سفر به آذربایجان غربی تجربه غرورآفرینی را در پی دارد اگر بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین را در برنامه‌های خود قرار دهید.

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

به گزارش سلام نو، مقبره سید صدرالدین در شمال استان آذربایجان غربی در چهار کیلومتری چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل قرار دارد. آرامگاه سید صدرالدین یادگاری از جنگ چالدران است که به سید صدرالدین صفوی، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی تعلق دارد. این مقبره در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ هجری شمسی با شماره ثبت ۳۲۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید. مقبره شیخ صدرالدین با الهام از معماری اصیل ایرانی و استفاده از آجر قرمز و سنگ در دوره صفویه ساخته شد.

آشنایی با مقبره شیخ صدرالدین

مقبره سید صدرالدین، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی، از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی در شهرستان چالدران است که نماد رشادت و دلاوری، میهن‌دوستی ایرانیان و سمبلی از پایمردی‌ها در دفاع از ناموس و خاک ایران به حساب می‌آید. در واقع، این مقبره که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ هجری شمسی با شماره ثبت ۳۲۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسید، یادگاری از رشادت و شهامت ایرانیان در دوره صفویه و در جنگ مشهور چالدران است.

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

شهرستان چالدران بیشتر به خاطر جنگ چالدران شهرت دارد؛ جنگی که بین نیروهای شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در ۳۱ مرداد ۸۹۳ هجری شمسی رخ داد. از آثار این جنگ در شهرستان، گورستان کشته‌شدگان و چندین مجسمه در محل جنگ و داخل شهر بر جای مانده‌ است.

آرامگاه سید صدرالدین یادگاری از جنگ چالدران است که به سید صدرالدین صفوی، وزیر اعظم شاه اسماعیل صفوی تعلق دارد. او در جنگ چالدران با رشادت‌های فراوان همراه با ۲۷ هزار نفر از سربازان رشید اسلام در این محل به شهادت رسید. در ورودی محوطه مقبره، مجسمه سید صدرالدین به‌صورت ایستاده از فایبرگلاس و بتون به رنگ برنز خودنمایی می‌کند. ضریحی در آرامگاه وجود دارد که به‌جز مقبره سید صدرالدین، قبر امیر عبدالباقی وزیر اعظم نیز قرار گرفته است.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ هجری شمسی با شماره ثبت ۳۲۵۶ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. با این وجود، مقبره او همچنان برای بسیاری از ایرانی‌ها ناشناخته مانده است. نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی، علت این موضوع را فقدان راه دسترسی مناسب از جمله راه‌آهن، بزرگراه و آزادراه و تعداد ناکافی پروازها می‌داند.

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

مقبره سید صدرالدین یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی مذهبی و جاهای دیدنی چالدران در شمال استان آذربایجان غربی است. این مقبره در چهار کیلومتری چالدران بین روستاهای گل اشاقی و سعدل قرار دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، چهار کیلومتری چالدران، در نزدیکی روستاهای گل اشاقی و سعدل

تزئینات تماشایی‌تر مقبره شیخ صدرالدین

مقبره شیخ صدرالدین به‌عنوان نماد رشادت و میهن‌دوستی ایرانیان برای پاسداشت یاد و خاطره ۲۷ هزار شهید جنگ چالدران با الهام از معماری اصیل ایرانی و استفاده از آجر قرمز و سنگ در دوره صفویه ساخته شد. این اثر زیبا از جمله مقبره‌های منحصربه‌فرد اسلامی محسوب می‌شود که به‌صورت بنای ۶ ضلعی احداث شده و در دشت وسیعی قرار گرفته است. این دشت یادآور واقعه تاریخی جنگ چالدران و نبرد سهمگین ایران و عثمانی است.

مصالح مورد استفاده در بنا از سه ماده اصلی سنگ با ملات گل و آهک است که جنس سنگ‌های حجاری شده در آن از نوع آتشفشانی اسیدی، متعلق به کواترنری و بیشتر به رنگ سفید هستند. مقبره سید صدرالدین در نحوه کرسی چینی سنگی، سنگ‌های نما و استفاده از ملات ماسه و آهک با بنای شیخ حیدر قابل‌مقایسه است.

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

بنای این مقبره ابتدا به‌صورت ساختمانی مدور از سنگ و گل با سقف تیرپوش و بنایی ساده بود. پس از انجام مطالعات باستان‌شناسی و بررسی متون تاریخی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در سال ۱۳۷۸ هجری شمسی با حفظ پلان مقبره مکشوفه، یادمان آجری گنبدداری از روی پی اصلی احداث کرد که نقشه آن ملهم از بنای اولیه بنا بود. این یادمان دارای کرسی چینی از جنس سنگ‌های تراش خورده است که ارتفاعی حدود دو متر دارد و از ازاره تزیینی در قسمت فوقانی کرسی چینی استفاده شده است.

ایوان رفیع و زیبای مقبره در سمت جنوب آن قرار دارد و تزییناتی همچون مقرنس‌کاری، آجرکاری و قاب‌بندی در آن به کار رفته است و نورگیرهای داخلی قسمتی از نور داخل یادمان را تامین می‌کنند. گنبد زیبای مقبره به‌شکل دو پوش طراحی شده است و ارتفاع بنا با احتساب آن به ۲۵ متر می‌رسد. در بخش بیرونی بنا و قسمت پایینی آن به پیروی از روش ساخت مقبره، از سنگ‌های سفید تراش‌خورده استفاده شده است و در بخش بالایی آن حجره‌های تزیینی همراه با طاق‌های جناقی به چشم می‌خورد.

بازدید از تماشایی‌ترین تزئینات در مقبره شیخ صدرالدین

قرینه‌سازی و بندکشی آجرها به‌صورت فیل‌پوش‌های منظم، قاب‌بندی و حرکت یکنواخت آجرها در جهت احداث گنبد، زیبایی این بنا را دوچندان کرده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید