۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 55445570

سفر به چهارمحال و بختیاری پر از رمز و راز است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره مناظر تماشایی تالاب چغاخور بدانید.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

سلام نو _ سرویس گردشگری: تالاب چغاخور ، یکی از جاذبه های گردشگری و بسیار دیدنی شهرکرد می باشد. تـالاب چـغاخـور با مساحتی بیش از ۲۳۰۰ هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار، همچون نگینی می درخشد. این تالاب هر ساله پذیرای انواع پرندگان مهاجر و بومی شامل انواع مرغابی، حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و آبزیانی چون ماهی کپور و نوعی از ماهیان گورخری است. هوای مطبوع و چشم انداز های زیبایی که در این مکان قرار دارد، آن را در ردیف یکی از مهم ترین کانون های سیاحتی استان قرار داده است. این تالاب در مسیر شهرکرد – ایذه (استان خوزستان) واقع شده و با شهرکرد ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

آشنایی با تالاب تماشایی چغاخور

چغاخور یک تالاب بین‌المللی معروف و از جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که در ارتفاع ۲,۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس در میان علفزاری وسیع و در دامنه کوه‌های کلار قرار دارد و یکی از تالاب‌های مهم کشور برای زیست پرندگان آبزی به حساب می‌آید.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

انعکاس چشم‌انداز دیدنی طبیعت پیرامون و رقص توام با آواز پرندگان بر سطح تالاب بسیار چشم‌نواز است. در فصل بهار در یک سوی تالاب، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و سپیدپوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمن‌زاری وسیع و سرسبز خودنمایی می‌کنند. این منطقه در تابستان محل ییلاق عشایر بختیاری است که تماشای زندگی آرام و باصفایشان به‌اندازه تماشای زیبایی‌های طبیعی چغاخور، برای گردشگران جذابیت دارد.

عواملی مانند قرارگیری در مسیر دو جاده اصلی، برخورداری از تنوع بالای گیاهی و جانوری، مجاورت با سه تالاب سولقان، علی‌آباد و گندمان اهمیت تالاب چغاخور را به‌لحاظ گردشگری دوچندان ساخته و تالاب را در زمره یکی از کانون‌های گردشگری استان قرار داده است.

از سال ۱۳۷۸ به‌دلیل گونه‌های جانوری نادر در اطراف تالاب و شرایط متنوع زیستی آن، سازمان حفاظت محیط زیست، چغاخور را منطقه شکار ممنوع اعلام کرد و آن را تحت پوشش و حمایت خود قرار داد. منطقه شکار ممنوع تالاب بیش از ۲,۳۰۰ هکتار مساحت دارد. چغاخور یکی از تالاب‌های کنوانسیون بین‌المللی رامسر است و در فهرست مناطق مهم پرندگان (IBA) نیز به چشم می‌خورد. این تالاب بخشی از یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران با عنوان «تنگ صیاد-سبزکوه» به شمار می‌رود که به ثبت جهانی رسیده است.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

گفته می‌شود که چغاخور از دو کلمه فارسی و ترکی تشکیل شده است؛ به این صورت که «خور» در پارسی به آفتاب تعبیر شده و «چغا» به ترکی یعنی تپه و مرغزار. به این ترتیب، چغاخور به‌معنای «مرغزار خورشید» است.

بهترین زمان سفر به تالاب چغاخور

زمان مناسب برای سفر به تالاب چغاخور بهار و تابستان است که هوای خنک و طبیعت آن هر گردشگری را به وجد می‌آورد. فصل بهار سرسبزی و طراوت خاصی به طبیعت اطراف تالاب می‌بخشد. تالاب چغاخور در تابستان نیز با حضور عشایر بختیاری جذاب‌تر می‌شود. رویش شقایق‌های وحشی و فصل مناسب ماهیگیری نیز از دیگر جذابیت‌های چغاخور در بهار و تابستان به شمار می‌روند.

در پاییز آب‌وهوا رو به سردی می‌رود. زمستان‌های این منطقه نیز شامل مناظری فوق‌العاده از یخ‌زدن تالاب و کوه‌های سفیدپوش می‌شود که برای دوستداران طبیعت بسیار جذاب است. در سفر به تالاب چغاخور در زمستان به تجهیزاتی مثل زنجیر چرخ، لباس گرم نیاز دارید.

سطح آب در تالاب چغاخور در زمستان به بالاترین حد خود می‌رسد و در تابستان بخش عمده آن خشک می‌شود؛ گرچه هوای این منطقه در تابستان خنک است و برای ییلاق و سفر تابستانی محل مناسبی به حساب می‌آید.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

میانگین دما در منطقه از ۲۱ درجه سانتی‌گراد در گرم‌ترین ماه سال (مرداد) تا منفی ۶ درجه سانتی‌گراد در سردترین ماه سال (دی) تغییر می‌کند و میانگین بارش سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر در نوسان است. عمق تالاب چغاخور هنگام بیشترین بارندگی حدود سه متر برآورد می‌شود.

امکانات تالاب چغاخور

پرنده‌نگری

تالاب چغاخور یکی از ۱۰۵ تالاب مهم کشور برای پرندگان است که به‌دلیل میزبانی از پرندگان در معرض خطر، در طبقه‌بندی تالاب‌های مهم کشور در جایگاه ششم قرار دارد. پرندگان مهم‌ترین جانداران این تالاب به شمار می‌روند که از اواخر پاییز تا اواخر زمستان به این مکان می‌آیند و فرصتی ایده ال برای پرنده‌گری را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند.

ماهیگیری

تالاب چغاخور برای ماهیگیری نیز گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آید. در واقع وجود انواع ماهی‌ها در تالاب باعث شده است که از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور به‌عنوان یکی از مقاصد ماهیگیری شناخته شود. ماهیگیری را صرفا برای تفریح انجام دهید و از صید بیش از اندازه خودداری کنید. اگر از علاقه‌مندان این فعالیت هستید برای دریافت مجوز به اداره سازمان حفاظت از محیط زیست مراجعه کنید.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

طبیعت‌ گردی

تماشای طبیعت اطراف و شقایق‌های وحشی گزینه دیگر پیش روی شما برای تفریح است. چغاخور با کوه‌ها و دشتی زیبا به وسعت ۷۰۰ هکتار احاطه شده است و تابلویی طبیعی و منحصربه‌فرد را در مقابل چشمان شما می‌گذارد. از اردیبهشت تا مهرماه به‌علت کاهش آب، وسعت سبزه‌زار اطراف چغاخور بیشتر می‌شود و تصویری متفاوت در این مکان شکل می‌گیرد. در فصل بهار دشت‌های حاشیه تالاب با گل‌های شقایق به بهشتی رویایی تبدیل می‌شود.

قایق سواری

در تابستان و بهار که مسافران و گردشگران بیشتری به تالاب می‌آیند، قایق‌سواری یکی از تفریحات چغاخور است.

کوهنوردی

تالاب چغاخور در دهستان چغاخور در دامنه ارتفاعات برآفتاب واقع شده است و در سمت جنوب غربی آن کوه‌های کلار قرار دارد. قله کلار با ارتفاع ۳,۸۳۰ متر از سطح دریا مقصد بسیاری از کوهنوردان است. این قله در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شود و دلایلی نظیر مدت‌زمان طولانی دوره ریزش برف در منطقه (از آذر تا اواخر اسفند و اوایل فروردین)، دمای پایین هوا و ماندگاری برف در تمام طول سال سبب ایجاد یخچال‌های دائمی به نام «برف پیر» می‌شوند.

مناظر تماشایی تالاب چغاخور

همچنین ارتفاعات کوه‌ صخره‌ای و دیواره‌ای برآفتاب با ارتفاع ۲,۷۷۵ متر برای صخره‌نوردی، کوهنوردی و سنگ‌نوردی مناسب است و کوه حمزه علی با ارتفاع ۲,۷۰۰ متر، کوه شاهپور ناز با ارتفاع ۲,۹۰۰ متر و کوه چاله باغ با ارتفاع ۳,۰۰۰ متر گزینه‌های خوبی برای کوهنوردی و تپه‌نوردی محسوب می‌شوند.

منبع: سیری در ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۱۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    3 1
    بلداجی نگین گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با آوازه جهانی بخاطر گز بلداجی و پذیرای جمعیت میلیونی مسافر بخاطر جاذبه های فراوان توریستی ازجمله امامزاده حمزه علی و دریاچه ی چغاخور و منطقه زیبای چغاخور با محرومیت های فراوانی روبرو است که با ارتقا به سهرستان می تواند قطب گردشگری و کشاورزی کشور شود
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    1 3
    یک جای عادی میباشد. الکی تعریف نکنید
  • حبیب IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    0 0
    سلام مجموعه فرهنگی تفریحی چغاخور به نام مجموعه آفتاب پذیرای کارمندان پتروشیمی بندر امام در طول سال می باشد کاش تصاویری از مجموعه فوق می گذاشتین خیلی جای دنج و باحالی است
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    2 0
    آقا چه ربطی به شهرکرد داره. این تالاب در بخش بلداجی شهرستان بروجن واقع هست و مرکز ایلخانی بختیاری بوده و سالها قبل از شهر شدن شهرکرد این سه منطقه در جریان مشروطه مطرح بودن پس یاد بگیریم همه‌ی چهارمحال و بختیاری جزو شهرکرد نیست بلکه شهرکرد نقطه‌ای از این استان زیباست.
  • امیرسلطانی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 1
    چغاخور از واژه ی بختیاری چگا به معنی تپه گرفته شده وخور هم یعنی چاله ی آب اصلا ربطی به ترکی وفارسی نداره
  • معصومه IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    ببخشیدمااصالتا ازهمان مکان چغاخورهستیم روستای گلوگرد خدارابخاطرفیض اعظیمش شاکرهستیم واقعآ لطف خداشامل ماهست، چغاخورجای خنک پربرکتی است، وبرای تفریع هواخوری میزبان هموطنان زیادی روشامل می‌شود، بادرختان میوه وچشمه و داروهای گیاهی، من مقدم همه عزیزان راکه به چغاخور شریف می‌آورند خوش امدمیگم _سپااااااس
  • اذرگون IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۰
    0 0
    قشنگه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید