تماشای مساجد در هر شهر و دیاری جذاب است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه بدانید.

بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد جامع شافعی‌ از جاهای دیدنی کرمانشاه به شمار می‌رود که با گذر زمان به یکی از شاهکارهای معماری و مذهبی ایران تبدیل شده است. این مسجد که در مرکز شهر زیبای کرمانشاه در تاریکه بازار قرار دارد، مخصوص اهل تسنن است. بخش‌های مختلف مسجد شامل شبستان‌های زنانه و مردانه، کتابخانه، فضاهای کفش‌کن، آبدارخانه و غیره می‌شود. امروزه بنای تازه‌تاسیس مسجد برای برگزاری نماز مورد استفاده است.

معرفی مسجد جامع شافعی

مسجد جامع شافعی، مسجد جامع اهل سنت در کرمانشاه است که نمونه‌ای از شاهکار معماری اسلامی به شمار می‌رود. این شاهکار معماری توسط جمعی از خیران اهل سنت ساخته شده و از مهم‌ترین مساجد مسلمانان اهل تسنن محسوب می‌شود. در واقع، در محل کنونی مسجد شافعی، زائرسرایی قرار داشت که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و مسجد جامع ساخته شد.

احداث این بنا مرهون کمک‌های مادی و معنوی افراد خیری نظیر «خلیفه محمد صالح محمدی»، «حاج خلیفه سیدعلی نقشبندی»، «حاج جعفر شریفی»، «حاج احمد مدللی»، «میرزا حبیب بلندی»، «حاج علی محمد شیانی» و جمع دیگری از مسلمانان کرمانشاه است.

بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه

آن‌ها در تامین هزینه‌های ساخت مسجد در مدت‌زمان یک سال از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند. مسجد باشکوه شافعی از آن زمان تا به امروز در حال توسعه و زیباسازی بوده است. مسجد جامع شافعی در راسته بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) قرار دارد و از یک‌سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می‌شود.

برای بازدید از مسجد جامع شافعی باید به میدان جوانشیر کرمانشاه بروید. از میدان جوانشیر، گنبدها و مناره‌های مسجد نمایان می‌شود. راه دسترسی به مسجد، از خیابان، از طریق کوچه‌ای است که در ضلع جنوب‌شرق میدان قرار دارد.

برای دسترسی به این نقطه از شهر می‌توانید از تمامی وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس‌ و تاکسی‌ استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید با خودرو شخصی به بازدید از مسجد شافعی بروید، نگران جای پارک نباشید؛‌ چراکه در این منطقه فضای کافی برای پارک خودرو وجود دارد.

آدرس: استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه، میدان طالقانی (جوانشیر)، بلوار جوانشیر، راسته بازار

معماری مسجد جامع شافعی

مسجد شافعی که مساحتی بالغ بر ۱,۰۶۰ متر مربع دارد، با معماری فوق‌العاده زیبا و اصیل اسلامی ساخته شده؛ معماری که از مساجد کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است.

بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه

گنبد و نیم گنبدهای عظیم بلند و استوار، مناره‌های قلمی نوک‌تیز، تزیینات و جزییات نقاشی‌های داخل بنا، کتیبه‌هایی به خط طغرا، ستون‌های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اسلامی همه نماینگر بارز از این نمونه مساجد هستند و هرکسی را به یاد معماری زیبای مساجد کشور زیبای ترکیه می‌اندازند.

اگرچه مسجد جامع شافعی در ظاهر مانند دیگر مساجد ایران به نظر می‌رسد؛ معماری داخلی کاملا متفاوتی دارد؛ به‌خصوص گچ‌بری‌های منحصربه‌فردی که روی آن‌ها آیات قرآن کریم نگاشته شده است.

این مسجد،‌ سازه‌ای فلزی دارد و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی بنا با سنگ تراورتن سفید نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. یکی از سه مناره این مسجد، قدیمی و دو مناره دیگر ساده و طلایی رنگ هستند.

مسجد جامع شافعی مانند همه مساجد دیگر ایرانی دارای حیاطی مستطیلی‌شکل است. دو شبستان زنانه و مردانه در این مسجد وجود دارد که شبستان اصلی در ضلع شمالی قرار گرفته و نیم‌طبقه‌ای با پنج ستون زیبا آن را آراسته است. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان به چشم می‌خورد که از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه است.

بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه

جاکفشی، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای خدماتی،‌ سایر بخش‌های مسجد را تشکیل می‌دهند. ساختمان جدیدی نیز در کنار مسجد جامع شافعی بنا شده است که نماز های جماعت در آنجا برگزار می‌شود.

فیلمبرداری از فضای داخلی مسجد ممنوع است.بهترین زمان بازدید از مسجد جامع شافعی، بهار و تابستان است.امکان بازدید از مسجد هنگام برپایی نماز در کلیه روزهای هفته وجود دارد.از آنجا که نماز ظهر و عصر جداگانه برگزار می‌شود؛ موقع نماز مزاحم عبادت نمازگزاران نشوید.

مسجد جامع شافعی در منطقه قدیمی از شهر کرمانشاه قرار دارد که گردش در آن و تماشای ساختمان های قدیمی می‌تواند ساعات خوشی برایتان فراهم آورد. در نزدیکی کافه بازارسنتی قرار دارد که بهترین مکان برای خرید سوغاتی های کرمانشاه مثل گیوه، چپغ بافی، قالی و جاجیم است. از خرید نان برنجی، نان خرمایی و شیرینی کاک غافل نشوید.

شهر کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و تقریبا در تمام فصول سال برای سفر مناسب است؛ ولی بهترین زمان برای سفر به این شهر اواخر بهار و تابستان است.

بازدید از مسجد جامع شافعی کرمانشاه

قدمت کرمانشاه در منابع معتبر سده چهارم میلادی ذکر شده است. گفته می‌شود در دوران ساسانیان کرمانشاه روستای زیبا و خوش آب و هوایی بوده است که به عنوان اقامتگاه پادشاهی برگزیده شده بود. در این دوران، باغ های زیبایی در کرمانشاه ساخته شده است.

کرمانشاه که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای ایران است آثار تاریخی مهم را در خود جای داده است. بیشترین آثار تاریخی کرمانشاه مربوط به دوران قاجار است. از جمله آثار تاریخی زیبای این شهر می‌توان به مجموعه بیستون کرمانشاه اشاره کرد اما یکی از تاریخی کرمانشاه که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و از شهرت جهانی برخوردار است، مسجد جامع شافعی است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید