اگر اصلاح‌طلبان نیز تایید صلاحیت شده و در کوران انتخابات حضور داشته باشند، کار مداحان راحت‌تر است، حمله به این جناح و شبیه‌سازی آن‌ها با شمر و یزید و عبیدالله ابن‌زیاد راحت‌تر خواهد بود، اما اگر انتخابات میان دو گروه اصول‌گرا باشد، مداحان باید فکر دیگری کنند.

مداحان چشم انتظار تایید صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۲؛ چه کسی هدف قرار می‌گیرد؟

بهنام علی‌پور در روزنامه همدلی نوشت: با فرا رسیدن ایام محرم بازار مداحی بیش از هر زمانی رونق می‌گیرد؛ بازاری که با وجود انتخابات اسفندماه، احتمالا داغ‌تر خواهد شد و حال و هوای سیاسی بیشتری خواهد داشت. حمایت یا مخالفت با نامزدهای انتخاباتی و شخصیت‌های سیاسی در این قشر (مداحان) مسبوق به سابقه است؛ همچنین موضع‌گیری سیاسی و اظهارنظر در خصوص مسائل کلان در تکایا و هیأت‌های مذهبی به امری رایج و غیرقابل حذف مبدل گشته است به نحوی که ابراز نگرانی و توصیه‌ای سیاسی بخشی از مراسمات مذهبی در سال‌های اخیر است و شنوندگان و علاقه‌مندان خاص خود را دارد، اگرچه در میان برخی از مراجع، روحانیون و علاقمندان به سوگواری امام حسین علیه‌السلام نیز منتقدان و مخالفانی دارد.

مداحی و سیاست

حاج منصور ارضی مداح با سابقه و پیشکسوت بارها در رابطه با پیوند سیاست و مداحی اظهار نظر کرده است. به اعتقاد او کار مداح صرفاٌ مداحی نیست؛ او در این خصوص گفت: «مداح که نباید فقط مداحی کند. من هم می‌خواهم حرف‌های خودم را درباره مسائل روز بیان کنم».

حمایت از احمدی‌نژاد

ارضی  از جمله کسانی بود که با تمام قوا به حمایت از احمدی نژاد پرداخته بود و در تأیید سخنان او در مناظره انتخاباتی در جمع هواداران او در مصلی تهران گفت: «مروز خوشحالم که انتقام امام و رهبری با این سیلی مناظره گرفته شد و در این دوره پیروزی در راه است و بهتر است حزب الله بیدار باشد و برای انتخابات ۴ سال دیگر به دنبال یک نیروی حقیقی و انقلابی باشد».

مداحان چشم انتظار تایید صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۲؛ چه کسی هدف قرار می‌گیرد؟
حاج منصور روزگاری روابط بسیار نزدیکی با احمدی‌نژاد داشت

بازگشت از احمدی‌نژاد

پس از حمایت بی‌ حد و حصر محمود احمدی‌نژاد از اسفندیار رحیم مشایی و سیاست‌های او بسیاری از مداحان به مخالفت با او پرداختند و در این راه از تهدید و ارعاب تا تمسخر و ناسزا بهره گرفتند؛ شکایت مشایی از منصور ارضی در سال ۱۳۹۰ در همین فضا قابل بررسی است؛ شکایتی که به دلیل ایراد سخنرانی همراه با تهدید و ارعاب همراه بود، ارضی در این سخنرانی گفت: «فعلا قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتم هر کی بکشدش پولشو من می‌دم. این‌ها دارند برای دوسال دیگر برای ریاست جمهوری کار می‌کنند، تا رای اراذل و اوباش را جمع کنند و این آرزو را به گور می‌برند».

مداحان چشم انتظار تایید صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۲؛ چه کسی هدف قرار می‌گیرد؟
حضور حدادیان و طاهری در جشن پیروزی احمدی‌نژاد

سعید حدادیان  نیز که در آن سخنرانی مشهور احمدی‌نژاد که معترضان را «خس وخاشاک»خوانده بود در کنار او حضور داشت، دوسال بعد درخصوص احمدی‌نژاد گفت: «حرف‌های نهضت آزادی و سازمان منافقین از دفتر احمدی‌نژاد شنیده می‌شود...حیف است که علمای بزگوار ما بخواهند برای چنین فردی (مشایی) پا به میدان بگذارند، جواب برخی حرف‌های سخیف کار ماست.» در اواخر دوره احمدی نژاد منصور ارضی در برنامه ماه مبارک رمضان که در مسجد ارک ضبط شد خطاب به احمدی‌نژاد گفت: «چرا نمی‌گویی که برای دین مردم چه کرده‌ای؟ چرا گزارش نمی‌دهی که در این ۸ سال برای استقرار حجاب اسلامی چه فعالیتی انجام داده‌ای؟چند بار تا کنون به مسئول پلیس کشور راجع به امر به معروف و نهی از منکر و برخورد با اراذل و اوباش تذکر داده‌اند؟ نه گذاشتند پلیس کارش را بکند، نه خودشان اقدامی کردند.»

دفاع مداحان از مواضع سیاسی خود

این مداحان که تریبون های مدهبی را در اختیار دارند، از اقدامات سیاسی وجناحی خود دفاع می‌کنند. محمود کریمی که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از طرفداران سعید جلیلی بود در پاسخ به اینکه چرا موضع‌گیری سیاسی می‌کند، گفت: «در پاسخ به آقایانی که می‌گویند مداحان نباید در کار سیاست دخالت کنند من پاسخ می‌دهم که خودشان در سیاست دخالت نکنند چون این حرف‌شان از بی‌سوادی سیاسی‌شان نشأت می‌گیرد. بهتر است به کار خودشان برسند. چون ما این بینش را داریم که در سیاست اظهار نظر کنیم ولی آنها ندارند».

 مداحان کوتاه نیایند!

حاج  منصور ارضی  نیز در آبان سال ۱۴۰۱ در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه تهران) به مداحان توصیه کرد: «تکلیف ما این است که به صورت حرفه‌ای در روضه خواندن‌مان تاریخ را با یک گریز و اشاره کوتاه به وقایع امروز گره بزنیم و در این صورت مردم خودشان متوجه حق و باطل می‌شوند و حتما باید مواظب مخاطبین پای منبرهایمان باشیم تا منحرف نشوند. باید از شاعران بخواهید که شعر نیش‌دار درمانی بگویند که درمان دردهای این روزهاست. برخوردی هم اگر با شما شد دلسرد نشوید، کار خود را ادامه دهید و کوتاه نیاید».
  حاج منصور ارضی مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام در این مراسمی دیگر
با اشاره به اینکه مداحی اهل بیت (ع) کار بزرگی است، افزود: «این جایگاه به قدری بزرگ است که سروش در مقاله اخیر خود اینگونه موضع گرفته است که باید کار را از دست مداحان در آوریم.»

مداحی یا بیانیه سیاسی

حضور مداحان در تریبون‌های نماز جمعه و نماز عید فطر در دوره روحانی باب شد و تاکنون ادامه دارد. مداحی توهین‌آمیز میثم مطیعی خطاب به روحانی و تیم دیپلماسی او در مراسم عید فطر سال ۱۳۹۶ بسیار واکنش برانگیز شد.

مداحان چشم انتظار تایید صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۲؛ چه کسی هدف قرار می‌گیرد؟
میثم مطیعی را می‌توان ادامه دهنده راه حاج منصور با ادبیات روز دانست

علی مطهری در یادداشتی درباره شعرخوانی روز عید فطر میثم مطیعی گفت: «در مصلای تهران قبل از نماز اشعاری قرائت شد که بیشتر یک بیانیه سیاسی بود و کمترین ارتباط را با عید فطر داشت. گذشته از عدم تناسب این اشعار با عید فطر، مضمون و محتوای این اشعار هم ناراستی‌هایی داشت. اولا برجام را به طورکلی تخطئه می کرد، درحالی که توافق برجام تصمیم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است...، ثانیا در اشعار مذکور سخن از سیلی کوخ نشین به کاخ نشین رفته بود. این دید طبقاتی بیشتر با مارکسیسم سنخیت دارد تا با اسلام. آنچه در اسلام اصالت دارد ایمان و عمل صالح است، نه محرومیت و فقر...، ثالثا در آن اشعار بعد از آنکه می گوید ما از هر تحریمی استقبال می کنیم، می‌گوید «راه ما راه حسین است». گویی امام حسین علیه السلام بدون هرگونه محاسبه‌ای و صرفا از روی عصبانیت و احساس دست به قیام زد، درحالی که ایشان دقیق ترین محاسبات را داشت».

مداحان چشم انتظار تایید صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۲؛ چه کسی هدف قرار می‌گیرد؟
مطیعی از منتقدان روحانی بود

محرم و انتخابات ۱۴۰۲

امسال سال انتخابات است و جلسات مذهبی به ویژه عزاداری سالار شهیدان نیز همواره مورد توجه جناح‌های سیاسی (عمدتا اصولگرایان)بود. از این رو امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که مداحان با شدت و حدت بیشتری منویات سیاسی‌شان را در اشعار ونوحه‌های خود بگنجانند؛ در این میان صف‌آرایی سیاسی مشخص خواهد کرد که مداحان چگونه عمل می‌کنند. اگر اصلاح‌طلبان نیز تایید صلاحیت شده و در کوران انتخابات حضور داشته باشند، کار مداحان راحت‌تر است، حمله به این جناح و شبیه‌سازی آن‌ها با شمر و یزید وعبیدالله ابن‌زیاد راحت‌تر خواهد بود، اما اگر انتخابات میان دو گروه اصول‌گرا باشد، مداحان باید فکر دیگری کنند. البته شاید در این صورت دیگر نیازی به حضور مداحان نباشد؛ نتیجه هرچه باشد به نفع یک جریان اصولگرا تمام می‌شود و احتمالا مقدسات در چهارچوب همان عزاداری همیشگی باقی خواهند ماند. از این منظر شاید چشم مداحان سیاسی بیش از همه به فهرست‌های خروجی شورای نگهبان باشد که متناسب با آن شعرها و نوحه‌های خود را آماده کنند.

تذکر تولیت آستان عبدالعظیم به مداحان:
چرا این همه دروغ را به اسم مصیبت مطرح می‌کنید؟

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: چرا نمی‌خواهیم رویه عزاداری را اصلاح کنیم و چرا این همه دروغ را به اسم مصیبت مطرح می‌کنیم و در مقابل آن کاری انجام نمی‌دهیم.به گزارش تسنیم حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر صبح دیروز در نشست هم‌اندیشی سالانه مدیران و رؤسای ستادهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان تهران اظهار داشت: ساخت‌وسازها و توسعه حرم‌ها جزو شعائر الهی و وظیفه دینی ماست و پایگاه‌هایی برای توسعه فرهنگ دینی، آشنایی مردم با معارف اسلامی، زمینه‌سازی برای تهذیب نفوس و ... است؛ اما مهم‌تر این است که از این ظرفیت‌های بسیار بزرگ چگونه استفاده و بهره‌برداری می‌شود. وی افزود: میلیون‌ها انسان همه ساله از ظرفیت حج و زیارت اماکن مقدسه استفاده می‌کنند و نیز ظرفیت‌های بزرگ دیگری از جمله نماز جمعه، مساجد، دانشگاه‌ها و ... در اختیار ما است اما دوری جوانان ما از معارف الهی و بیگانگی با دین پس از ۴۳ سال که منجر به کج‌روی‌ها در نتیجه تحریک دشمنان است جای تأمل و ریشه‌یابی دارد و زودتر باید برای مقابله با آن اقدام شود.تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری‌ها و اربعین گفت: متأسفانه در برگزاری مراسمات دینی درگیر مسائل شکلی هستیم و با وجود ظرفیت‌های زیادی که از جمله مسلمیه، غدیر، محرم و ... در اختیار داریم و آموزش‌هایی که به مادحان و سخنرانان در حوزه شناساندن ائمه به مردم داشتیم اما به‌رغم تمامی تذکرات برخی تعابیر لرزه بر اندام انسان می‌انداخت که چرا نمی‌خواهیم رویه عزاداری را اصلاح کنیم و چرا این همه دروغ را به اسم مصیبت مطرح می‌کنیم و در مقابل آن کاری انجام نمی‌دهیم.قاضی عسکر با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: امام خامنه‌ای در جلسه‌ای از هدر رفتن فرصت‌ها گلایه داشتند و استفاده از برخی تعابیر و تکرار آن را نیازمند مدیریت دانستند لذا اگر ظرفیت‌های موجود را اصلاح نکنیم در آینده وضعیت بهتر نخواهد شد.وی با اشاره به برگزاری مهمانی غدیر و استقبال چشمگیر مردم ابراز داشت: فلسفه عزاداری حضرت اباعبدالله مقابله با جهل، نادانی و معرفت افزایی است که در برگزاری تمامی مراسمات باید مورد توجه قرار گیرد.تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) بیان کرد: برائت از دشمنان جزو محوری‌ترین مسائل مربوط به زیارت است اما نسبت به برخی از رسوم بی‌توجهی می‌شود و در حال حاضر فقط به فکر احداث موکب و پخت غذا هستیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید