۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 55436892

باغ ارم شیراز، از زیباترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است از این رو با ما همراه باشید و درباره معماری مهم باغ ارم شیراز بدانید.

معماری مهم باغ ارم شیراز

سلام نو _ سرویس گردشگری: باغ ارم که از اماکن دیدنی و پرطرفدار شیراز محسوب می شود، در زمینی به شکل مستطیل ساخته شده و دیوارهای دور باغ از جنس گل بود که اکنون جای آن ها با نرده های آهنی عوض شده اند. در برخی از بخش های باغ شیب هایی وجود داشت که معماران برای آن که آن شیب ها را از بین ببرند در آن قسمت ها، پله هایی را ساخته اند. در قسمت غربی باغ، ساختمان های اصلی جای گرفته اند که این ساختمان ها شامل عمارت اصلی و اندرونی آن می باشد. این بخش باغ که ساختمان ها در آن قرار دارند دارای ارتفاع بیشتری نسبت به سایر نقاط باغ هستند.

معماری باغ ارم در شیراز

باغ ارم از زمینی مستطیلی شکل تشکیل شده است که دورتادور آن را دیوار گلی پوشانده بود؛ اما اکنون نرده‌ها جای آن دیوارها را گرفته‌اند. معماران این باغ به‌منظور از بین بردن شیبی که از بخش غربی به شرقی وجود داشت، در بخش‌های مختلف آن پله‌هایی را تعبیه کرده بودند.

معماری مهم باغ ارم شیراز

ساختمان‌های اصلی را می‌توان در بخش غربی باغ مشاهده کرد که شامل یک عمارت اصلی و اندرونی می‌شوند و جالب اینکه ارتفاع‌شان بیشتر از سایر نقاط باغ است.

استخر زیبایی در کنار ساختمان اصلی این باغ وجود دارد که مساحتش به ۳۳۵ متر و عمق آن به نیم متر می‌رسد و در ساخت آن از چندین تخته سنگ بزرگ استفاده شده است که گفته می‌شود قدمت آن‌ها به دوران جانی خان ایلخان می‌رسد. ظاهرا عمق این استخر در گذشته بیشتر بوده؛ هرچند پس از ترمیم به عمق فعلی کاهش یافته است.

چهار نخل زیبا در چهار گوشه آن، جذابیتی دوچندان به استخر بخشیده‌اند و تصویر بنا را می‌توان در آب آن مشاهده کرد. اگر به این باغ بروید، جوی آبی را می‌بینید که در امتداد این استخر جریان دارد. این آب پس از عبور از حوض کوچک تالار حوضخانه، به استخر و سپس جوی‌های اطراف آن وارد می‌شود که در ادامه در اطراف باغچه‌های باغ جریان می‌یابد.

درهای ورودی باغ ارم به طرف شمال و بلوار ارم هستند، اضلاع دیگر آن به بلوار آسیاب سه‌تایی، خانه‌های مسکونی و باغ‌های دیگر محدود می‌شوند.

معماری مهم باغ ارم شیراز

عمارت باغ ارم شیراز

عمارت اصلی باغ ارم را می‌توانید در بخش غربی این مجموعه پیدا کنید که جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. باغ ارم به‌گونه‌ای طراحی شده است که بازدیدکنندگان برای رسیدن به مرکز باغ و محل ساختمان اصلی باید از طول باغ عبور کنند.

ساختمان عمارت از سه طبقه با پشت‌بام شیروانی تشکیل شده است و از گچبری تا نقاشی، حجاری، پنجره‌های مشبک آهنی، منبت‌کاری و کاشی‌کاری در تزیینات آن به چشم می‌خورد. این عمارت نمونه بارز ساختمان‌های اواسط دوره قاجار است که با تبعیت از اصول معماری زندیه و صفویه انجام شده است. حتی درهای عمارت اصلی زیبا هستند و از آنجا که با چوب ساج ساخته شده‌اند، پس از سالیان سال شکل اصلی خود را حفظ کرده‌اند و همچنان سالم هستند.

توسعه باغ و اضافه شدن زمین‌های وسیعی به قسمت غربی باغ ارم باعث شده‌اند که عمارت اصلی و ساختمان اندرون به‌شکل یک مجموعه در وسط باغ قرار بگیرند. یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز که در عمارت اصلی باغ ارم قرار دارد، موزه‌ای با نام «سنگ و گوهر دریای نور» است.

معماری مهم باغ ارم شیراز

زمان آغاز به کار این موزه به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد و بیش از ۱۴۰ نوع سنگ و گوهر قیمتی و کمیاب از ایران و نقاط مختلف جهان در آن به نمایش درآمده است.

استخر زیبای باغ ارم

در مقابل عمارت اصلی باغ، استخری بزرگ و زیبا دیده می شود که دارای مساحتی به اندازه ۳۳۵ متر و عمق نیم متر می باشد. برای ساخت این استخر چندین تخته سنگ به کار رفته و دارای قدمتی مربوط به دوره جانی خان ایلخان می باشد. این استخر طی مرمت هایی که روی آن صورت پذیرفت، عمق آن کاهش یافت و به نیم متر رسید. وجود چهار درخت نخل در چهار گوشه استخر باعث زیبایی چندین برابر آن شده است.

تصویر عمارت که در استخر دیده می شود، از زیبایی های این باغ به شمار می رود. حوض کوچکی در تالار حوضخانه وجود دارد که آب از آن جریان پیدا کرده و پس از آن در جوی هایی که اطراف استخر وجود دارند جاری می شود. همچنین در اطراف باغچه هایی که در باغ وجود دارند ادامه می یابند.

معماری مهم باغ ارم شیراز

درهای ورودی باغ در بخش شمال باغ و بلوار ارم می باشند. درهای دیگر که در اضلاع کوچکتر هستند در سمت غرب و بلوار جام جم قرار گرفته اند.

تالار آینه:

در ساختمان اصلی تالاری قرار دارد که به صورت چشم نوازی آیینه کاری شده است. و سقف آن به نقاشی های زیبا مزین شده است. در بالای این تالار ستونی های زیبا با پنجره‌های آهنی نمای جذاب تری به عمارت داده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید