۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
کد خبر: 55437143

آلاشت از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در مازندران است، از این رو با ما همراه باشید و درباره مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت بدانید.

مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت

سلام نو _ سرویس گردشگری: روستای آلاشت سواد کوه ۱۹۰۰ متر بالا تر از سطح دریا خزر قرار دارد و دمانه دمایی که برای آن ذکر کرده اند بین ۷.۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی در این شهر نیز ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی متر گزارش شده است. این موقعیت جغرافیایی بی نظیر باعث شده که هوای این منطقه همیشه خنک و مطبوع بوده و خصوصا در فصل تابستان که گرمای هوا در اغلب مناطق کشور غیر قابل تحمل است رفتن به روستای الاشت می تواند تنوعی بس خیال انگیز و دوست داشتنی برای بازدیدکنندگان و مسافران از این روستا فراهم کند.

جاذبه‌های آلاشت دیدنی

این شهر در ارتفاعات قرار دارد و همین باعث می‌شود مانند روستای فیلبند پدیده دریای ابر را در طبیعت اینجا هم ببینید. وجود جنگل‌ها و کوهستان‌های دیدنی نیز باعث علاقه طبیعت‌گردان به این شهر و روستاهای اطرافش شده است. از جمله مقاصد محبوب طبیعت‌گردان در آلاشت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

روستای چرات: روستایی در حدود ۲۲ کیلومتری آلاشت که آبشار و غار و چشمه‌ای را در خود دارد که از دیدنی‌های طبیعی آلاشت محسوب می‌شوند.

مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت

روستای لیند: این روستا به خاطر جنگل زیبایش شهرت دارد که دارای قدمتی ۴۰ میلیون ساله در میان جنگل های هیرکانی ایران است.

رستم دکت: در شاهنامه فردوسی آمده است که رستم، سنگی بزرگی را به سوی دیوها پرتاب می‌کند. می‌گویند این سنگ در نزدیکی آلاشت بر زمین فرود آمده و امروزه در روستایی به نام گلیون قرار دارد. رستم دکت یعنی جایی که رستم افتاده است.

محوطه تاریخی آلاشت: این محوطه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، شامل بناهای خشتی قاجاری، مسیرهای سنگفرش و موزه معروف آلاشت می‌شود.

موزه مردم شناسی آلاشت: همانگونه که گفتیم آلاشت زادگاه رضاشاه پهلوی بوده و امروزه بنای منسوب به خانه پدری وی، به عنوان موزه مردم شناسی آلاشت مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. در این عمارت خشتی دو طبقه، اشیا و آثار مرتبط با زندگی روزمره مردم آلاشت به نمایش گذاشته شده است.

رصدخانه آلاشت: رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی یا همان رصدخانه آلاشت، یک مجموعه حرفه‌ای است که در ارتفاع ۱۸۱۵ متری از سطح دریا قرار دارد.

مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت

این رصدخانه تنها رصدخانه استان‌های شمالی کشور و مرتفع‌ترین رصدخانه ایران به حساب می‌آید و توسط شهرداری آلاشت ساخته شده است. یک تلسکوپ چهادره اینچی، یک تلسکوپ شش اینچی و ترازوی نجومی در این رصدخانه در دسترس است.

معبد دختر پاک: این معبد جایی است که تنها خانم‌ها حق ورود به آن را دارند. اهالی آلاشت بر این باورند که اگر مردی وارد این مکان شود، مار او را نیش می‌زند. گفته می‌شود که دو خواهر در زمان ساسانیان مقام دینی بالایی داشته‌اند که پس از مرگ یکی از آنها در اینجا دفن می‌شود و برخی این بنا را بقایای معبد آناهیتا می‌دانند که نزد مردم قداست خاصی داشته است.

مسجد امام حسین (ع): این مسجد در دوران محمد رضاشاه و بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ ساخته شده است. گلدسته‌های زیبا و بلند این مسجد در کنار درختان کاخ اطراف مسجد از زیبایی‌های این جاذبه به شمار می‌روند.

زمان مناسب‌تر بازدید آلاشت

آب و هوای آلاشت، سرد و کوهستانی است و میانگین بارندگی در آن ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر گزارش شده است.

مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت

این میزان بارندگی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر آلاشت سبب شده است تا هوای این منطقه همیشه خنک و مطبوع باشد؛ به‌خصوص در فصل تابستان. به همین دلیل بیشتر گردشگران اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای سفر به آلاشت انتخاب می‌کنند.

فصل بهار در آلاشت با آب و هوایی نسبتا سرد همراه است؛ البته با نزدیک شدن به ماه‌های اردیبهشت و خرداد این سرما به آب و هوایی مطبوع بدل می‌شود. تابستان آلاشت با پوشش گیاهی سرسبز و متراکم و آب و هوایی خنک و مطبوع، زمانی مناسب برای فرار از گرمای شهری و پناه آوردن به این ییلاق کوهستانی است.

جنگل‌های آلاشت در پاییز هزاررنگ بسیار دیدنی هستند؛ البته باید بدانید که هوا در این زمان از سال رو به سردی می‌گذارد؛ اما اگر طاقت تحمل این سرما را داشته باشید به‌طور حتم با مناظری روبه‌رو خواهید شد که نفس شما را بند خواهند آورد. دمای هوا در فصل زمستان به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد و سفر به آلاشت در این زمان از سال توصیه نمی‌شود؛ البته اگر به مناظر برفی و سفیدپوش علاقه‌مند هستید، با تجهیزات و لباس کافی در زمستان به آلاشت سفر کنید.

مناسب‌ترین فصل بازدید از آلاشت

آلاشت آب و هوایی سر و کوهستانی دارد و بهترین زمان سفر به آن اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

بهار: اوایل بهور هنوز آب و هوای نسبتا سردی بر منطقه حاکم است اما با رسیدن به ماه های اردیبهشت و خرداد این سرما جای خود را به آب و هوایی مطبوع می دهد.

تابستان: آلاشت شهری ییلاقی است و در تابستان با آب و هوای خنک و مطبوع از مهمانانش پذیرایی می کند.

پاییز: جنگل های آلاشت در پاییز دیدنی هستند؛ اگر سرمای هوا را به جان بخرید مناظر شگفت انگیزی خواهید دید.

زمستان: سهم آلاشت از فصل آخر سال هوای بسیار سرد است و کمتر مسافری گذرش به اینجا می افتد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید