ولشت چالوس زیبا و دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس بیشتر بدانید.

بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه ولشت به علت نزدیکی به روستای سنار، در میان مردم محلی به دریاچه سنار هم معروف است. وقتی به دریاچه می‌روید، به خصوص اگر زمانی باشد که ابر و مه بالای دریاچه را گرفته، قطعا تحت تاثیر زیبایی و سکوت دریاچه و قطره‌های شبنم معلق در هوا که روی صورت‌تان می‌نشیند، قرار خواهید گرفت. در حالی‌که رطوبت ابر و مه را حس خواهید کرد، از بوی سوختن چوب و صدای آتش، مست می‌شوید. مرزن آبادی‌ها، به این محوطه زیبا بهشت گمشده می‌گویند. بهشتی که صبح زود با صحنه شنا کردن ماهی‌ها روبرو می‌شوید و تا حوالی ظهر و عصر صدای اسب‌ اهالی روستاهای اطراف به گوش‌تان می‌رسد و شما را برای حداقل یک شب، نمک‌گیر خواهد کرد.

دریاچه ولشت چالوس، مهیج و تماشایی

طبق تحقیقات انجام گرفته توسط یک تیم غواصی هفت نفره در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۳، وسعت دریاچه ولشت ۱۵ هکتار و میزان آب آن در حدود دو میلیون مترمکعب تخمین زده شده است. حداکثر عمق دریاچه ۲۲ متر، میانگین عمق اطراف ۹ متر و میانگین عمق وسط دریاچه ۱۸ متر است.

بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس

دمای محیط اطراف دریاچه در ساعت ۱۰ صبح آن تاریخ، ۳۱ درجه سانتی‌گراد و دمای آب در سطح، ۲۶ درجه سانتی‌گراد بود؛ در حالی که دما در عمق ۶ متری، ۱۹ درجه سانتی‌گراد، در عمق ۱۴ متری، ۱۳ درجه سانتی‌گراد و در عمق ۲۰ متری، پنج درجه سانتی‌گراد بود.

دریاچه ولشت در یک گودال بزرگ از زمین‌هایی با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه ولشت از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر است و حدود سه میلیون متر مکعب آب در آن قرار دارد. آب این دریاچه توسط بارش برف و باران و همچنین چشمه‌های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می‌ریزند، تامین می‌شود. جالب است بدانید که آب دریاچه ولشت، هیچ‌گاه سر ریز نمی‌شود و تنها در سطح آن در حال بالا و پایین رفتن است. سطح آب دریاچه در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در طول ماه‌های پر بارش، بالاتر است.

خاک بسیار نرم و خاکستری رنگ، بستر دریاچه ولشت را پوشانده است و عمق دید بسیار محدود است؛ به طوری که عمق دید تا عمق پنج متری دریاچه، حدود یک متر، تا عمق ۱۰ متری حدود ۶۰ سانتی‌متر، تا عمق ۱۵ متری حدود ۳۰ سانتی‌متر و در عمق ۲۰ متری حدود ۱۰ سانتی‌متر است.

بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس

پوشش گیاهی دریاچه ولشت، شامل چند درخت در اطراف دریاچه و گیاهانی چون گیاه نی‌بن و بوته‌های کوچک می‌شود؛ بوته ها و نیزارهایی که با ریشه‌های ۶ تا هشت متری به زمین نفوذ کرده‌اند. دریاچه ولشت با موقعیتی بی‌نظیر همچنین محلی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیانی چون قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک‌ها، ماهی کولی و شاه کولی است.

متاسفانه در سال‌های اخیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت دریاچه ولشت توسط روستاییان وارد شده است. قطع نیزارهای اطراف دریاچه برای مصارف ساختمانی، افزایش ورود گردشگران، نبود امکانات رفاهی یا حفاظتی، ورود آلاینده‌های محیطی به آب و آتش‌سوزی‌های بزرگ، حیات جانوران آبزی این دریاچه را به خطر انداخته‌اند.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ولشت بهار و تابستان است اما طبیعت در همه فصول جاذبه های خاص خودش را دارد.

بهار و تابستان: به دلیل سرسبزی منطقه و تعطیلات بسیاری در این فصول راهی دریاچه می شوند. هوا مطبوع است و با وجود کمبود سایه و تابش آفتاب باز هم این دریاچه محبوبیت خود را در این فصول دارد.

بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس

پاییز و زمستان: با سرد شدن هوا، دما تا منفی ۳۰ درجه نیز کاهش پیدا می کند و حتی دریاچه یخ می زند. در این فصل فقط عاشقان زمستان و برف به سوی ولشت می روند و سختی های آن را قبول می کنند.

شرایط بازدید از دریاچه ولشت

اگر اهل ماهیگیری هستید این دریاچه یکی از جاهای خوب برای ماهیگیری است. پس حتما تور ماهیگیری‌تان را با خود ببرید. این چند وقت اخیر شنا و آب تنی در دریاچه با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است، اما شما همراه خود چند دست لباس هم ببرید که اگر امکان شنا بود، حتما تنی به آب شیرین دریاچه بزنید. بخاطر خزه و علف‌هایی که به راحتی در آب دیده نمی‌شود، پیشنهاد می‎کنیم اگر امکان شنا هم مهیا بود، در صورتی که شنا بلد هستید، این کار را انجام دهید.

در اطراف دریاچه، مجتمع تفریحی دریاچه ولشت و رستوران وجود دارد در نتیجه نگران غذا و سرویس بهداشتی نباشید. از آن‌جا که امکان برپایی آتش در اطراف دریاچه وجود دارد، غذای نیمه آماده یا سیب‌زمینی هم همراه خود ببرید که سیب‌زمینی ذغالی درست کنید و دلی از عزا در بیاورید.

بازدیدی هیجان‌انگیز از دریاچه ولشت چالوس

در صورتی که برای ماندن و اقامت، سوئیت و اتاق‌های اطراف دریاچه را انتخاب نمی‌کنید همراه خود چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و .. را هم ببرید. البته به علت مرطوب بودن هوا، سعی کنید حتما چادر مسافرتی ضدآب همراهتان باشد. کفش راحت حتما همراه خود داشته باشید. عینک، کرم ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، لوازم بهداشتی و شخصی، دوربین و پاوربانک را هم همراه‌تان ببرید. کیوسک نگهبانی ۲۴ ساعته دریاچه هم مراقب‌تان خواهد بود که از این بابت منطقه امنی است و نگران نباشید. راستی یک کیسه‌ برای جمع‌اوری زباله‌ها هم با خود بیاورید تا در نهایت، زباله‌هایتان را جمع آوری کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ولشت جزء شهرستان كلاردشت مي باشد. IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    ولشت جزء شهرستان كلاردشت مي باشد.
  • ایرانی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    واقعا همینطور که توضیحات در مورد دریاچه ولشت مازندران را مطالعه کردید این منطقه بکر وبه قولی بهش گمشده در مازندران میباشد که رفتن و دیدن این دریاچه و تپه های اطراف دریاچه بسیار لذت بخش است و تهرانیها واز دیگر شهرها در اطراف این دریاچه ویلا سازی کرده اند و تعطیلات و اخر هفته ها را از هوای تمیز و مطبوع این منطقه لذت میبرند اگر شما هم به مازندران به جهت گردش و تفریح رفتید حتما از این دریاچه دیدن فرمایید
  • کرمانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    عزیزان اگر مازندران رفتید حتما یکی دوشب را در کنار این دریاچه زیبا به صبح برسانید واقعا شب های دریاچه لذت بخش است وبی نظیر است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید