخابات که یکی از اصلی ترین و اساسی ترین ارکان نظام و کشور است بازرسی و تایید صلاحیت نباید صورت بگیرد؟

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه وظیفه حفاظت از آرای مردم بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، اذعان کرد: وظیفه شورای نگهبان حفاظت و صیانت از آرای اخذ شده است و در زمان برگزاری انتخابات نیز این اطمینان خاطر را به مردم می دهیم که حق الناس را رعایت می کنیم.

عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان ادامه داد: در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی یکی از داوطلبین با بیان اینکه چرا در صندوق منطقه یک تهران اسامی ما وجود ندارد شروع به اتهام زنی در فضای مجازی کرد، اما با بررسی های صورت گرفته، تعداد آرا به تفکیک اعلام و صحت انتخابات توسط شورای نگهبان تایید شد.

کدخدایی با بیان اینکه قانون جامع انتخاباتی دهه ۶۰ پاسخگوی انتخابات سال ۱۴۰۲ نیست، گفت: قانون برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به دهه ۶۰ باز می گردد و سالی ۲ الی ۳ بار نیز مورد بررسی و بازبینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد اما تاکنون هیچکدام از ادوار مجلس قادر به تنظیم قانون جامع انتخاباتی نشده است.

کدخدایی: قانون انتخابات دهه ۶٠، قطعا دیگر مناسب انتخابات سال ۱۴٠۲ نیست

وی اضافه کرد: علیرغم برخی کاستی ها، شورای نگهبان با تمام توان به انجام وظیفه ذاتی خود در روند برگزاری انتخابات می پردازد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر تناسبی بودن انتخابات را ایجاد کنیم می توان برخی از مشکلات را حل کرد، بیان کرد: از جمله مسائل مطرح شده در نظام های سیاسی دنیا بحث تناسبی بودن انتخابات است که به حضور اکثریت ۵۱ درصدی در برابر اقلیت ۴۹ درصدی منجر می شود.

کدخدایی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک انتخابات در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم باید نواقص را رفع کنیم. کاستی ها در روند اجرای انتخابات منجر به بی اعتمادی میان مردم و دستگاه های نظارتی می شود که می بایست تلاش کرد تا این موارد را به حداقل رساند.

وی در پایان گفت: بر اساس سابقه ۲۲ ساله همکاری خود با شورای نگهبان، شهادت می دهم که تمامی انتخابات ها در صحت و سلامت کامل انجام شده و مجموعه شورای نگهبان برای استمرار این امر مهم تلاش می کنند.

پایان پیام/

کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید