۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
کد خبر: 55447420

طبس با قرارگیری در خراسان جنوبی، یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه خاص طبس بدانید.

چند جاذبه خاص طبس

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر باستانی طبس منطقه‌ای خاص در خاک ایران است که در قسمت کویری ایران قرار گرفته است. کشف رمز و راز این شهر پهناور جذابیت بالایی برای توریست‌های مناطق کویری دارد.

باغ گلشن

سومین حاکم طبس، یعنی امیرحسن خان در دوره‌ی حکومتش، دستور ساخت باغ گلشن را در طبس صادر کرد. این باغ در بلوار امام خمینی قرار دارد و یک موهبت سرسبز در آب‌وهوای کویری طبس محسوب می‌شود. این باغ طبقاتی با گل‌ها و درختان متنوعی همچون کاج، نخل، پرتقال، نارنج، انگور و… پر شده و با وجود پلیکان‌های مهاجری که ساکن دائمی آن شده‌اند، تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی طبس شده است.

سد شاه عباسی

اگر مشتاق تماشای یک بنای هوشمندانه و خاص در جاهای دیدنی طبس هستید، سد عباسی یا همان طاق عباسی را از دست ندهید. این سد مرتفع در روستای قدیمی «خرو»، بالاتر از «چشمه‌‎ی آب گرم مرتضی علی» جا گرفته است. طاق عباسی به کمک دره‌ی تنگی با بنای آجری ساخت شده و به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. این سد به نازک‌ترین سد جهان معروف است و از قدیمی‌ترین سدهای جهان است و خلاقیت ایرانی‌ها در این بنا به وضوح دیده می‌شود.

چند جاذبه خاص طبس

چشمه مرتضی علی

یکی از خوش‌ آب‌ و هواترین جاهای دیدنی طبس را در چند کیلومتری آن و در حوالی روستای خرو می‌توانید پیدا کنید. چشمه مرتضی علی یکی از پدیده‌های خاص طبیعت، در حوالی طبس است که از دیدنش نمی‌شود گذشت. این چشمه با وجود دو نوع آب و گرم لذت معرکه‌ای را به طبیعت‌گردها انتقال می‌دهد. این چشمه میان دره‌ای با دیوارهای بلند جا گرفته که بیشتر مسیر آن به شکل پیاده‌روی است و همین نکته جذابیت این منطقه را بیشتر می‌کند.

کال جنی

کال جنی یکی از جاهای دیدنی طبس به شمار می‌آید که تنها به خاطر نامش هم که شده، مسافران زیادی را جذب خود می‌کند. شاید در ابتدا تصور کنید که نام این منطقه را کال جنی قرار داده‌اند تا گردشگران را جذب خود کند و خبری از جن و پری نیست. اما بر خلاف انتظار باید بدانید که محلیان بر این باور هستند که این دره حیرت‌انگیز، محل زندگی ارواح و اجنه است. البته این یک داستان قدیمی محلی است و بیشتر خرافات در آن دخیل شده. تا به امروز هیچکس در این منطقه جن را از نزدیک ندیده، پس لازم به نگرانی نیست!

چند جاذبه خاص طبس

همانطور که متوجه شدید، کال جنی یکی از مکان های دیدنی طبس و نام دره‌ای زیبا در شمال این شهر است است. شما می‌توانید داستان‌های مختلفی را درباره آن از دهان مردم این روستا بشنوید. در این دره دخمه‌ها و تونل‌های بسیار زیادی به چشم می‌خورند که اکثر آنها ساخته دست بشر هستند. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی، قدمت این دخمه‌ها به دوره زرتشتیان و ساسانیان باز می‌گردد. این یعنی در این دوران، مردم محلی در اینجا مشغول زندگی بوده‌اند.

علاوه بر ظاهری اسرارآمیز، آبشارهای کوچک و بزرگی نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. مناظر این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. پس کال جنی را باید در بین جاهای دیدنی طبس قرار داد و از آن بازدید کرد.

غار حلوان

در روستای حلوان، جایی در شمال غرب شهرستان طبس، غاری به اسم حلوان جا خوش کرده که عمر سنگ‌های آن از صد میلیون سال هم بیش‌تر است. پیدا شدن بقایای استخوان حیوان‌هایی مثل شتر، الاغ، پرندگان، فرضیه‌ی پناهگاه بودن این غار را برای حیوانات درنده تقویت می‌کند.

چند جاذبه خاص طبس

کویر حلوان

قطعا می‌توان در بازدید از شهرهای حاشیه کویر، انتظار دیدن کویرهایی بکر و منحصر به فرد را داشت. پس باید آماده این باشید که یکی از جاهای دیدنی طبس ، کویری ماسه‌ای، گرم و اغواکننده باشد. نام کویر حلوان طبس برگرفته از روستایی است که در همان نزدیکی قرار دارد. روستایی که به صورت کامل توسط قلعه‌ای بزرگ و باستانی احاطه شده است. قلعه‌ای که می‌توان آن را بزرگ‌ترین و زیباترین قلعه باستانی کل طبس دانست.

این روستا در ۹۰ کیلومتری شمال غرب طبس و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد. در حقیقت کویر حلوان را بیشتر می‌توان نزدیک به خراسان جنوبی دانست. اگر به کویرنوردی علاقه دارید و به دنبال پیاده‌روی با پای برهنه روی شن‌های داغ کویری هستید، و همچنین دوست دارید یکی از بهترین کویرهای اطراف طبس را ببینید، کویر حلوان قطعا برای شما نهایت آرزو و آمال خواهد بود. دریاچه نمک خور، باتلاق‌های رسی و نمکی و تپه‌های ریگی را می‌توان جزء جاذبه‌های منحصر به فرد این کویر دانست.

چند جاذبه خاص طبس

دره کال سردر طبس

جاهای دیدنی طبس تنها محدود به کال جنی نیست. دره‌ تاریخی دیگری به نام کال سردر با صدها سال قدمت نیز در این شهر باستانی به چشم می‌خورد. اگر ترجیح می‌دهید به دره ارواح و اجنه‌ها سر نزنید، پس حتما باید دره کال سردر را جایگزین آن قرار دهید! اولین لحظه‌ای که با این دره رو به رو می‌شوید، قطعا شما را به قدر کافی جذب خود می‌کند. تصور کنید که در حال قدم زدن در دشتی زیبا به نام دشت سردر هستید که ناگهان جلوی شما دره‌ای عظیم ظاهر می‌شود.

اکثر گردشگرانی که به طبس می‌آیند، ترجیح می‌دهند در مسیر این دره پیاده‌روی کنند. پیاده‌روی در این دره زیبا تنها ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در طول مسیر از کنار نهری کم‌عمق عبور خواهید کرد و می‌توانید از چشمه‌ای منحصر به فرد دیدن فرمایید. چشمه‌ای که دو موج آب سرد و گرم را به صورت همزمان در کنار هم دارد! زمانی که دست خود را در آب این چشمه قرار دهید، می‌توانید با قسمتی از دست خود آبی خنک و با قسمتی دیگر گرمای آب را حس کنید.

چند جاذبه خاص طبس

در این منطقه می‌توانید از سد تاریخی عباسی دیدن فرمایید. سدی که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد. همچنین چشمه آبگرم مرتضی علی، چندین و چند آبشار و چشمه نیز جزء جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند.

منبع: سفر زون

کد خبرنگار: ۲۶
۲دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Hesam IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
    1 0
    اصلاح کنید سد کریت بزرگترین سد قوسی زمان خودش بوده و همچنین نازک‌ترین سد جهان هست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید