۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 55436886

باغ ارم شیراز از زیباترین و جذاب‌ترین نقاط گردشگری شهر است از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: زیبایی باغ ارم شیراز در تمامی فصول سال پا برجاست و نسبت به آب و هوا، زیبایی آن کم نشده بلکه شکلی جذاب تر و متفاوت تر به خود می گیرد. اما بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های گردشگری شیراز فصل بهار است، مخصوصا اردیبهشت ماه. با توجه به این که شیراز در قسمت جنوبی ایران قرار دارد، تابستانی گرم با دمای بالا دارد. در فصل پاییز نیز تمام باغ به شکل برگ ریزان در می آید و یکی از دیدنی ترین حالت های باغ ارم به شمار می رود. این باغ که از معروف ترین و زیباترین باغ های تاریخی شهر شیراز می باشد، در فصل بهار و به خصوص در اردیبهشت ماه، در بهترین و زیباترین حالت ممکن خود قرار دارد و می توان این زمان از سال را برای بازدید از این باغ انتخاب نمود. در ادامه از محل قرارگیری باغ ارم می‌گوییم.

باغ ارم؛ درخور توجه و زیبا

شهر شیراز یکی از شهرهای پرجاذبه ایران به شمار می رود. یکی از جاذبه های گردشگری و دیدنی شیراز باغ ارم شیراز می باشد که نمونه باغی کوشک می باشد.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

این باغ زیبایی اش را بیشتر مدیون درختان بلند قامت سروناز می باشد. از آنجایی که شیراز دارای تنوع بالایی در جاذبه های دیدنی و گردشگری می باشد، گاهی اوقات پیش می آید که به بازدید از تمام جاذبه های نمی رسید. شهر شیراز مملو از جاذبه های دیدنی و گردشگری مختلفی می باشد که گردشگران برای بازدید از آن ها راهی این شهر می شوند.

بسیاری از بناهای تاریخی ایران در همین شهر جای گرفته اند که هر کدام از آن ها می توانند بازگوی بخش های مختلفی از تاریخ ایران باشند. باغ ارم نیز که از دوره قاجار در شیراز به یادگار مانده است، می تواند گوشه از تاریخ شیراز را در دوره قاجار برای ما روشن سازد.

باغ ارم شیراز در مساحتی به وسعت ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ مترمربع بنا شده است. تا به امروز مشخص نشده است که چه کسی این باغ را ساخته و حتی تاریخ دقیقی برای ساخت آن وجود ندارد. اما براساس برخی سفرنامه ها که از زمان های قدیم به جا مانده اند، می توان قدمت آن را به قرن های ۱۰ و ۱۱ هجری دانست.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

باغ ارم دارای منظره بسیار زیبا و بی نظیری می باشد و وسعت آن بالغ بر ۱۱۰ هزار مترمربع می باشد. در این باغ بیشترین پوشش گیاهی که دیده می شود، درختان زیبا و بلند قامت سرو و نارنج می باشند. لازم به ذکر است که باغ ارم شیراز طی سی و پنجمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در تاریخ ۶ تیر سال ۱۳۹۰ در لیست میراث جهانی ثبت گردید. همچنین در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. در سال ۱۳۵۸ بود که اداره میراث فرهنگی مرمت و بازسازی این باغ را شروع کرد.

تالار آینه:

در ساختمان اصلی تالاری قرار دارد که به صورت چشم نوازی آیینه کاری شده است. و سقف آن به نقاشی های زیبا مزین شده است. در بالای این تالار ستونی های زیبا با پنجره‌های آهنی نمای جذاب تری به عمارت داده است.

سیر تاریخی باغ ارم

اگرچه تاریخ دقیقی از زمان ساخت و بیان گذاران اولیه در دست نیست اما با توجه به توصیف هایی که در سفرنامه های قرن۱۰ و ۱۱ هجری آمده است نشان می دهد قدمت تاریخی باغ ارم به زمان سلجوقیان و آل اینجو بر می کردد.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

باغ ارم شیراز در زمان های مختلف وقایع متفاوتی را به خود دیده است ازجمله در زمان کریم خان زند باغ ارم مورد بهسازی و سازندگی قرار گرفت. ناصرالدین شاه در این مکان عمارتی ساخته شد اما پس از آن به مدت ۷۵ سال مکانی برای استقرار سران ایل قشقایی بوده است. در اوایل دوره قاجاریه مالکان سابق باغ ارم که تعدای از آنان از بزرگان ایل قشقایی بودند در قسمتی از این باغ به خاک سپرده شده اند اما جای دقیق آن تا به امروز مشخص نیست.

در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. سپس در زمان کریم خان زند باغ ارم مورد بهسازی و سازندگی قرار گرفت. بعدها در زمان پهلوی با تبعید ایل قشقایی باغ ارم توسط دولت مصادره و مورد تکمیل و بازسازی قرار گرفت و در آخر به دانشگاه شیراز اهدا شد.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز است که در خیابان ارم، نزدیک به میدان ارم و در نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز قرار دارد.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به باغ ارم، ایستگاه متروی نمازی است که پس از پیاده شدن از قطار می‌توانید با حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی و عبور از میدان دانشجو و میدان ارم، به باغ ارم برسید یا با استفاده از تاکسی به‌سمت باغ بروید.

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به باغ را دارید و از سمت بخش‌های شمالی شهر به‌طرف باغ ارم می‌روید، بهترین مسیر برای دسترسی بلوار شهید چمران است. پس از وارد شدن به بلوار شهید چمران باید مسیر بلوار را تا انتها ادامه بدهید و از میدان دانشجو (میدان علم) به چپ بپیچید و تا میدان ارم (میدان خوابگاه) بروید. پس از رسیدن به میدان ارم باید به راست بپیچید و وارد خیابان ارم شوید تا کمی بعد به باغ ارم برسید.

در صورتی که از قسمت‌های جنوبی شهر به‌سمت باغ ارم می‌روید، باید خود را به خیابان آزادی برسانید و از آنجا وارد خیابان ارم شوید. اگر خیابان ارم را تا نزدیکی میدان ارم ادامه دهید، باغ ارم در سمت چپ شما قرار خواهد داشت.

باغ ارم شیراز در کجا قرار دارد؟

ساعت بازدید باغ ارم شیراز: باغ ارم در دو ماه اول سال از ساعت هشت صبح تا ۲۰ به‌صورت یکسره؛ چهار ماه بعدی از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ۵ تا ۲۰:۳۰؛ در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۳ و از ۱۴:۳۰ تا ۱۷ فعالیت می‌کند. در تعطیلات سوگواری نظیر تاسوعا و عاشورا، ۲۸ صفر رحلت پیامبر (ص)، ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق (ع)، ۲۱ رمضان شهادت امام علی (ع) و ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی (ره)، باغ ارم تعطیل است.

آدرس باغ ارم شیراز: شهر شیراز، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیکی مجموعه‌ دانشگاه شیراز

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید