۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 55436469

غار نمکدان از جاذبه‌های طبیعی قشم است از این رو با ما همراه باشید تا آدرس دقیق غار نمکدان قشم را بدانیم.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم

سلام نو _ سرویس گردشگری: غار نمک در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل ۲۳۷ متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است. بهتر است بدانید که غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. لازم به ذکر است که غار نمک هرمزگان در فاصله ۲ کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است.

غار نمکدان؛ پدیده‌ای تماشایی

مناطق گرم و کم‌بارش محیطی مناسب برای تشکیل غارهای نمکی به شمار می‌روند؛ این غارها پدیده‌های طبیعی‌اند که به سبب رسوب نمک در گنبدهای نمکی به وجود می‌آیند. آب‌وهوای مناسب جزیره قشم موجب تشکیل غار نمکدان قشم شده است؛ این غار در سال ۱۳۷۷ با همکاری زمین‌شناسان جمهوری چک و دانشگاه شیراز کشف شد. بام گنبد نمکی قشم کاملا ناهموار است و به دلیل آنکه دیوارهای تپه شیب زیادی دارد بالا رفتن به بام امکان‌پذیر نیست، در قسمت بام گنبد بیشتر از سنگ نمک، سنگ گچ وجود دارد.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم شکلی کمانی دارد و با لایه‌های رنگین رسوبی و دیواره‌های سفیدش منظره‌ای چشم‌نواز را خلق کرده است. این غار که یکی از عجایب هفتگانه قشم است به حدود ۵۷۰ میلیون سال پیش یعنی دوره کامبرین تعلق دارد. غار نمکدان با طولی در حدود ۶۴۰۰ متر، عنوان دومین غار طویل دنیا را از آن خود کرده است، غاری که وجود لایه‌هایی از رسوب نمک و کانی‌های مختلف جلوه‌ای منحصربه‌فرد به آن داده و در هر لایه آن، بخشی از قدمت کهن زمین پنهان شده است.

این غار دارای نوع خاصی از نمک است که علاوه بر آنکه نوع منحصربه‌فردی از نمک خوراکی است خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای نیز دارد. این غار برای درمان مبتلایان به آسم و بیماری‌های تنفسی محل مناسبی است. ثبت در میراث طبیعی ایران و یونسکو: غار نمکی در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. همچنین این غار به عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم در سال ۱۳۸۵ به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو در آمد.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم

هوای داخل غار خنک‌تر از بیرون است و بویی نم‌زده شبیه ساختمان‌های قدیمی را می‌توانید استشمام کنید، نیازی نیست که به اعماق غار بروید تا زیبایی‌های غار برایتان آشکار شود از همان ابتدا کمی که از دهانه غار به سمت جلو پیش بروید جذابیت‌های غار را خواهید دید. هنگام قدم زدن مراقب باشید تا به قندیل‌ها آسیب نزنید؛ دست زدن به آن‌ها موجب افتادن و نابودی آن‌ها خواهد شد. تا مسیری که امن و استاندارد برای بازدید عادی تعریف شده به راحتی قدم بزنید و عکس بگیرید و به خوبی اطرافتان را رصد کنید.

محل قرارگیری غار نمکدان و دسترسی به آن

کوهی گنبدی شکل با ارتفاع تقریبی ۲۳۷ متر، بلندترین بخش جزیره قشم را تشکیل می‌دهد. این سازه با نام گنبد نمکی قشم شناخته می‌شود. در این گنبد نمکی پدیده‌های انحلالی سطحی و عمقی زیادی وجود دارد. طولانی‌ترین غار این مجموعه با نام غار نمکدان ۳، با طول ۶۴۰۰ متری‌اش توانسته عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را کسب کند. بر اساس تحقیقات، سن نمک‌های این غار به‌ دوره پیش از کامبرین مربوط می‌شود و با این اوصاف بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم

بر اساس تقسیم‌بندی بوساک و همکارانش در سال ۱۹۹۸، کوه نمکی جزیره قشم در دسته گنبدهای نمکی غیرفعال قرار می‌گیرد و روی سطح بالایی آن سنگ نمک کمتری وجود دارد. دلیل این اتفاق حل شدن سنگ نمک با آب و کاهش میزان آن در طول زمان بوده است. البته میزان سنگ گچ این گنبد زیاد برآورد می‌شود. در خصوص ساختار این گنبد این نکته را نیز باید اضافه کرد که کوه مذکور از انباشت صخره‌های آذرین با رسوبات تشکیل شده است.

غار نمکدان با نام‌های غار نمکی ۳N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز شهرت دارد. این غار قشم به‌عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم، عضوی از ژئوپارک‌های جهانی به شمار می‌آید و تحت حمایت یونسکو است. گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص ثبت جهانی غار نمکدان به‌صورت مستقل به‌ گوش می‌رسد. البته شرط این موضوع باقی ماندن غار و کوه مذکور در حالت عادی و بدون هیچ تغییری است. همچنین این پدیده طبیعی با نام غار نمکی ۳N در سال ۱۳۹۰، با شماره ثبت ۱۷۳ در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.

آدرس دقیق غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم از آثار طبیعی و مکان های دیدنی استان هرمزگان است که در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم، در بخش جنوب غربی این جزیره و در نزدیکی ساحل جنوبی آن قرار دارد.

فاصله غار نمکدان قشم تا تنگه چاهکوه: ۴۴ کیلومتر

فاصله غار نمکدان قشم تا جنگل حرا: ۵۳ کیلومتر

فاصله غار نمکدان قشم تا بام قشم: ۲۸ کیلومتر

برای دسترسی به غار نمکدان می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

شهر قشم، رمکان، تنبان، طبل. سپس در مسیر ساحل شمالی جزیره پیش بروید و از روستای چاهو و روستای درکو عبور کنید. با حرکت به‌سمت جنوب روستای گوری، به روستای کانی بروید. از روستای کانی تا غار نمکدان جاده‌ای خاکی کشیده شده که طول آن ۱۰ کیلومتر است.

شهر قشم‌، رمکان‌، تنبان‌، طبل. سپس به‌سمت جنوب بروید تا به روستای سلخ برسید. از روستای سلخ تا غار نمکدان جاده‌ای خاکی به‌طول ۲۲ کیلومتر کشیده شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید