۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: 55438508

گشت و گرد در ییلاق‌های شمال ایران منحصربه‌فرد است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم اشکورات رودسر کجاست.

اشکورات رودسر کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: آوازه زیبایی‌های اشکورات به گوش گردشگران علاقه‌مند ایران‌گردی رسیده است. به همین دلیل سالانه گردشگران بی‌شماری را سراغ داریم که راه این ییلاق زیبا را در پیش می‌گیرند. در این ناحیه هر ویژگی گردشگری که فکرش را بکنید وجود دارد. گردشگران پردل‌وجرئت می‌توانند در غارهای این منطقه به ماجراجویی مشغول شوند و مسافرانی که روحیه‌ای پروانه‌ای دارند، روانه چشمه‌ساران زیبای اشکورات شوند. آب‌وهوای این ناحیه نیز دلیلی دیگر برای محبوبیت آن در نزد گردشگران است. اشکورات به لحاظ تاریخی نیز جاذبه‌های ارزشمندی دارد. جذابیت‌های گردشگری این ناحیه به اندازه‌ای است که در بین مسافران به سرزمین عجایب شهرت پیدا کرده. جاهای دیدنی اشکورات آنقدر تماشایی است که هوش از سر گردشگران می‌برد.

اشکورات رودسر؛ ییلاقی تماشایی

منطقه اشکور خاکی حاصلخیز و آب‌وهوایی خوش دارد. به لطف این شرایط در این ناحیه تا چشم کار می‌کند باغ‌های فندق، گردو و گندم‌زار مشاهده می‌شود. جو، عدس، لوبیا، سیب‌زمینی، سبزیجات، صیفی‌جات، بامیه، کدو حلوایی،‌ زعفران و سیر و پیاز از دیگر محصولاتی است که در منطقه اشکور به عمل می‌آید.

اشکورات رودسر کجاست؟

به علاقه‌مندان داروهای گیاهی این نوید را بدهیم که نزدیک به ۵۰ نوع گیاه دارویی در این ناحیه رشد می‌کند. قارچ خوراکی، گزینه، گلپر، کنگر، گون، همیشه بهار، باباآدم و گل‌گاوزبان از گیاهانی است که در سفر به ییلاق اشکورات چشم شما به آن‌ها روشن می‌شود. جالب است بدانید حدود ۴۷۰ هکتار از زمین‌های ناحیه اشکور به کشت گل‌گاوزبان اختصاص داده شده. گل گاوزبانِ اشکور، صادراتی است و به کشورهای مختلفی مانند ویتنام و چین صادر می‌شود. به همین دلیل به اشکور، لقب پایتخت گل‌گاوزبان دنیا را داده‌اند.

اشکور به لحاظ پوشش جانوری نیز تنوع بسیار گسترده‌ای دارد. نزدیک به ۶۳درصد پرندگان، ۶۰درصد پستانداران، ۱۷درصد خزندگان، ۱۰درصد دوزیستان و ۴۴درصد از ماهی‌های ایران در استان گیلان زندگی می‌کنند. در منطقه اشکور پلنگ، مارال، کل، بز، گربه‌وحشی و خرس قهوه‌ای مشاهده شده است. با این حل غم به دل خود راه ندهید. پلنگ و دیگر حیوان‌های وحشی در قسمت‌های دور از دسترسِ این ناحیه حضور دارند و بعید است در پارک‌های طبیعی و مناطق پرگردشگر تهدیدی برای مسافرین ایجاد کنند.

اشکورات رودسر کجاست؟

استان گیلان زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد. مادر طبیعت با فرا رسیدن بهار هنرنمایی خود را در منطقه اشکور به نمایش می‌گذارد. اگر به دنبال بهترین زمان برای سفر به اشکورات می‌گردید، در انتخاب بهار شک نکنید. در تابستان نیز چیزی از زیبایی‌های این ناحیه کم نمی‌شود.

به پاییز که رسیدیم، منطقه اشکور رنگی عاشقانه به خود می‌گیرد. اشکور به اندازه‌ای زیباست که حتی در زمستان نیز چیزی از جاذبه‌های آن کم نمی‌شود. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، سفر زمستانه به اشکور به مسافرتی متفاوت و خاطره‌ساز برای شما تبدیل خواهد شد.

محل قرارگیری ییلاق اشکورات و دسترسی به آن

شهرستان رودسر در منتهی‌الیه شرق استان گیلان، سومین شهرستان بزرگ این استان است و در مرز استان مازندران قرار دارد. این شهرستان با وجود بلندترین قله گیلان (سماموس)، پوشش گیاهی جنگل‌های هیرکانی، باغ‌های چای، مزارع برنج، بیش از ۳۰ کیلومتر خط ساحلی و سواحل بکر ماسه‌ای، یکی از قطب‌های گردشگری در شمال کشور است. شهرستان رودسر از شمال به دریای کاسیپین و از جنوب به رشته‌کوه البرز منتهی می‌شود.

اشکورات رودسر کجاست؟

این شهرستان از چهار بخش شهر رودسر، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد تشکیل شده است و در کل، ۱۰ دهستان و ۴۰۱ آبادی دارد. ییلاق اشکورات رودسر، بخشی از رحیم آباد شهرستان رودسر است و در جنوب شهر کلاچای به‌سمت رحیم آباد قرار گرفته است؛ اما اشکورات یا اشکور به شهرستان رودسر محدود نمی‌شود. محدوده اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد.

این منطقه در واقع از جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز می‌شود و تا جنوبی‌ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه پیدا می‌کند. این محدوده از جنوب به استان قزوین، از غرب به شهرستان املش، شهرستان سیاهکل و بخش رودبار الموت، از شرق به بخش کوهستانی رامسر و شهرستان تنکابن و از شمال به دامنه‌های کوهستانی بخش رحیم آباد و شهرستان رامسر محدود می‌شود.

محدوده اشکور بر اساس تقسیمات جغرافیایی در ۶ دهستان، سه شهرستان رودسر، املش و رامسر و دو استان گیلان و مازندران واقع شده است. از این ۶ دهستان، سه دهستان اشکور سفلی به مرکزیت زیاز، سیارستاق ییلاقی (اشکور علیا) به مرکزیت ارکم و شوئیل به مرکزیت شوییل در رودسر قرار دارند؛ در حالی که دهستان سمام و کجید در املش و اشکور (بالا اشکور) به مرکزیت تمل در رامسر واقع شده‌اند.

اشکورات رودسر کجاست؟

برای دسترسی به منطقه اشکورات از تهران، سه مسیر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما شرح خواهیم داد.

مسیر اول: راه شما از آزادراه کرج - قزوین و قزوین- رشت آغاز می‌شود. قبل از رسیدن به رشت، وارد جاده سراوان - سنگر - سیاهکل شوید. پس از عبور از لاهیجان، لنگرود و رودسر، قبل از کلاچای به بخش رحیم آباد و منطقه سرسبز اشکورات می‌رسید. پس از ورود به جاده اشکورات، زمان متوقف می‌شود و شما خود را در حصار جنگل‌های بکری می‌بینید که در مسیری پرپیچ و خم، شما را به‌سمت روستاها هدایت می‌کنند.

مسیر دوم: از چالوس">جاده چالوس به‌سمت مازندران راهی شوید تا با عبور از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای به جاده پرپیچ و خم ییلاق اشکورات برسید.

مسیر سوم: جاده اشکورات به قزوین، یکی از زیباترین جاده‌های ایران به طول ۱۸۰ کیلومتر است. این جاده که مسافت کوتاه‌تری به نسبت دو مسیر قبلی دارد، از شهر قزوین، دانشگاه بین‌المللی آزاد قزوین، جاده باراجین، زرشک، گردنه گدوک، کامان، فلار، بهرام آباد، شهر رازمیان (مرکز الموت غربی)، هیر، ویار، گردنه گون کوه، سپارده، لشکان، پرندان، بارگاه دشت، کاکرود، سی پل، گرمابدشت، جیرکل، نیلو، سفید آب؛ طول لات و شهر رحیم آباد می‌گذرد.

اشکورات رودسر کجاست؟

این جاده در بیشتر بخش‌ها آسفالته است و به قصد کوتاه کردن مسیر از تهران و کرج به منطقه شرق گیلان، غرب مازندران و منطقه محروم اشکور رحیم آباد، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت و کاهش بار ترافیک آزادراه قزوین - رشت ساخته شده است.

هدف دیگر ساخت جاده اشکور به قزوین، کمک به اکوتوریسم مناطق در مسیر است؛ زیرا این جاده از مناطق بسیار بکر و زیبایی عبور می‌کند و خود، یک نوع جاذبه گردشگری به شمار می‌آید. جاده مذکور تا روستای هیر آسفالته است؛ پس از آن باید وارد جاده خاکی شوید تا از روستای ویار (آخرین روستای منطقه شمال قزوین) عبور کنید و به گردنه گون کوه (ارتفاع ۲۷۰۰ متر) برسید.

پس از گذشتن از این گردنه به روستای سپارده (ارتفاع ۱۹۰۰ متری) از شهرستان رامسر خواهید رسید. پس از آن با حدود ۱۰ کیلومتر رانندگی به روستاهای لشکان (اولین روستای استان گیلان) و ابتدای جاده آسفالت می‌رسید (کل مسیر خاکی، حدود ۲۰ کیلومتر است).

کد خبرنگار: ۲۶
۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    برخی از اطلاعات بالا نادرست میباشد در تقسیم بندی سفلی علیا مرکزی
  • زمانی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    سلام با احتراما فراوان من قصدم توهین نیست ولی کل متن مورد داره اشکور جزئ از شهرستان رودسر هست ولی مرکزیت اشکورات رحیم آباد هست در این متن بیش از اینکه نام رحیم آباد بیاد از کلاچای نامبرده شده لطفاً دقت بیشتری بکنید
  • عذرا تشکر ی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام ممنون از نویسنده محترم که زحمت کشیدن اشکورات رودسر را معرفی کردن ان شاالله از ساحل زیبای رودسر نیز گزارش بنویسن در رابطه با جاده جدید قزوین رودسر میخواستم از مسئولین عزیز درخواست کنم همت بیشتری برای ترمیم آن و به پایان رساندنش داشته باشن
  • یوسف فرخ IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 0
    اشکورات بسیاری استعدادهای معدنی اشتغالزایی و گردشگری ،داروهای گیاهی تنوع آب و هوایی و سرمایه‌گذاری در مثل احداث تله کابین و....را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید