۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 55437091

از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان می‌توان به قلعه رودخان اشاره کرد، به همین جهت با ما همراه باشید تا بدانیم قلعه رودخان در کجاست.

قلعه رودخان در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: قلعه رودخان گیلان، جایی است که به شما فرصت تجربه هم‌زمان تاریخ‌گردی و طبیعت‌گردی را می‌دهد؛ قلعه‌ای تاریخی در قلب طبیعت که سرد و گرم روزگار را چشیده و همچنان استوار ایستاده است. شاید اگر تعداد پله های قلعه رودخان را به شما بگوییم، برای بازدید از این بنای تماشایی مردد شوید؛ اما کافی‌ست نگاهی به عکس های قلعه رودخان بیندازید تا بالا رفتن از این پلکان طولانی را به جان بخرید و بیش از ۱۰۰۰ پله را بپیمایید.

قلعه رودخان؛ قلعه‌ای در میان آسمان و زمین

قلعه رودخان (Rudkhan Castle) در واقع دژی مستحکم است که در استان گیلان و در ۲۰ کیلومتری شهر فومن قرار گرفته است. برخی می گویند که قدمت این قلعه به دوره ی ساسانیان می رسد و گروهی دیگر تاریخ ساخت آن را منصوب به سلجوقیان می دانند. به خاطر ارزش تاریخی، زیبایی های معماری و موقعیت قرار گیری بسیار جالبش، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه رودخان دارای مساحتی برابر با ۲.۶ هکتار است و به این خاطر به آن رودخان می گویند که در بالا دست روستای رودخان قرار گرفته است.

قلعه رودخان در کجاست؟

اگر تا به حال به قلعه رودخان رفته باشید، حتما دیوار بلند آن را دیده اید. طول این دیوار ۱۵۰۰ متر است و بر روی آن دقیقا ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. ارتفاع این قلعه از سطح دریا بین ۶۶۵ و نهایتا ۷۱۵ متر است.

درباره ی تاریخچه ی قلعه رودخان همانطور که اشاره کردیم، برخی زمان ساخت آن را در دوره ی ساسانیان آن هم درست در زمانی که و برخی در دوره ی سلجوقیان گفته اند. به نظر می آید که فرضیه ی درست تر این است که این قلعه از قبل بوده و در دوره ی سلجوقیان مجددا احیا شده است و مورد استفاده ی مبارزان این منطقه که به نام اسماعیلیان الموت معروف بوده اند، قرار گرفته بوده است. درباره ی نام قلعه رودخان باید بگوییم که نام محلی آن رُخان و یا رخون است. نام های دیگر این قلعه، سگسار و سگسال است. در ورودی این قلعه یک کتیبه بوده است هم اکنون در موزه ی گنجینه ی شهر رشت نگهداری می شود.

قلعه رودخان در کجاست؟

بر روی این کتیبه نوشته شده است که این قلعه برای سلطان حسام الدین در بین سال های ۹۱۸ تا ۹۲۱ هجری قمری مورد بازسازی و یا به اصطلاح تجدید بنا قرار گرفت. البته به جز این بازسازی، شخص دیگری به نام مظفر السلطان نیز این قلعه را زمانی که تصمیم به مقاوت در برابر صفویان گرفت نیز مورد بازسازی قرار داد.

محل قرارگیری قلعه رودخان

بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن، بنایی تاریخی در میان درختان سر به فلک کشیده خودنمایی می‌کند. این جاذبه دیدنی با نام قلعه رودخان، دژ رودخان یا قلعه حسامی در پارک جنگلی قلعه رودخان قرار دارد و عنوان بزرگترین قلعه آجری ایران را به خود اختصاص داده است.

این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان است و برای دیدنش، ناگزیر به پیاده‌روی نیمه سنگین می‌شوید؛ باید به دل جنگل بزنید و یک مسیر سنگ فرش شده و پلکانی با چیزی در حدود ۱۰۰۰ پله را پشت سر بگذارید. در این مسیر، رودخانه‌ای هم از شمال به جنوب جریان دارد که از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و زیبایی این جنگل را دوچندان می‌کند.

قلعه رودخان در کجاست؟

دکتر منوچهر ستوده در کتابی با نام "آستارا تا استرآباد" از این قلعه با نام سومین بنا از عجایب هفتگانه گیلان یاد می‌کند و می‌گوید که تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده است. قلعه رودخان ترکیبی از هوشمندی در معماری، ساختار دفاعی و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی است و به همین سبب از تاریخ ۳۰ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۵۴۹/۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن در استان سرسبز و خوش آب‌وهوای گیلان است. این قلعه تماشایی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان، بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگلی انبوه جای گرفته است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر است.

اگر تصمیم گرفتید از سمت فومن رهسپار قلعه رودخان شوید مسیر قلعه رودخان این‌گونه است که با عبور از روستاهای ملسکام و سیدآباد و پس از طی مسافت تقریبی ۲۱ کیلومتر از فومن، به پارکینگ قلعه رودخان می‌رسید. بعد از آن ۱/۵ تا دو کیلومتر باقی مانده تا صعود به قلعه را باید پله‌نوردی کنید و از پله‌های تعبیه شده بالا بروید.

قلعه رودخان در کجاست؟

برای رسیدن به قلعه رودخان، به شهر فومن بروید و از آنجا مسیر خود را به سمت جاده قلعه رودخان ادامه دهید. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه رودخان می‌رسید. در این منطقه راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به محل پارک ماشین برسید. در این مکان از ماشین پیاده شده و پس از عبور از کنار مغازه‌های متعدد در مسیر شن‌ریزی شده به پای کوه برسید. از اینجا پس از طی مسیر ۱.۵ کیلومتری و پیمودن حدود ۱۰۰۰ پله، ورودی قلعه رودخان را خواهید دید.

فاصله قلعه رودخان از تهران: پنج ساعت و ۳۰ دقیقه

فاصله قلعه رودخان از رشت: یک ساعت و ۱۵ دقیقه

فاصله قلعه رودخان از ماسال: یک ساعت و ۱۵ دقیقه

فاصله قلعه رودخان تا ماسوله: یک ساعت و ۱۵ دقیقه

فاصله فومن تا قلعه رودخان: ۳۵ دقیقه

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید