۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 55438573

روستای نایبند جذاب و دیدنی است، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره فاصله روستای نایبند تا طبس بدانید.

فاصله روستای نایبند تا طبس

سلام نو _ سرویس گردشگری: بافت و ساختار روستای نایبند همانند «ماسوله» و «ابیانه» و بندر «سیراف» پلکانی در شیبِ تند است. روستای نایبند بر روی خرسنگ بسیار بزرگی در دامنه کوه «نایبند» به بلندایی نزدیک به ۳ هزار متر فراز شده است. این بخش از دامنه ی نایبند همچنین در جان پناه کوه های «آب شلمه» و «علی آباد» نیز هست. در ادامه به مسافتی که بین نایبند و طبس وجود دارد می‌پردازیم.

معماری جالب روستای نایبند

معماری روستای نایبند در طبس پلکانی بوده و پشت بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است. یکی از مهمترین ویژگی های این روستا ارگانیک بودن ساختار آن است و این به معنای آن است که شکل گیری محلات روستا و بافت آن از نظم بسیار خاصی پیروی نمی کند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این خانه ها بر روی کوه کوچکی ساخته شده است! دلیل این امر عدم تخریب کوه در هنگام وقوع زلزله است. نکته ی جالبی که در روستای نایبند در طبس می توانید مشاهده کنید این است که تفکیک قابل توجهی بین مزارع و باغات این روستا و خانه های مسکونی وجود دارد.

فاصله روستای نایبند تا طبس

در قسمت پایینی این روستا باغات قرار گرفته و خانه های مسکونی در بالای کوه قرار دارند. خانه ها به صورت پلکانی و بر روی شیب کوه جای دارند و کوچه های باریک و پیچ در پیچی در آن شکل گرفته اند.

اغلب خانه هایی که مشاهده می کنید دو طبقه هستند و از دور مانند احجام مکعب شکل متعددی به نظر می رسیدند که بر روی یکدگیر به صورت نامنظم چیده شده اند. جنس مصالح به کار رفته در خانه های روستای نایبند در طبس از خشت و کاهگل است و به خاطر استفاده از شن های تیره رنگ این نواحی، خانه ها به رنگ خاکستری دیده می شوند.

در این روستا کمی شرایط با دیگر مناطق فرق دارد، یکی از تفاوت های توالت های دو طبقه ای است که د راین روستا وجود دارد در طبقه ی اول این مکان فاضلاب نگهداری می شود و در طبقه دوم افراد امکان استفاده را دارا هستند. زمانی که مخزن دستشویی پر شد آن را با خاک مخلوط می کنند و در مزارع از آن بهره می برند.

فاصله روستای نایبند تا طبس

استفاده زیاد از کنگره های مثلثی شکل در نماها و جداره های ساختمان ها از ویژگی های منحصر به فرد این روستا به شمار می رود. اکثر این کنگره ها در قسمت های شرقی و جنوبی هستند و در واقع فرم خاصی از بادگیر می باشند. این بادگیرها در جهت بادهای مطلوب روستا احداث شده اند و به عنوان فیلتری در برابر بادهای همراه با شن عمل می کنند.

دیوارهای ضخیم خشتی که کمترین میزان روزنه و بازشو را دارند کاهش استفاده از نور طبیعی روز در منطقه کویری و کاهش تبادل حرارتی ساختمان ها را به همراه دارد و منجر به بروز همسازی با اقلیم می گردد. دیوارهای اتاق ها و خانه های روستای نایبند در طبس با اشکال جالب و دارای نظم هندسی بسیار جالب و دیدنی است که برای عکسان خوراک گرفتن عکس می باشد.

مسافت بین نایبند و طبس

برای رسیدن به این روستا شما باید در مسیر جاده طبس-کرمان حرکت کنید. پس از عبور از کریت، دیهوک و زنوغان، فاصله شما تا روستای نایبند حدود ۱۰۵ کیلومتر است.

فاصله روستای نایبند تا طبس

آدرس: استان خراسان جنوبی، ۲۲۵ کیلومتری جنوب شهر طبس، کنار جاده طبس- کرمان

زمانی که وارد روستای نایبند در طبس شدید حتما برایتان سوال پیش می آید که چه کار کنید، از همین رو در ادامه ما به چند فعالیت مناسب با شرایط این روستا اشاره خواهیم کرد.

گشت و گذار در روستا: شما می توانید در میان کوچه های باریک و فشرده ای که در این روستا وجود دارد قدم بزنید و خانه ها و محلی را بیشتر بشناسید.

کوهنوردی: کمی که از روستا دورتر شوید می توانید در بیابان ها به گشت و گذار بپردازید و دل به کوه هایی که در انتهای این مسیر وجود دارد بزنید.

تماشای ستاره ها در شب: اگر خواستید شب را در این روستا بمانید می توانید به تماشای دریایی از ستاره هم بنشینید و عکاسی کنید.

بازدید از غارها: می توانید در حین قدم زدن هایتان از غارهایی هم که در این دل کوه های این روستا وجود دارد دیدن کنید که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد، نیز دیدن فرمایید.

فاصله روستای نایبند تا طبس

چشمه های آب: جود چشمه‌های آب سرد و گرم منحصر به فرد در نایبند، عامل حیات این روستا هستند و در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی ایجاد شده اند.

به منظور سفر به روستای نایبند در طبس بهترین زمان می توانید پاییز و زمستان باشد و همینطور در اوایل بهار هم می توانید به سمت آن سفر کنید چرا که این منطقه همانطور که در بالا اشاره کردیم دارای شرایط بیابانی است و گرمای شدیدی در آن برقرار است. از همین رو توجه داشته باشید که همراه خودتان حتما وسایلی نظیر ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر را ببرید.

نخلستان‌های پربار نایبند علاوه بر زیبایی وصف‌ناپذیری که به روستا بخشیده‌اند؛ وسیله‌ای برای معاش اهالی هستند؛ به‌عنوان مثل شیره‌ خرما به‌عنوان پرمصرف‌ترین ماده غذایی در این منطقه است. از بین غذاهای محلی نایبند حتما آب‌گوشت و قوروت را امتحان کنید. قوروت، غذایی شبیه به کله‌جوش است که با کشک سیاه بیرجندی تهیه می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید