۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 55438569

جاذبه دیدنی منارجنبان برای شمار زیادی از گردشگران جالب و حیرت‌انگیز است، به همین جهت با ما همراه باشید تا بدانیم منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پای سفر به اصفهان که به میان می‌آید، لیست بلند بالایی از جاهای دیدنی به ذهن خطور می‌کند. در واقع این کلان شهر معروف، گستره وسیعی از جاذبه‌های متنوعی را در خود جای داده‌است که در هر کدام آنها ردپایی از فرهنگ و هنر ایرانی نمایان است. به همین دلیل هم هست که این شهر نه تنها از دیدگاه گردشگران داخلی بلکه از نظر جهانگردانی که کشور ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند، یک مقصد گردشگری ایده‌آل و تمام عیار محسوب می‌شود. در این بین منارجنبان اصفهان نیز به عنوان یکی از نقاط جذاب گردشگری شهر همواره مورد توجه گردشگران زیادی بوده‌است. این جاذبه در عین سادگی ظاهری خود و برخلاف مابقی جاهای دیدنی شهر از ویژگی‌های متمایزی برخوردار است که با مشاهده آن منجر به حیرت گردشگران می‌شود.

معماری متحیرکننده منارجنبان

مناره‌ها: مناره‌ها مهم‌ترین بخش مجموعه هستند. هر مناره‌ دارای ۹ متر عرض و ۱۷ متر ارتفاع است. در تزیین آن‌ها از کاشی‌های کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ و کاشی‌های لاجوردی ستاره چهار پر استفاده کرده‌اند. ویژگی‌ منحصربه‌فرد این مناره‌ها، حرکت یکی از آن‌ها در پی تکان دادن مناره اولی است.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

ایوان: ایوان مجموعه میزبان قبر شیخ امیرعبدالله است و ۱۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. در ساخت ایوان از آجر استفاده کرده‌اند و برای تزیین آن، کاشی‌ها و نقاشی‌هایی درون گنبد کار شده‌اند. در نزدیکی ایوان چند سنگ قبر سفید دیده می‌شود که به‌نظر می‌رسد بازمانده‌هایی هستند از قبرستان قدیمی که بنا روی آن ساخته شده است. با پلکانی مارپیچ می‌توان از ایوان به پشت بام و مناره‌های مجموعه دسترسی داشت که البته استفاده از آن برای بازدیدکنندگان ممنوع است.

چله‌خانه: دو اتاقک در مجموعه قرار دارند که از آن‌ها با عنوان چله‌خانه یاد می‌شود. چله‌خانه‌ها محل چله‌نشینی عرفا بوده است. عارفان و زاهدان با اقامت ۴۰ روزه در این فضای ساده، ضمن کشیدن ریاضت با خدای خود خلوت می‌کردند.

با تکان یکی از مناره‌ها، مناره دوم و دیگر بخش‌های بنا نیز می‌لرزد و این همان ویژگی منحصربه‌فردی است که این مجموعه تاریخی را به یکی از جاذبه‌های اصفهان تبدیل کرده است.

ظاهرا در کشورهایی مانند عربستان و عراق نیز آثار تاریخی پیدا شده‌اند که در جای خود، به حرکت درمی‌آیند. اما بر اساس نظرات مهندسان علم فیزیک، دلیلی که می‌توان برای حرکت مناره‌ها بیان کرد، نظریه‌ دوپلر (کریستیان دوپلر، ریاضیدان و فیزیکدان اتریشی است) یا تشدید است.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

این مناره‌ها، به‌طور کل به یک‌دیگر شبیه هستند و وزن چندان سنگینی ندارند. زمانی که یکی از مناره‌ها تکان داده می‌شود، روی مناره‌ دیگر خودبه‌خود تاثیر می‌گذارد و باعث حرکت آن می‌شود.

محل قرارگیری منارجنبان در اصفهان

بعضی از مناره‌ها در ایران با وجود استحکام بالا، در جای خود تکان می‌خورند و به همین دلیل به آن‌ها منارجنبان می‌گویند. یکی از این مناره‌های جذاب و دیدنی، منارجنبان‌ اصفهان است. این بنا در سال‌های دور، در دهکده‌ای به نام کارلادان ساخته شد. اکنون، این عمارت پیرامون منطقه‌ای به نام نصرآباد قرار دارد. این اثر تاریخی، بخشی از شهر اصفهان به حساب می‌آید که استادان و کاشی‌کاران ماهر و چیره‌دست آن زمان، با کاشی‌هایی ستاره‌ای شکل لاجوردی و کثیرالاضلاع فیروزه‌ای، آن را مزین کرده‌اند.

منارجنبان از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید و حدود کیلومتر ۶ جاده اصفهان به طرف نجف‌آباد، قسمت راست جاده، ساخته شده است. پیرامون این عمارت، اثر تاریخی‌ دیگری به نام آتشگاه وجود دارد. برای دسترسی به این مکان می‌توانید از خودروی شخصی یا تاکسی‌های دربست و آنلاین استفاده کنید. برای دسترسی با خودروی شخصی، کافی است به خیابان آتشگاه بروید و پس از طی ۶ کیلومتر، به منارجنبان خواهید رسید. این مجموعه دارای پارکینگ است.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

آدرس: استان اصفهان،‌ ۶ کیلومتری غرب شهر اصفهان، مسیر اصفهان به نجف آباد، محله کارلادان، خیابان آتشگاه

سیر تاریخی منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان بطور کلی در زمان حکمرانی محمد خدابنده اولجایتو بنا شده‌است. با این حال اطلاع دقیقی از سازنده یا سازندگان اصلی منارجنبان اصفهان در دسترس نیست، اما با بررسی‌هایی که در بخش‌های مختلفی از ظاهر بنا به عمل آمده است می‌توان دوره زمانی مربوط به ساخت هر قسمت را نیز مشخص کرد.

در بخشی از این بنا آرامگاه زاهد معروف و محبوبی به نام عمو عبدالله بن محمود صقلایی وجود دارد که بر روی سنگ قبر آن سال ۷۱۶ به عنوان سال فوت حک شده‌است که می‌توان نشانگر پیشینه تاریخی کل بنا باشد. در مجموع می‌توان گفت پیشینه تاریخی کل بنا مربوط به دوران ایلخانی است اما ساخت مناره‌ها و برخی تزئینات ظاهری بر روی ساختمان بنا به دوران صفوی باز می‌گردد.

در واقع می‌توان گفت بنای اصلی در دوره‌های پیشین احداث شده‌است و رفته رفته در دوره‌های بعدی بخش‌های مختلف از جمله مناره‌ها به آن افزوده شده‌اند. گفتنی است علاوه بر سبک معماری خارق العاده، یکی از دلایل شگفت‌انگیز بودن منارجنبان اصفهان را می‌توان مربوط به پیشینه تاریخی ساخت آن دانست.

منارجنبان در کجای اصفهان قرار دارد؟

به عبارت ساده‌تر، شاید ساخت چنین سازه‌ای با توجه به پیشرفت حوزه معماری و بکارگیری تکنولوژی‌های مدرن برای اجرایی کردن ایده‌های خلاق در ساخت یک بنا، در قرن حاضر آنقدرها هم موجب تعجب نشود؛ اما باید توجه داشت آنچه که منارجنبان را از منظر معماری به سازه‌ای تعجب برانگیز تبدیل کرده‌است، آن است که سازندگان این بنا در دوره‌ای از تاریخ زندگی کرده‌اند که خبری از معماری‌های پیچیده و ایده‌های خلاقانه معماری نبوده‌است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید