سفر به ماسال پر از آرامش و لذت خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره ۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید، بدانید.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر ماسال که در قدیم به آن روکنار نیز می‌گفتند در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد و بعد از رودبار دومین شهر مرتفع گیلان است. روکنار حدود ۶۲۲ کیلومتر مساحت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا تقریبا ۸۴ متر است. طبیعت بکر و مسحور کننده از ویژگی‌های بارز روکنار یا ماسال محسوب می‌شود، همین امر باعث شده تا این منطقه ییلاقی به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال تبدیل شود.

۱. بام سبز

برای دیدن یکی از زیباترین منظره‌هایی که در کشورمان وجود دارد باید حدود یک کیلومتر از ماسال دور شوید. بام سبز منظره‌ای بی‌نظیر دارد که حتما باید یکبار در زندگی‌تان آن را ببینید، از این منطقه تا صومعه سرا و بندرانزلی را می‌توان دید. بنابراین اگر قصد سفر به این ییلاق را دارید بازدید از بام سبز آن را در صدر فهرست جاهای دیدنی این خطه قرار دهید زیرا برخی از گردشگران معتقد هستند که این منطقه بهترین جای شمال برای مسافرت است.

۲. غار آویشو

در این منطقه بالغ بر ۱۷ غار وجود دارد که بزرگترین و معروف‌ترین آن‌ها غار آویشو است که با ۷۵ میلیون سال قدمت طولانی‌ترین غار آبی کشور محسوب می‌شود.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

آویشو در بخش شاندرمن این ییلاق قرار دارد و در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. ارتفاع این غار از سطح دریا حدود ۱۴۶۰ متر است و ۹ چاه آب اصلی دارد. این غار در فاصله ۲۲ کیلومتر از ماسال قرار گرفته است، اما زیبایی آن ارزش پیموندن مسیر را دارد.

۳. محل فوت سردار جنگل

یونس استاد سرایی ملقب به میرزا کوچک‌خان جنگلی یکی از مبارزان مشروطه و رهبر جنبش جنگل بود. او برای مبارزه با نقض تمامیت ارضی و بازگرداندن استقلال ایران مبارزات فراوانی را انجام داد. محل فوت این مرد بزرگ که به او مشهدمیرزا نیز می‌گفتند در روستای گیلوانه اندکی بالاتر از روستای اولسبلنگاه است.

۴. روستای اولسبلنگاه

یکی دیگر از جاهای دیدنی ماسال روستای اولسبلنگاه است. برای بازدید از این روستا باید ۲۵ کیلومتر به سمت جنوب از ماسال دور شوید. اولسبلنگاه که به معنی درختی در ارتفاع زیاد است، طبیعتی مسحور کننده دارد. زیبایی این بخش تاحدی است که هرساله علاقه‌مندان بسیاری به خاطر تماشای این همه شگفتی رهسپار این منطقه می‌شود.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

ییلاق زیبای اولسبلنگاه در میان کوه قرار گرفته است و به قدری آب‌وهوای آن خوب است که حتی بومیان منطقه نیز برای گذراندن تابستان به اولسبلنگاه می‌روند. این منطقه به دو قسمت اولَس و بِلَنگاه تقسیم می‌شود و به همین علت به آن اولسبلنگاه می‌گویند. اولس در زبان محلی به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است و اولسبلنگاه می‌شود، محل روییدن درخت ممرز.

ارتفاع این ییلاق از سطح دریا ۱۴۹۰ متر است و از ارتفاعات اولسبلنگاه می‌توان کل شهر ماسال و تالش را دید. منابع طبیعی این ییلاق تحت محافظت قرار گرفته است و برای حفظ اصالت منطقه در این مکان ساخت و سازها تنها با مصالح چوبی انجام می‌شود. جالب است بدانید که برق این منطقه از پنل‌های خورشیدی یا موتورهای برق تامین می‌شود و منبع آبش چشمه‌های اطراف هستند.

۵. منطقه باستانی اسبه ریسه

جاهای دیدنی ماسال تنها به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود، منطقه باستانی اسبه ریسه در روستای به همین نام در مجاورت روکنار قرار گرفته است.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

این منطقه که قدمت آن حدود هزاره اول پیش از میلاد مسیح تا سده‌های نخستین اسلام برآورد می‌شود، در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. آنچه که از شواهد تاریخی برمی‌آید نشان از این دارد که تا چندین قرن بعد از ورود اسلام به ایران این مکان پر رونق و محل زندگی بوده است.

در کاوش‌های صورت گرفته بقایای دیوار و فضاهای مسکونی پیدا شده که در ساخت آن‌ها عمدتا از ملاط گل و سنگ استفاده شده است. علاوه‌بر این، اشیای قدیمی بسیاری نظیر کاسه، کوسه، خمره و... در این محل کشف شد. در گورستان این منطقه آثاری از ۲۸ گوردخمه وجود دارد که قدمت آن به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد.

البته جذابیت این منطقه تنها مربوط به آثار تاریخی آن نیست، دیواره سنگی اسبه ریسه یکی بلندترین دیواره‌های کشورمان برای صخره‌نوردی محسوب می‌شود. اقداماتی در جهت آماده‌سازی این دیواره برای استفاده صخره‌نوردان در دست اجراست. کایاک سواری در آب‌های خروشان از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. رودخانه خروشانی که در دامنه دیواره سنگی اسبه ریسه وجود دارد، برای این فعالیت ورزشی مناسب است. پس اگر به این منطه سفر کردید، بازدید از یک اثر باستانی را در دل مناظری بکر و زیبا از طبیعت از دست ندهید.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

۶. پارک جنگلی ریزه مندان

گیلان حدود ۲۴ پارک جنگلی دارد که از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شوند. این پارک‌ها به منظور حراست از جنگل‌های جلگه‌ای ایجاد شده‌اند. این جنگل‌ها که باقی مانده‌های جنگل‌های هیرکانی هستند، از آستارا در گیلان تا گیلداغی در گلستان پراکنده شده‌اند. جالب است بدانید جنگل‌های هیرکانی از دوران ژوراسیک باقی مانده و از جمله جنگل‌های منحصر به فرد در دنیا به شمار می‌روند. وجود گونه‌های مختلفی از درخت و درختچه مانند راش، بلوط، توسکا، افرا، نارون، سرخدار، ازگیل، انار و... در این جنگل‌ها از جذابیت‌های گردشگری این مناطق محسوب می‌شود.

پارک جنگلی ریزه‌مندان یا ریزمندان حدود ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. در این پارک جنگلی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر اهل طبیعت‌گردس هستید، حتما این جاذبه گردشگری ماسال را در برنامه سفر خود قرار دهید. مسیر دسترسی به این پارک جنگی را در نقشه زیر می‌توانید مشاهده کنید.

۷. آبشارهای ماسال

همانطور که ذکر شد این منطقه در مجاورت کوه‌های تالش قرار دارد، بنابراین در این منطقه آبشارهای بزرگ و کوچک زیادی وجود دارد.

۷ جاذبه‌ای که باید در ماسال دید

ویوز، آبشار خون و آبشار رامین از دیدنی‌ترن آبشارهای این منطقه ییلاقی هستند. رامینه را می‌توان زیباترین آبشار در میان آبشارهای این منطقه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست.

برای رسیدن به آبشار رامینه ابتدا از جاده اصلی بالا رفته و وارد جنگل شوید. بعد از مقداری پیاده‌روی در جنگل به آبشار پر آبی خواهید رسید که با شیب تند از بلندی فرو می‌ریزد و منظره‌ای بکر و چشم‌اندازی زیبا خلق می‌کند. اگر بخواهید مدت بیشتری از تماشای این آبشار و طبیعت اطراف آن لذت برده و دمی را به آرامش بگذرانید، می‌توانید در همان نزدیکی در یکی از اتاق‌های هتل رامینه اقامت کنید که پنجره‌هایی رو به آبشار دارد.

منبع: ایرانگرد

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید