چابهار مملو از جاذبه‌هایی است که شما را متحیر می‌کند، به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره خاص‌ترین کوه‌های چابهار بدانید.

خاص‌ترین کوه‌های چابهار

سلام نو _ سرویس گردشگری: نقطه‌ای روی کره زمین، در نزدیکی چابهار کوه‌هایی وجود دارند که شباهت‌شان به سطح مریخ بیشتر است تا به سطح زمین. این کوه‌ها به “کوه های مریخی چابهار” شهرت دارند و از جاهای دیدنی چابهار و ایران محسوب می‌شوند. کوه های مینیاتوری چابهار از جمله جاذبه های گردشگری بسیار زیبای استان سیستان و بلوچستان به شمار می آید که هر ساله توریست های بسیار زیادی را به این استان و شهر چابهار می کشاند، این کوه ها دارای ویژگی های منحصر به فرد و زیبایی خارق العاده ای هستند که باعث می شوند تا تمامی توریست هایی که به این استان و شهر چابهار سفر می کنند در سفر خود حتما از این کوه ها دیدن کنند.

آشنایی با استان سیستان و بلوچستان

این استان کهن و زیبا در جنوب شرقی ایران واقع شده که از نظر وسعت دومین استان پهناور جنوب شرقی می باشد و حدود ۱۱ درصد کشور ایران را در بر دارد. زاهدان که در قسمت سیستان قرار دارد به عنوان مرکز استان شناخته می شود. گرم ترین شهرهای این استان شهرستان های زابل و ایرانشهر می باشد.

خاص‌ترین کوه‌های چابهار

استان سیستان و بلوچستان با کشورهای پاکستان و افغانستان همسایه است. سیستان در قدیم سجستان یا سکستان نام داشته و بلوچستان از واژه ی بدروچ یا گدروچ گرفته شده است. این استان سرزمین افراد بسیاری از جمله رستم است که در شاهنامه فردوسی به آن ها اشاره شده است.

در این استان رودخانه هیرمند جریان دارد که بزرگترین رودخانه شیرین جهان محسوب می شود. مردم این استان به زبان فارسی و بلوچی صحبت می کنند و مذهب شیعه و سنی دارند. سیستان و بلوچستان دارای باغات بسیاری می باشد. این استان دارای فرهنگ غنی می باشد که آن را می توان در تمام مناطقش مشاهده نمود. این استان دارای ۱۹ شهرستان است که جای جایش جاذبه های طبیعی و زیبایی دارد و هر ساله شاهد جذب مسافران و گردشگران از هر سوی جهان است.

کوه های مینیاتوری چابهار که با نام کوه های مریخی نیز شناخته می شوند از جمله جاذبه های گردشگری بسیار زیبای شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان است که در موازات ساحل دریا کشیده شده است و دارای زیبایی منحصر به فردی است که تمامی توجه توریست ها را به خود جلب کرده است.

خاص‌ترین کوه‌های چابهار

کوه های مریخی چابهار یا مینیاتوری چابهار از دیدنی های شگفت انگیز و منحصر به فرد این شهرستان زیباست. این کوه ها در مسیر گواتر ( یکی از زیباترین های جاده های استان سیستان و بلوچستان) و در فاصله ۵۰ کیلومتری چابهار قرار دارند. کوه ها مریخی نامیده شده اند چون همانند سیاره مریخ، دارای پستی و بلندی هایی به دلیل فرسایش و رسوبی بودن زمین هستند.

قدمت کوه های مریخی چابهار

قدمت این کوه ها حدود ۵ میلیون سال است که ادامه رشته کوه زاگرس می باشند و تا پاکستان کشیده شده اند. این کوه ها برخلاف مریخ که سرخ رنگ است؛ بین رنگ سفید و طوسی هستند و با تغییر نور رنگ های مختلفی از خود ساطع می کنند. نکته جالب آنست که در این منطقه فسیل ماهی و نهنگ بر جای مانده که زیبایی آن جا را صد چندان می کند. مواد اصلی این رسوبات آهک و باقی مانده جاندارانی مانند ماهی ها است که رس و ماسه به همراه دارند و آن ها جزو نمونه های بدبوم هستند. در کل جهان نظیر این کوه ها مشاهده نشده است.

خاص‌ترین کوه‌های چابهار

علت پدید آمدن این کوه ها مسائل زمین شناسی، فرو رفتن پوسته دریای عمان به زیر مکران، فرسایش های زیاد و وجود باد و باران فراوان می باشد. این کوه ها ارتفاعات مختلفی از حدود ۵ تا ۱۰۰ متر را دارند و مثل یه رشته کوه واحد به نظر می آیند، برای همین به آن ها کوه های مینیاتوری نیز لقب داده اند.

کوه های مریخی شامل شیارهایی هستند که هیچ نوع گیاهی در آن جا رشد نمی کند و شکل نامأنوسی دارند که بیشتر از ماسه سنگ های کنگلومرا هستند. در این ناحیه هوا گرم و عمدتاً شرجی می باشد و آسمان در شب جلوه ی بسیار خاص و زیبایی دارد که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. مسافران و گردشگران می توانند ۱۴ صور فلکی را به راحتی در شب رصد کنند. امکان صخره نوردی در صورتی که تجهیزات مورد نیاز در اختیار باشد می تواند تجربه ای دل انگیز را برای افرادی که به آن جا سفر می کنند به همراه داشته باشد.

خاص‌ترین کوه‌های چابهار

مهم ترین اهمیت این کوه ها جنبه اقتصادی آن ها می باشد، چرا که در ساخت سیمان و آجر کاربرد فراوانی دارند. در نزدیکی این کوه های زیبا و خارق العاده روستای زیبای تیس (روستای قدیمی که در منطقه ای کوهپایه ای در چابهار واقع شده است) و تالاب صورتی یا (تالاب لیپار) قرار دارند که بسیار زیبا و خاطره انگیز می باشند.

منبع: همیشه سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید