کلیساگردی دوست‌داشتنی و لذت‌بخش است به همین جهت با ما همراه باشید درباره سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی بدانید.

سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلیسای سنت استپانوس بعد از کلیسای قره کلیسا دومین کلیسای قدیمی و با ارزش ایران شناخته شده است که در استان آذربایجان شرقی و در شهرستان جلفا قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر با تور تبریز به جلفا سفر کردید از کلیسای سنت استپانوس که در نزدیکی رود ارس واقع شده دیدن کنید. این کلیسا به یاد شهید مسیحی بعد از عروج حضرت عیسی، یکی از حواریون او به ‌نام استپانوس یا استفانوس بوده که در اوایل دوران مسیحیت به شهادت رسیده است.

آشنایی با کلیسای دیدنی سنت استپانوس

این کلیسای زیبا در ۱۶ کیلومتری جلفا در قلب کوه‌ها و در دره‌ای که سرسبزیِ آن برای بازدیدکنندگان روح‌بخش و دلنشین است بنا گردیده که گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را در تورهای ایرانگردی به سوی خود می‌کشاند. بنای کلیسای سنت استپانوس جلفا در طول تاریخ بارها آسیب جدی دیده و هر بار با همت و غیرت فرهنگ‌دوستان ایرانی و مسیحیان دیندار بازسازی شده ‌است. قدمت این کلیسا به سده‌ی نهم میلادی، یعنی بیش از هزار سال پیش می‌رسد.

سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی

در بازدید از کلیسای سنت استپانوس وقتی به آن می‌نگرید، گویی میراث جاودان تاریخ ایرانی و دین مسیحیت در مقابل چشمانتان به تصویر کشیده می‌شود که از دلِ صدها سال، از میان قرن‌هایی بلاخیز و پر از حادثه، به سلامت عبور کرده و زیبایی خود را در حال حاضر به چشمان گردشگران هنردوست معاصر تقدیم می‌دارد؛ تا ما نیز آن را به سلامت به آیندگان تحویل دهیم و آنان هم مثل ما از دیدنِ این بنای شکوهمند، به خود ببالند و فرهنگ و معماریِ فرهنگ‌دوستانِ ایرانی، از مسیحی و مسلمان، همیشه در خاطرشان نقش ببندد.

نمازخانه‌ی باشکوه و پرنقش‌ونگار کلیسای استفانوس مقدس در زمان عباس‌میرزا، فرزند لایق فتحعلیشاه قاجار ساخته شده بود و مقرنس‌کاری و حجاری‌های دیوارهای نمازخانه و تزئینات طاق‌های آن، از بهترین و زیباترین نمونه‌های هنر حجاری در تمام ایران است. جای تحسین است که ایرانیان مسلمان، چنین ذوق و همتی را خرج ساخت نمازخانه‌ی باشکوه یک بنای مسیحی کرده‌اند.

سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی

نقش‌برجسته‌های حواریون و قدیسان و فرشته‌ها بر پیکره‌ی طاق‌نماهای بنای شانزده ضلعی گنبد کلیسای سنت استپانوس و گنبد هرمی شکل آن با پوشش سی‌ودو پهلویی و پنجره‌هایی با طاق‌های هلالی، بخشی از جذابیت شگفتی‌آور این بناست؛ چنان‌که نمی‌توان چشم از زیبایی‌های نمازخانه‌ی این کلیسا برداشت. نقوش عالیِ بیرون کلیسای سنت استپانوس جلفا نیز همیشه باعث شگفتی بازدیدکنندگان این مجموعه شده است.

آنوبانینی کلیسای سنت استپانوس را در دل درختان سر به فلک کشیده و مناظر اطرافش که آب و هوایی بسیار دلپذیر در کنار رود ارس شاهکاری در هنر معماری ایرانی و مسیحی است و یکی از بهترین پیشنهادات برای سفر تابستانی شما به شمار می‌رود.

در نزدیکی این کلیسا شما می‌توانید از دیگر کلیساهای جلفا به خصوص کلیسای حضرت مریم، کلیسای گودرک مقدس و کلیسای چوپان نیز دیدن کنید. البته باید بدانید که سرسبزیِ منطقه‌ی جلفا و کرانه‌ی رود ارس، خود انگیزه‌ای عالی و کافی برای سفر کردن به این منطقه‌ی دیدنی است؛ اما زیبایی کلیسای استفانوس مقدس، لذت چنین سفری را را برای شما و همراهانتان را چندین برابر می‌کند.

سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی

در سفر به تبریز، بازدید از دیدنی های جلفا همچون آبشار آسیاب خرابه، آبشار ماهاران، پارک ملی کمتال، روستای اشتبین، حمام جلفا و جاده مرزی ارس جلفا که زیبایی بی‌نظیر و منحصر به فردی دارد را در لیست الویت‌های گشتی خود قرار دهید چرا که دیدن این جاذبه هابرای علاقه‌مندان به طبیعت گردی به راستی که تماشایی و لذت‌بخش است. در پایان بازدید از کلیسای سنت استپانوس جلفا می‌توانید از مراکز خرید این شهر مرزی بازدید کنید و نهایت لذت را ببرید. همچنین از سوغاتی‌ها و صنایع دستی‌ مردمان آذری خطه‌ی شمالغرب ایران خریداری نمایید و برای دوستان و اقوامتان یادگاری ببرید.

بخش‌های تماشایی کلیسای سنت استپانوس

کلیسای سنت استپانوس از سه بخش اصلی تشکیل شده است. نخستین بخش آن، نمازخانه است که زیر گنبد رفیع بنا قرار گرفته، محراب کلیسا و محل نیایش ارامنه نیز در همین بخش قرار دارد. نقاشی‎های دیواری و دیوارنگاره‎هایی از قدیسین و فرشتگان، زینت‎بخش دیوارهای این بخش است.

بخش دیگر سنت استپانوس با نام «اجاق دانیال»، برای اقامت و استراحت مسافران طراحی شده و از آن به عنوان سالن اجتماعات برای برگزاری برخی مراسم مذهبی همچون غسل تعمید نیز استفاده می‌شده است.

سنت استپانوس؛ کلیسایی تماشایی

آخرین بخش، برج ناقوس سنت استپانوس است که در طول زمان آسیب بسیاری دیده بود و در اوایل دوره قاجار، در دوره «عباس میرزا» بهسازی و ناقوس آن برای مرمت به کشور ایتالیا فرستاده شد اما هیچ‎گاه به ایران بازنگشت.

نمای بیرونی و دیوارهای اطراف کلیسا نیز با نقش برجسته‎های زیبایی از جمله چهره‎نگاری حضرت مریم، تولد حضرت مسیح، سنگسار شدن استفان مقدس و مصلوب شدن مسیح و یارانش تزئین شده است. سنگ قبرها و سر در ورودی کلیسا دارای کتیبه‎های ارزشمندی با خط ارمنی است. مسیر جاده مرزی از شهر جلفا خروجی‌ای دارد که با تابلو مشخص شده است و شما را به کلیسای سنت استپانوس می‌رساند.

کد خبرنگار: ۲۶
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 0
    پیشنهاد میکنم حتما بازدید کنید فوق العاده وبینظیراست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید