۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
کد خبر: 55444330

حریره از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری کیش به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره روایتی از شهر باستانی حریره بدانید.

روایتی از شهر باستانی حریره

سلام نو _ سرویس گردشگری: حریره کیش یک شهر باستانی است که شاید تا بحال نام آن را نشنیده باشید. شاید هم نام برای شما آشنا باشد، در هر حال این شهر یک شهر باستانی است و تمدن ارزشمندی دارد. جزیره کیش را منطقه‌ای لوکس با تفریحاتی مهیج و سرگرم کننده می دانیم، اما کمتر کسی می داند که ممکن است در این جزیره علاوه بر بناهای مدرن و پیشرفته، تاریخی غنی آرمیده باشد که گذشته این جزیره را روایت می کند.

داستان شهر باستانی حریره کیش

در میان پیچ و خم با عظمت و با شکوه جزیره کیش، می خواهیم سفری داشته باشیم به عصر طلایی این جزیره زیبا که روزگاری منطقه ای پر آوازه برای میهمانان عربی، هندی، چینی و ایرانی خود بوده است. شهر تاریخی حریره کیش به روایت تاریخ نگاران و سیاحان، شهری متمول، جادویی، زیبا و سرسبز بوده که حتی حضرت سعدی نیز سفری چند باره به این شهر داشته اند. این شهر تاریخی قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و آن را مربوط به قرن پنجم تا دهم هجری کرده، که البته جای تاسف دارد چون بخش اعظمی از این شهر تخریب شده است.

روایتی از شهر باستانی حریره

به گفته برخی تاریخ نویسان و بر اساس بعضی اسناد باقی مانده از آن دوران، شهر حریره کیش را مربوط به زمان حکومت قیسی ها و ساخته شده در دوره ساسانیان می دانند، که به علت سبز بودن دائمی آن، لطیف بودن طبع مردمان و البته جو حاکم بر شهر، آن را مانند حریر میده و به آن حریره می گفتند.

حتی ایلخانان نیز شهر حریره کیش را دوست داشته و آن را بازسازی کرده بودند. همزمان با فراموش شدن بندر سیراف، شهر حریره کیش دوران طلایی خود را آغاز کرده و در حدود ۵۰۰ سال رونق خود را حفظ کرده بود. باستان شناسانی که به کاوش در این شهر باستانی پرداخته‌اند ظروف و وسایل سفالی، چینی و البته چندین سکه از بقایای این شهر را پیدا کرده اند. نکته جالب اینجاست که برخلاف سایر بناهای ایران در گذشته، بناهای موجود در شهر حریره کیش از خشت نبودند بلکه از سنگ های مرجانی، آهکی، گچی و ملات ساخته شده بودند.

روایتی از شهر باستانی حریره

دیوارها را از سنگ می ساختند و بر روی آنها یک لایه گچ می کشیدند و بقدری آن‌ها را مستحکم‌تر تجهیز می‌کردند که بیشترین مقاومت را در مقابل حملات احتمالی دشمنان از خود نشان بدهند. دولت وقت به دلیل این که شهر حریره کیش از لحاظ موقعیت اقتصادی نقش بسیار مهمی را ایفا می کرده اتاقی را برای تبادل نظر، گفتگو و دیدار با بازرگانان و تجار بزرگ کشورهای همسایه در این شهر آماده کرده بوده است.

جاذبه های شهر باستانی حریره کیش

در کنار تفریحات سرگرم کننده و بسیار عالی جزیره کیش، بد نیست به بناهای تاریخی و جذاب این جزیره نیز سری بزنیم. شهر باستانی حریره کیش از مهمترین آثار با قدمت و با ارزش این جزیره محسوب می‌شود که حتی در استان هرمزگان نیز بسیار معروف و پرآوازه است. بدون شک وقتی به شهر تاریخی حریره کیش قدم می گذارید، با یک پشتوانه عمیق، ریشه دار و البته یک فرهنگ شهرنشینی غنی روبرو خواهید شد.

روایتی از شهر باستانی حریره

در قسمت اعیان نشین شهر حریره کیش، شما با بنا ها و ساختمان هایی روبرو هستید که بی شباهت به خانه های سنتی و سراهای زیبای بزرگ در کاشان و یزد نیستند. جالب ترین موضوعی که بدون شک توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب خواهد کرد، کاشی های به جا مانده از بناها و همینطور وسعت آنها است که به وضوح به ما نشان می دهند مالکان این خانه‌ ها افرادی ثروتمند بوده‌اند.

ناگفته نماند که نمونه‌های مشابهی از کاشی های به کار گرفته شده در شهر باستانی حریره کیش را به راحتی می‌توانید در تخت سلیمان و سلطانیه مشاهده کنید. اما بد نیست که به شما بگوییم این تنها نکته شگفت آور این شهر نیست و شما در ادامه کند و کاو و کاوش خود از شهر باستانی حریره کیش، با یک مجموعه عجیب در کنار ساحل مواجه خواهید شد که معماری آن بدون شک شما را به فکر وا می دارد. در این مجموعه شما با اتاق هایی روبرو می شوید که کف آنها شیبی ملایم از جهت شمال به جهت جنوب دارند.

روایتی از شهر باستانی حریره

همچنین در کنار یکدیگر قرار گرفته و در داخل هر کدام از این اتاق ها یک حوضچه کوچک نیز تعبیه شده است. البته در مورد عملکرد این فضاها نظریه های فراوان و متنوعی را می توانید پیدا کنید. برخی بر این عقیده هستند که این حوضچه ها برای صید کردن مروارید از دل صدف تعبیه شده بوده و عده‌ای دیگر تصور می کنند که این فضا های شیبدار مابین این اتاق ها، محلی برای تهیه و استخراج شیره خرما بوده است.

به صورتی که در این قسمت ها خرما ها را بر روی یکدیگر قرار می دادند و شیره ای که از آنها تهیه می شده، به واسطه این شیارها به سمت خمره ها سرازیر می گشتند. نظریه دوم منطقی تر است اما حکم قطعی نیست و هنوز هم کاربرد این فضاها برای ما یک موضوع مبهم بوده که پاسخ روشنی برای آن نداریم.

منبع: الی گشت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید