بازدید از بعضی عمارت‌ها در ایران بسیار مهیج است به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره عمارت جالب سردار مفخم قزوین بدانید.

عمارت جالب سردار مفخم قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: عمارت سردار مفخم که یکی از جاذبه های شهر قزوین محسوب می شود، در بافت تاریخی مرکز شهر در خیابان هلال احمر واقع شده است. این عمارت که یکی از خانه‌های کوشکی دو طبقه محسوب می‌شود، در دوره قاجار ساخته شد و در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. عمارت سردار در گذشته به عنوان مدرسه امیرکبیر و فرهنگسرای امیرکبیر مورد استفاده قرار می گرفت و در مرداد ۱۳۹۲ طبقه دوم آن به نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین تبدیل شد.

داستان سردار مفخم مانور قزوین

عمارت سردار توسط شاهزاده اکبر میرزا ملقب به سردار مفخم یا بشارت السلطنه که وکیل و نماینده قزوین در دوره های چهارم و پنجم مجلس مشروطه بود ساخته شد. شاهزادگان و بزرگان از این بنا استفاده می کردند.

عمارت سردار مفخم قزوین قبل از سال ۱۳۴۸ به دادگستری سپرده شد و پس از آن بین سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۶۹ به عنوان مدرسه امیرکبیر خدمت کرد. در سال ۱۳۶۹ زلزله ای در قزوین رخ داد که به ساختمان آسیب وارد کرد.

عمارت جالب سردار مفخم قزوین

بعداً سازمان میراث فرهنگی مرمت و مرمت را آغاز کرد و پس از مرمت عمارت مذکور سرانجام در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید. طبق توافقات سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد، عمارت سردار در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

طبقه دوم این خانه مجلل در مرداد ۱۳۹۲ به نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قزوین تبدیل شد و به همین دلیل امکان بازدید از داخل کشور وجود ندارد. این دفتر هجدهمین نمایندگی وزارت امور خارجه کشور است که کلیه اختیارات کنسولی را در زمینه صدور روادید، تایید اسناد تجاری و آموزشی اتباع خارجی و … اعمال می کند.

معماری عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت سردار ساختمانی دو طبقه است که علاوه بر نمای دیدنی که از سه ضلع متفاوت است، طراحی داخلی چشمگیری نیز دارد. این عمارت که تحت تاثیر معماری پایتخت ساخته شده، مربوط به دوره انتقال معماری قاجار به پهلوی در قزوین است.

ساختمان عمارت در ضلع غربی حیاط قرار دارد و نکته قابل توجه آن راه پله مرکزی مجلل است. این راه پله درست از جلوی در ورودی بیرون زده و پس از یک پله عریض به دو شاخه تقسیم می شود و به طبقه بالا می رسد.

عمارت جالب سردار مفخم قزوین

این راه پله طبقه دوم به یک راهرو چهار طرفه منتهی می شود که با حصار و ستون های تزئینی احاطه شده است. برخی از اتاق های عمارت با گچ بری با نقش برجسته گل و برگ، اتاق شکار حیوانات و اتاق بز، طاقچه های تزئینی تزئین شده است. در محوطه ورودی و ایوان طبقه دوم ۶ ستون دیده می شود.

بهترین زمان برای بازدید از عمارت سردار مفخم قزوین

عمارت سردار مفخم را می توان در هر زمانی از سال بازدید کرد. با این حال، از آنجایی که قزوین زمستان های سردی دارد، بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر است. در ماه های اردیبهشت و خرداد درختان و گیاهان عمارت با زیبایی و سرسبزی کامل خود می درخشند و فضایی زیبا برای عکاسی ایجاد می کنند. از آنجایی که در حال حاضر دفتر وزارت امور خارجه قزوین در طبقه دوم عمارت سردار قرار دارد، تنها طبقه اول آن قابل بازدید است. بازدید از عمارت سردار مفخم رایگان است.

دیدنی های نزدیک عمارت سردار مفخم قزوین

سرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه که به کاروانسرای سعدالسلطنه نیز معروف است بخشی از بازار قدیمی قزوین است که در خیابان امام خمینی (ره) شهر قزوین واقع شده است.

عمارت جالب سردار مفخم قزوین

در این مکان غرفه های چوبی بسیار جذابی را خواهید دید که به فروش محصولات بسیار نفیس ایرانی مانند صنایع دستی، آثار هنری، خوشنویسی اختصاص یافته است.

کاخ چهل ستون

کاخ چهلستون قزوین یا کاخ کلاه فرنگی یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. یکی از آثار دوره صفوی، این بنای باشکوه تنها کلبه بازمانده از کاخ های سلطنتی شاه تهماسب است که در سال ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۳ به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شد.

حمام قجر

حمام قاجار یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی ایران است که در دوره صفویه ساخته شده و در ۲۰ مرداد ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در حال حاضر این حمام به موزه مردم شناسی تبدیل شده است و با دیدن معماری و تزئینات شگفت انگیز حمام می توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم قزوین آشنا شوید.

آرامگاه حمدالله مستوفی

آرامگاه حمدالله مستوفی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، مدفن این نویسنده و جغرافی‌دان ایلخانی است.

عمارت جالب سردار مفخم قزوین

این بقعه در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ به عنوان اثر ملی با شماره ثبت ۳۳۲ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. از ویژگی های بارز این سازه می توان به سبک معماری زیبا و همچنین آجرهای قدیمی و کاشی های فیروزه ای رنگ اشاره کرد.

منبع: صدای سفر

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید