۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 55435831

حریره از زیباترین شهرهای باستانی ایران است، به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید تا بدانیم شهر باستانی حریره در کجاست.

شهر باستانی حریره در کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: حریره کیش یک شهر باستانی است که شاید تا بحال نام آن را نشنیده باشید. شاید هم نام برای شما آشنا باشد، در هر حال این شهر یک شهر باستانی است و تمدن ارزشمندی دارد. جزیره کیش را منطقه‌ای لوکس با تفریحاتی مهیج و سرگرم کننده می دانیم، اما کمتر کسی می داند که ممکن است در این جزیره علاوه بر بناهای مدرن و پیشرفته، تاریخی غنی آرمیده باشد که گذشته این جزیره را روایت می کند.

حریره؛ شهری باستانی و خاص

در کنار تفریحات سرگرم کننده و بسیار عالی جزیره کیش، بد نیست به بناهای تاریخی و جذاب این جزیره نیز سری بزنیم. شهر باستانی حریره کیش از مهمترین آثار با قدمت و با ارزش این جزیره محسوب می‌شود که حتی در استان هرمزگان نیز بسیار معروف و پرآوازه است. بدون شک وقتی به شهر تاریخی حریره کیش قدم می گذارید، با یک پشتوانه عمیق، ریشه دار و البته یک فرهنگ شهرنشینی غنی روبرو خواهید شد.

شهر باستانی حریره در کجاست؟

در قسمت اعیان نشین شهر حریره کیش، شما با بنا ها و ساختمان هایی روبرو هستید که بی شباهت به خانه های سنتی و سراهای زیبای بزرگ در کاشان و یزد نیستند. جالب ترین موضوعی که بدون شک توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب خواهد کرد، کاشی های به جا مانده از بناها و همینطور وسعت آنها است که به وضوح به ما نشان می دهند مالکان این خانه‌ ها افرادی ثروتمند بوده‌اند.

ناگفته نماند که نمونه‌های مشابهی از کاشی های به کار گرفته شده در شهر باستانی حریره کیش را به راحتی می‌توانید در تخت سلیمان و سلطانیه مشاهده کنید. اما بد نیست که به شما بگوییم این تنها نکته شگفت آور این شهر نیست و شما در ادامه کند و کاو و کاوش خود از شهر باستانی حریره کیش، با یک مجموعه عجیب در کنار ساحل مواجه خواهید شد که معماری آن بدون شک شما را به فکر وا می دارد. در این مجموعه شما با اتاق هایی روبرو می شوید که کف آنها شیبی ملایم از جهت شمال به جهت جنوب دارند.

شهر باستانی حریره در کجاست؟

همچنین در کنار یکدیگر قرار گرفته و در داخل هر کدام از این اتاق ها یک حوضچه کوچک نیز تعبیه شده است. البته در مورد عملکرد این فضاها نظریه های فراوان و متنوعی را می توانید پیدا کنید. برخی بر این عقیده هستند که این حوضچه ها برای صید کردن مروارید از دل صدف تعبیه شده بوده و عده‌ای دیگر تصور می کنند که این فضا های شیبدار مابین این اتاق ها، محلی برای تهیه و استخراج شیره خرما بوده است.

به صورتی که در این قسمت ها خرما ها را بر روی یکدیگر قرار می دادند و شیره ای که از آنها تهیه می شده، به واسطه این شیارها به سمت خمره ها سرازیر می گشتند. نظریه دوم منطقی تر است اما حکم قطعی نیست و هنوز هم کاربرد این فضاها برای ما یک موضوع مبهم بوده که پاسخ روشنی برای آن نداریم.

محل قرارگیری شهر باستانی حریره

اگر تصمیم داشتید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید. این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

شهر باستانی حریره در کجاست؟

حریره در قرن چهار هجری قمری و بعد از رونق افتادن بندر تجاری سیراف ساخته شده و در گذشته از شکوفایی زیادی برخودار بوده است؛ به‌گونه‌ای که یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت. شهر باستانی حریره دارای قسمت‌های مختلفی است. خانه اعیانی، مسجد، حمام، بخش‌های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌های این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند. در این سفر قصد داریم به جزیره کیش سفر کنیم و به‌همراه هم، بازدیدی فراموش‌نشدنی از شهر حریره کیش داشته باشیم.

شهر تاریخی حریره در استان هرمزگان واقع است و یکی از دیدنی های کیش به شمار می‌رود. این شهر در شمال این جزیره زیبا و در کنار مجموعه ورزشی المپیک قرار دارد. قدمت این شهر به قرن چهارم هجری قمری می‌رسد که تا قرن دهم از رونق و آبادانی برخوردار بود و بعد از این تاریخ متروک شد. شهر باستانی حریره یادگاری از اوج و شکوفایی اقتصادی و تجاری جزیره کیش محسوب می‌شود. این شهر در شهریورماه ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۸۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

آدرس: کیش، بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

شهر باستانی حریره در کجاست؟

شهر حریره از مکان های دیدنی استان هرمزگان است که برای رفتن به آن باید به جنوب ایران و جزیره زیبای کیش سفر کنید. در نزدیکی مجموعه المپیک و در کنار جاده کرانه حریره را خواهید دید.

شهر حریره در کنار دریا و در سواحل خلیج فارس با وسعت ۱۲۰ هکتار قرار دارد و از فضاهای مختلفی تشکیل شده است. نقشه شهر باستانی حریره نشان‌دهنده بندری بودن آن است. این شهر به‌منظور جلوگیری از حمله دزدان دریایی به‌صورت قلعه ساخته شده و دارای برج و بارو بوده است.

در حال حاضر بقایای شهر حریره به‌صورت پشته‌های بزرگی دیده می‌شوند. در این شهر اثر چندانی از خشت و آجر دیده نمی‌شود و در ساخت بناها سنگ‌واره‌های صدفی، سنگ‌های آهکی و مرجانی به کار رفته است. ارتفاع بعضی از بناهای شهر حریره به بیش از ۶ متر می‌رسد و این نشان‌دهنده وجود طبقات است.

مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار حریره دیده می‌شود که عملکرد آن‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما احتمالا با فعالیت‌های صیادی همچون صید ماهی، مروارید و مرجان مرتبط بوده‌اند و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث شده‌اند.

شهر باستانی حریره در کجاست؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید