۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 55444562

مسجد گوهرشاد با پیشینه تاریخی درخور توجه خود از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهد به شمار می‎آید. همراه باشید و درباره مسجد استوار گوهرشاد بدانید.

مسجد استوار گوهرشاد

سلام نو _ سرویس گردشگری: مسجد گوهرشاد یکی از مساجد اصیل تاریخ معماری ایرانی-اسلامی به شمار می‌رود و از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این اثر زیبای تاریخی، نشان‌دهنده اوج اعتلای هنر ایرانی-اسلامی در دوره تیموریان است. هنر و معماری دروه تیموری در این اثر موج می‌زند. این مسجد می‌تواند از لحاظ هنر معماری برای گردشگران بسیار جذاب و چشم‌نواز باشد.

مسجد گوهرشاد کجاست؟

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر رضوی قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به مشهد مورد بازدید واقع می‌شود. این مسجد از شمال به رواق دارالسیاده و دارالحفاظ، از جنوب به صحن قدس، از شرق به رواق در دست احداث امام خمینی و از غرب به بست شیخ بهایی محدود شده است. برای بازدید از مسجد گوهرشاد می‌توانید با استفاده از انواع وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی به حرم امام رضا (ع) بروید.

معرفی مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد که از مساجد چهارایوانی است، معماری زیبایی دارد و وسعت کل مسجد حدود ۹۴۱۰ متر مربع است. این مسجد وسیع‌ترین مسجد در مجموعه آستان قدس رضوی به شمار می‌آید و مساحت صحن آن ۲۸۵۰ مترمربع است.

مسجد استوار گوهرشاد

این صحن از نظر قدمت، کهن‌ترین صحن محسوب می‌شود و در جنوب حرم مطهر امام رضا (ع) احداث شده است.

تاریخچه مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد به دستور گوهرشادآغار، دختر امیر غیاث الدین، همسر شاهرخ تیموری و در دوران استانداری پسرش بایسنقرمیرزا، در سال ۷۹۴ شمسی در ضلع جنوبی حرم امام رضا (ع) در مشهد ساخته شد. بانو گوهرشاد از زنان نامدار عصر تیموری بود که بسیار مورد توجه امیر وقت قرار داشت و در امور مملکتی مشورت می‌داد. نام وی در دو محل از بنای مسجد، یکی در بالای در ورودی ایوان دارلسیاده و دیگری در کتیبه ایوان مقصوره با خط زیبای شاهزاده بایسنقر میرزا با کاشی معرق به‌عنوان بانی مسجد نگاشته شده و به یادگار مانده است.

معماری مسجد گوهرشاد

معمار مسجد گوهرشاد قوام‌الدین بن زین‌الدین شیرازی، معمار معروف عصر تیموری بود. معماری مسجد برگرفته از شیوه اسلامی-ایرانی است و در ساخت آن از آجر و گچ استفاده شده است. مسجد گوهرشاد یک صحن، چهار ایوان و یک گنبد فیروزه‌ای و دو گلدسته زیبا و هفت شبستان دارد و به جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی است که زائران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشد.

مسجد استوار گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یکی از جاذبه‌های تاریخی-فرهنگی و مذهبی و مکان های دیدنی استان خراسان رضوی است که بسیار موردعلاقه جهانگردان و متخصصین معماری و تاریخ و هنر است. با اینکه ششصد سال از تاریخ ساخت مسجد می‌گذرد؛ اما استحکام و ماندگاری مسجد نشان از عظمت و قدمت آن می‌دهد. مسجد بارها در دوره‌های مختلف تاریخی که مشهد درگیر جنگ شده بود، مثل حمله ازبکان، آسیب دید؛ اما توسط شاه عباس صفوی تعمیر شد.

در دوره‌های بعد نیز مسجد به‌دلیل وقوع زلزله در مشهد، آسیب دید که در دوره قاجار مورد مرمت قرار گرفت و آسیب‌های آن برطرف شد. این مسجد از لحاظ بنا و کاشی‌کاری نمونه‌ای ممتاز به شمار می‌رود. تمام در و دیوارهای مسجد مزین به اسماء جلاله، آیات قرآنی، احادیث و شعر و مدح ائمه اطهار است و با خط ثلث، نستعلیق، کوفی و بنایی خطاطان بزرگ نظیر بایسنقر و امامی اصفهانی ترمیم شده است. تصویر زیر مربوط به بخشی از کاشی‌کاری‌های مسجد است.

ایوان‌های مسجد گوهرشاد

ایوان مقصوره

مسجد گوهرشاد سردرهابی بلندی دارد که به‌صورت قرینه در وسط چهار ضلع مجموعه مسجد قرار گرفته‌اند و بزرگ‌ترین آن‌ها با نام ایوان مقصوره، در ضلع جنوبی صحن واقع شده است.

مسجد استوار گوهرشاد

ایوان ۳۵ متر طول با عرض‌های مختلف دارد. در انتهای ایوان مقصوره محراب زیبایی دیده می‌شود و حاشیه اطراف آن با کتیبه مرمت شده با کاشی‌های معرق به آیت‌الکرسی تا تا النور مزین است و پایه‌های داخلی ایوان با سنگ‌های مرمر سفید زینت شده است. در سمت راست محراب، منبر صاحب‌الزمان قرار دارد که منبری قدیمی است و در سال ۱۲۴۳ هجری قمری ساخته شده است. منبر منبت‌کاری‌شده از چوب گلابی و گردو و بدون میخ فلزی ساخته و در سال ۱۳۲۰ شمسی مرمت شده است.

ایوان شمالی در قرینه با ایوان مقصوره رو به قبله است. این ایوان به رواق دارالسیاده متصل است. در پیشانی ایوان، کتیبه‌ای معرق با متنی مرقم به خطی زیبا از مرمت عهد شاه عباس صفوی سخن می‌گوید. همچنین کتیبه‌هایی در پیشانی کفش‌داری ۱۱ و ۱۲ و پیشانی ایوان هست که دارای سوره‌های قرآنی هستند و با خط محمدرضا امامی اصفهانی نوشته شده و جلوه‌هایی زیبا را به نمایش گذاشته‌اند.

ایوان شرقی

سومین ایوان، ایوان شرقی مسجد است که در گذشته به ایوان حاج حسن مشهور بوده است. این ایوان به رواق امام خمینی متصل است.

مسجد استوار گوهرشاد

در داخل ایوان و در ضلع شمال و جنوب به قرینه سه طاق در قسمت فوقانی وجود دارد و در کتیبه پیشانی ایوان و در دو طرف پایه ایوان و پیشانی محراب و در سقف ضربی در سنگ مرمر به خط کوفی معقلی در کاشی نوشته‌هایی به چشم می‌خورد.

ایوان غربی

ایوان چهارم، ایوان غربی است که در گذشته متصل به بازار بوده و اکنون با دری بزرگ که در وسط ایوان واقع شده و موسوم به درب سنگی است، مسجد با بست شیخ بهاالدین عاملی مرتبط می‌شود. در گذشته نام این ایوان، ایوان آب بوده و کانال عبور آب به داخل مسجد در زیر ایوان بوده است. در داخل این ایوان نیز رو و پشت به قبله (شبیه ایوان شرقی) سه طاق بنا شده و در پیشانی ایوان و در ضربی سقف و در وسط پایه‌های ایوان به خط بنایی سوره‌هایی از قرآن کریم مرقوم است. تصویر زیر بخشی از ایوان مقصوره است.

منبع: کجارو

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید