۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
کد خبر: 55435815

تنگه چاهکوه از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم تنگه چاهکوه در کدام استان است.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: تنگه چاهکوه دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان و به طور شگفت انگیزی بر اساس فرسایش سنگ های رسوبی زمین در دل کوه به صورت یکپارچه به وجود آمده اند. از لحاظ تاریخی نیز تنگه چاهکوه با عنوان دره مقدس چاهکوه مشهور است؛ اگر دلیل این تقدس را می خواهید بدانید، باید به گذشته های دور برگردیم، زیرا گذشتگان، آب این دره را بسیار مقدس می دانستند و برای شفای بیماری هایشان استفاده می کردند.

تنگه چاهکوه؛ جاذبه‌ای بی‌مثال

زیبایی تنگه چاهکوه به دلیل دیواره های عمودی مرتفع همراه با خطوط فرسایش و حفره های کروی و بیضوی است. این مکان که تا به امروز کمتر معرفی شده، تعداد بازدیدکنندگانش نیز کمتر از جاهای دیگر است، فقط آن دسته از گردشگران به این تنگه سفر کرده اند که به طبیعت علاقه شدیدی دارند و می خواهند بیشتر در دل طبیعت باشند و همچنین مناسب آنهایی است که صخره نورد هستند یا علاقه خاصی به این حرفه دارند، زیرا درست ترین آدرس برای صخره نوردی همینجاست.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

به محض اینکه به ورودی دره برسید، تندیسی طبیعی خواهید دید که به (سه سر نگهبان) مشهور است. سپس به چهار چاه می رسید که محل ذخیره آب شیرین ساکنان است. کم کم به در میان دره ای عریض تر می رسید که در میان دیواره های بلند قرار خواهید گرفت. هر قدمی که در تنگه چاهکوه برمیدارید اشکالی شگفت انگیزی مانند خطوط فرسایش، انواع حفره های نیمه کروی و بیضوی خواهید دید.

دره چاهکوه که از چهارسو دارای چهارتنگه و دیواره هایی است که به هم رسیده اند. جنس سنگ های چاهکوه از سنگ های رسوبی با جنس آهکی است که به رشته کوه زاگرس مربوط می شوند و بسیار هنرمندانه و خلاقانه میلیون ها رنگ و طرح در تنگه چاهکوه وجود دارد. جالب این است که تنگه چاهکوه از سده‌های پیشین تا به امروز همواره مهم ترین منبع تامین آب شیرین برای جزیره و حومه بوده است.

در این منطقه گیاهانی خواهید دید که اکثرا به صورت درخت و درختچه های پراکنده با توجه به آب و هوای بیابانی و استوایی رشد می کنند.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

چاه های موجود در این تنگه باعث شده تا ۱۶ گونه جانوری و پرندگان زیادی برای زندگی به این منطقه بیایند که یکی از ارزشمندترین گونه ها، غزال است.

محل قرارگیری تنگه تماشایی چاهکوه

جزیره زیبای قشم با ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس محسوب می‌شود و در تنگه هرمز قرار دارد. جهت‌گیری این جزیره از شمال شرق به جنوب غرب است. قشم جاذبه‌های بی‌نظیر و حیرت‌آوری را در دل خود گنجانده است و هفت جاذبه اصلی در آن وجود دارد که به عجایب هفت‌گانه قشم مشهور هستند.

عجایب هفت‌گانه قشم از جاهای دیدنی هرمزگان محسوب می‌شوند و در محدوده ژئوپارک قشم واقع شده‌اند. ژئوپارک به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که چند پدیده زمین‌شناسی، طبیعی، فرهنگی و زیستی شاخص و منحصربه‌فرد در آن وجود داشته باشد. ژئوپارک قشم، اولین و تنها ژئوپارک در خاورمیانه است که سال ۲۰۰۶ در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به ثبت یونسکو رسید. کشور ایران بعد از مالزی، چین، کره، ویتنام و ژاپن به‌عنوان ششمین کشور آسیایی شناخته می‌شود که دارای ژئوپارک است.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

تنگه چاهکوه از عجایب هفتگاه قشم است و یکی از سایت‌های اصلی ژئوپارک قشم محسوب می‌شود. این تنگه در بخش غربی سواحل شمالی جزیره قشم و در قسمت مرکزی ژئوپارک قرار دارد. تنگه چاهکوه جاذبه‌ای طبیعی و خارق‌العاده در منطقه‌ای به نام شهاب است که در ۷۰ کیلومتری قشم و نزدیک به روستای چاهوی شرقی واقع شده است.

تنگه چاهکوه با فرودگاه بین‌المللی قشم ۴۲ کیلومتر فاصله دارد. فاصله این تنگه با اسکله مسافربری شهید ذاکری ۹۳ کیلومتر و تا بندر لافت ( جابه‌جایی همراه با خودرو) حدودا ۵۵ کیلومتر است.

برای رفتن به تنگه چاهکوه قشم ابتدا باید خود را از مسیرهای زمینی به بندرعباس برسانید. با خودروی شخصی، اتوبوس یا قطار می‌توان به بندرعباس سفر کرد. فاصله تهران تا بندرعباس بسته به مسیری که انتخاب می‌کنید بین ۱۲۷۶ تا ۱۵۱۰ کیلومتر است و حدود ۱۵ ساعت زمان می‌برد. اگر با خودروی شخصی به بندرعباس سفر کرده‌اید و می‌خواهید با لندی‌گراف، خودرو را به جزیره ببرید؛ باید به بندر پل در ۸۲ کیلومتری مرکز بندرعباس بروید. پیمودن این مسیر حدودا یک ساعت زمان می‌برد.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

از این اسکله با شناور به بندر لافت منتقل می‌شوید. عبور از بندر لافت به تنگه چاهکوه حدود ۴۷ دقیقه زمان می‌برد. اگر قصد بردن خودرو شخصی به جزیره را ندارید و از طریق مسیر ریلی خود را به بندر عباس رسانده‌اید، بهترین مسیر، رفتن به اسکله شهید حقانی در هشت کیلومتری ایستگاه راه آهن است. بعد از حرکت از این اسکله، شناورها بعد حدود یک ساعت و ۱۸ دقیقه در بندر شهید ذاکری پهلو می‌گیرند. در این بندر با اجاره خودرو یا تاکسی، پس از حدود یک ساعت و ۱۹ دقیقه به تنگه چاهکوه می‌رسید.

شاید آسان‌ترین و راحت‌ترین راه برای سفر به جزیره قشم مسیر هوایی باشد. فاصله هوایی تهران تا قشم حدود ۱,۰۷۰ کیلومتر است و حدود دو ساعت زمان می‌برد. از فرودگاه بین‌المللی قشم با گرفتن تاکسی یا اجاره خوردو، پس از حدود ۳۹ دقیقه به تنگه چاهکوه می‌رسید. برای رفتن به جاذبه طبیعی تنگه چاهکوه قشم ابتدا باید از میدان درگهان قشم وارد جاده غربی شوید. در این مسیر بعد از دو کیلومتر، دو راهی دیرستان نمایان می‌شود که باید به مسیر مستقیم ادامه دهید.

تنگه چاهکوه در کدام استان است؟

بعد از حدود ۱۱ کیلومتر و گذر از یک میدان، وارد اولین جاده سمت راست شوید. در این مسیر بعد از ۳۹ کیلومتر به روستای چاهوی شرقی خواهید رسید و در مسیر سمت چپ بعد از حدود دو کیلومتر تنگه چاهکوه خودنمایی می‌کند. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالته و فقط دو کیلومتر پایانی خاکی است.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای چاهوی شرقی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید