نمای شیشه ای ساختمان، یکی از رایج ‌ترین و محبوب ‌ترین نماهای ساختمانی است که در ساختمان ‌های مدرن استفاده می ‌شود. این نوع نما از طریق نصب پنجره‌ های بزرگ و شیشه‌ های بلند روی ساختمان، به وجود می ‌آید و انواع مختلفی دارند از جمله نمای کرتین وال، نمای اسپایدر و نمای اسکای لایت که هر یک دارای ویژگی ‌های منحصر به خود می باشند.

جدیدترین مصالح طراحی نمای ساختمان

جدیدترین مصالح طراحی نمای ساختمان و شناخت آنها به شما در طراحی های مدرن و خلاقانه کمک می کند به همین دلیل لازم است با انواع مصالح و کاربرد آنها آشنا شوید. به طور کلی اهمیت طراحی نما ساختمان بر سازندگان و معماران پوشیده نیست و می دانند که به وسیله طراحی نما اصولی و مناسب است که می توانند به سود و شهرت دست پیدا کنند. اجازه دهید با یک مثال ساده اهمیت این موضوع را روشن کنیم، فرض کنید شما سازنده ای تازه کار هستید و برای پلان و طراحی داخلی ساختمان خود زحمت فراوانی کشیده اید، اگر همان وقت و تفکر را برای طراحی نما خود و استفاده از مصالح به روز و مدرن نیز صرف کنید باعث می شود چند پله از دیگر سازندگان هم رده خود سبقت بگیرید و در پایان کار خود به وسیله استقبال فروش واحد های این ساختمان به معروفیت و شهرت دست می یابید.

انواع مصالح برای نما ساختمان بسیار متنوع هستند و بسته به نوع ساختمان و سلیقه طراح و کارفرما می ‌توان از آن ‌ها استفاده کرد. در زیر به برخی از انواع مصالح برای نما ساختمان اشاره می ‌کنیم:

۱. سرامیک: مصالح سرامیکی بسیار رایج برای نما ساختمان هستند. این مصالح مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و خوردگی هستند و در طرح‌ ها و رنگ ‌های متنوعی در دسترس هستند.

۲. سنگ: سنگ ‌های طبیعی مانند گرانیت، مرمر و تراورتن برای اجرا طراحی نما ساختمان استفاده می ‌شوند. این مصالح دارای مقاومت بالا در برابر آب و هوا و ضربه هستند و ظاهر زیبایی به ساختمان می ‌بخشند.

۳. فلز: مصالح فلزی مانند آلومینیوم، فولاد و مس برای نما ساختمان استفاده می ‌شوند. این مصالح با توجه به نوع فلز، مقاومت بالا در برابر آب و هوا، خوردگی و آتش را دارند.

۴. کامپوزیت: مصالح کامپوزیتی مانند پانل ‌های آلومینیومی و بتنی برای نما ساختمان استفاده می‌ شوند. این مصالح دارای سبکی، مقاومت بالا در برابر آب و هوا و ضربه هستند و ظاهر زیبایی به ساختمان می ‌بخشند.

۵. چوب: مصالح چوبی مانند تخته ‌های سیمانی و فیبرگلاس برای نما ساختمان استفاده می‌ شوند. این مصالح دارای ظاهر طبیعی و زیبایی هستند و با توجه به نوع چوب، مقاوم در برابر آب و هوا و حرارت نیز می ‌باشند.

همچنین مصالح متنوع دیگری مانند پوشش ‌های شیشه ‌ای و پلاستیکی نیز برای نما ساختمان استفاده می ‌شوند. یکی از مهم ترین مزایایی که طراحی نما ساختمان دارد این است که نوع متریال مصرفی در پروژه شما در فاز طراحی مشخص و برآورد هزینه می شود و شما می توانید طبق سلیقه خود تغییرات لازم را اعمال نمایید. به همین جهت یکی از شرکت های موفقی که در زمینه طراحی نما می تواند به شما کمک کند شرکت معماری لوکس سازه است. با طراحی نما و تعیین مصالح مصرفی می توانید از هزینه های اجرای مجدد و ضرر زیان خود جلوگیری نمایید.

جدیدترین مصالح طراحی نمای ساختمان

ویژگی فنی مصالح نمای ساختمان :

استفاده از مصالح برای نما ساختمان علاوه بر جلوه زیبایی شناسی آن مزایا دیگری نیز دارد. در زیر به صورت نکته ای به این ویژگی ها اشاره شده است.

- مقاوم در زمان زلزله

- عایق صوتی مناسب

- وزن سبک

- شرایط مناسب اجرا در ساختمان ‌های مرتفع

- افزودن ارزش مالی ساختمان

- امکان استفاده از المان‌های تزئینی

- عایق حرارتی در برابر سرما و گرما

- مقاوم در مقابل ضربه

- مقاوم در برابر حریق

- ضد ریزش

- قابل انعطاف‌ در اجرا

یکی دیگر از عناصر مهم در طراحی نما ساختمان ایجاد تعادل میان سبک نمای بیرونی ساختمان، کاربری سازه و استفاده ترکیبی از مصالح جدید و قدیمی می باشد. همچنین در نظر داشته باشید ضمن رعایت اصول، استاندارد و ضوابط طراحی نمای ساختمان، تنها طراحان ماهر و با تجربه می توانند پروژه هایی در زمینه طراحی و ساخت را به درستی به پایان برسانند. از عوامل تاثیرگذار در انتخاب سبک طراحی نما ساختمان می توان به نوع آب و هوا، میزان وزش بادهای طوفانی، دوام در برابر زلزله، آتش سوزی و جغرافیا منطقه نام برد.

معرفی جدیدترین مصالح طراحی نما ساختمان:

نمای سمنت برد

نمای سمنت برد (Cement Board)، یک نوع مصالح ساختمانی مدرن است که امروزه بیشتر برای نما ساختمان استفاده می ‌شود. این نوع نما از الیاف طبیعی سلولزی سیلیس تشکیل شده است که به همراه یک سیستم روکش سطحی (مانند رنگ) روی ساختمان نصب می‌ شوند. مزایای استفاده از نمای سمنت برد شامل موارد زیر می ‌شود:

مقاومت در برابر آتش و حرارت

مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی

مقاومت در برابر ضربه

انعطاف ‌پذیری

قابلیت نصب آسان

ظاهر زیبا

جدیدترین مصالح طراحی نمای ساختمان

نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای ساختمان، یکی از رایج ‌ترین و محبوب ‌ترین نماهای ساختمانی است که در ساختمان ‌های مدرن استفاده می ‌شود. این نوع نما از طریق نصب پنجره‌ های بزرگ و شیشه‌ های بلند روی ساختمان، به وجود می ‌آید و انواع مختلفی دارند از جمله نمای کرتین وال، نمای اسپایدر و نمای اسکای لایت که هر یک دارای ویژگی ‌های منحصر به خود می باشند. مزایای استفاده از نمای شیشه ای ساختمان شامل موارد زیر می ‌شود:

  • نورپذیری و تبادل نور به محیط داخلی ساختمان
  • ظاهر زیبا و مدرن
  • تمیز نمودن آسان
  • افزایش ارزش ساختمان
  • قابلیت اجرای آسان
  • مقاومت در برابر باد، باران، اشعه مضر خورشید
  • صرفه‌ جویی در مصرف انرژی
  • عایق صوتی خوب

جدیدترین مصالح طراحی نمای ساختمان

نمای آجری ساختمان

نمای آجری (Brick Facade)، یکی از قدیمی ‌ترین و محبوب ‌ترین نماهای ساختمانی است که همچنان در بسیاری از ساختمان ‌ها استفاده می‌ شود. این نوع نما با استفاده از آجرهای خشتی یا سفالی، به وجود می ‌آید. مزایای استفاده از نمای آجری شامل موارد زیر می ‌شود:

مقاومت در برابر آتش و حرارت

مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی

مقاومت در برابر ضربه

از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر

وزن کم

انعطاف ‌پذیری

طول عمر طولانی

ظاهر زیبا و سنتی

انعطاف در اجرا به صورت ملات و خشتی

تنوع در طرح و مدل

نمای سیمانی

نمای سیمانی (Cement Facade)، یکی از نماهای مدرن ساختمانی است که با استفاده از بلوک ‌های سیمانی، به وجود می ‌آید. این نوع نما به دلیل ظاهری خاص و قابل تنوع، در بسیاری از ساختمان‌ های مدرن به کار می ‌رود. در زیر مزایای استفاده از نمای سیمانی بیان شده است:

مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی سخت

مقاومت بالا در برابر آتش

انعطاف ‌پذیری

ضد ترک

تنوع در رنگ آمیزی

صرفه‌ جویی در هزینه

ایجاد ظاهر یکدست و زیبا

هزینه اجرا کمتر نسبت به دیگر مصالح

طول عمر بالا

نمای جی اف آر سی:

نمای جی اف آر سی GFRC)) یکی از مصالح مورد استفاده در نماهای مدرن و سنتی می باشد که متنوع با انعطاف بالا است. این متریال در زیبایی نما حرف اول را می زنند و جلب توجه زیادی می کنند. میزان فرسایش این مصالح در نما ساختمان بسیار کم است و همین امر موجب دوام بالا آن می شود. شکل پذیری خوب جی اف آر سی باعث شده تا تنوع بالایی نیز داشته باشد.

نتیجه گیری:

همانطور که گفته شد منظور از نما ساختمان ظاهر بیرونی آن است که در جلوه زشت یا زیبا نمودن شهر موثر می باشد. حال اینکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی بتوانید از مصالح به صورت نوین در طرح های به روز استفاده کنید نیز نکته کلیدی یک طراح یا معمار خلاق است. امیدواریم در این مطلب با آشنایی جدیدترین مصالح برای نمای ساختمان به ایده های خلاقانه ای دست یافته باشید.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید