کلیسای وانک از جاذبه‌های تماشایی و خاص در اصفهان است، همراه باشید و از معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید بیشتر بدانید.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: کلیسای وانک مانند نگینی درخشان در مرکز شهر اصفهان است. معماری ساده و زیبا، نقاشی‌های منحصربه‌فرد و قدمت کلیسای وانک، این اثر تاریخی را از سایر کلیساهای ایران متمایز می‌کند. در طول سالیان دراز، کلیسای وانک سیر تکاملی داشته است و اضافه شدن بخش‌های مختلف به محوطه و ساختمان کلیسا، بر اهمیت آن افزوده‌اند. امروزه همچنان کلیسای وانک جایگاه قدرتمندی میان ارامنه اصفهان دارد و در کل جهان نیز شناخته شده است. در بازدید از این جاذبه تاریخی در شهر اصفهان می‌توانید ساعت‌هایی طولانی از تماشای زیبایی‌های بخش‌های مختلف کلیسای وانک لذت ببرید.

کلیسای وانک؛ جاذبه‌ای تماشایی در اصفهان

محال است به محله جلفای اصفهان قدم بگذارید و مسحور آن نشوید. گویی زمان به عقب باز گشته و حال و هوایی متفاوت بر فضا حاکم می شود. بنابر اطلاعات موجود، تا قبل از پایان قرن هفدهم میلادی شهر اصفهان، میزبان ۶ کلیسا بود؛ در حالی که در منطقه جلفای نو (محله جلفای امروزی) ۲۴ کلیسا وجود داشت و امروزه از آنها تنها ۱۳ کلیسا باقی مانده است.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

هر کدام از این کلیساها ویژگی خاص خود را دارند اما در این میان کلیسای وانک همچون نگینی در جلفا می درخشد و شما را به درون دنیای خود می کشاند. کلیسای جامع وانک یا آمنا پرکیچ، کلیسایی تاریخی است که به زمان شاه عباس دوم تعلق دارد. این کلیسا به عنوان مهم ترین کلیسای جلفای نو، مرکزی برای تربیت کشیش ها و خلیفه ها بوده و نقش یک حوزه علمیه مسیحی را داشته است.

راهبان بسیاری در اینجا رشد کرده و پرورش یافته و به عالی ترین مقام های مذهبی رسیده اند. امروزه کلیسای وانک مرکز خلیفه گری و کانون ارتباط ارمنیان اصفهان و جنوب ایران با جهان است و نزد ارمنیان جایگاه ویژه و اهمیت بسیاری دارد. در طول زمان، این کلیسا صحنه های تاریخی بسیاری را دیده و امروزه با به نمایش گذاشتن آثاری بی بدیل، به عنوان بزرگ ترین موزه اصفهان از آن یاد می شود. کتابخانه این مجموعه با در اختیار داشتن اسناد و مدارک تاریخی که طی چهارصد سال جمع آوری شده اند، از مهم ترین مراکز ارمنی شناسی در دنیا به شمار می رود.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

فضای زیبای این کلیسا خانه ابدی تعدادی از بزرگان ارمنی را نیز در خود جای داده و این امر بر اهمیت آن می افزاید. ویژگی های منحصر به فرد این کلیسا سبب شده تا نامش از تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار گیرد. این تنها گوشه ای از جلوه های پر اهمیت و ارزشمند وانک به شمار می رود و بهانه ای دست تان می دهد که قدم به دنیای سرشار از آرامش آن بگذارید و محو تماشا شوید.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک

کلیسای وانک در محوطه‌ای با مساحت حدودی ۸۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به ۴۰۰۰ متر مربع از این مساحت را ساختمان‌ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند. نمای بیرونی کلیسا با آجر پوشیده شده است. در معماری بیشتر کلیساها از سنگ برای ساخت بنا استفاده می‌کردند اما در کلیسای وانک آجر به‌جای سنگ استفاده شده است. در میان بافت آجری دیوارها کاشی‌هایی با تصویر فرشته‌های بالدار دیده می‌شوند. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگ‌فرش است.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

ورودی اصلی بازدیدکنندگان در بزرگ چوبی است که شکوه بنای کلیسا را بیشتر می‌کند. بر فراز سردر ورودی کلیسا نقاشی فضای داخلی دِیر به چشم می‌خورد که با کاشی‌های لاجوردی و خاکستری تزئین شده است. بالای این نگاره به زبان ارمنی جمله زیر را نوشته‌اند:

دیر ناجی همگان، محلی برای راهبان

در قسمت ورودی کلیسای وانک برج ناقوس کلیسا خودنمایی می‌کند. این برج سه طبقه دارد و در طبقه دوم آن ساعت بزرگی نصب شده است که ۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این ساعت‌ اهدایی از ماردیروس گوورک هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ است، که پس از مرگ برادرش به یادبود او ساخت. چهار صفحه فولادی با ساعت‌های دیگر، سه وجه دیگر ستون قرار گرفته‌اند. ساعت‌های برج ناقوس هم‌زمان با نواختن ناقوس‌ها به صدا در می‌آیند و طنین صدایشان در منطقه جلفا می‌پیچد. در ورودی برج، کتیبه‌ای از سنگ مرمر نصب شده است که متن زیر روی آن به چشم می‌خورد:

این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

برج ناقوس که امروزه با نام برج ساعت هم شناخته می‌شود، ۳۸ سال پس از ساختمان اصلی کلیسا توسط هوانجان جمالیان ساخته شده است. در زیر برج ناقوس دو مقبره متعلق به یک سرباز ارمنی و یک پیشوای ارمنی وجود دارند. در سمت راست برج ناقوس کتیبه‌ای آبی رنگ، پوشیده از سنگ‌های صلیبی به چشم می‌خورد. این سنگ‌ها در زبان ارمنی خاچ کلیم نام دارند و از دیگر کلیساهای جلفا به کلیسای وانک آورده شده‌اند.

در دو سمت ورودی کلیسا دو اتاق ساخته شده است که در گذشته از آن‌ها برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شد، اما امروزه به مغازه و اتاق نگهبانی تبدیل شده‌اند. از دیگر مشخصه‌های معماری ساختمان کلیسای وانک می‌توان به گنبدهای کلیسا اشاره کرد.

کلیسای وانک دو گنبد کوچک و بزرگ دارد و گنبد کوچک را بالای سالن در محل تجمع مردم و گنبد بزرگ را بر فراز محراب کلیسا ساخته‌اند. پس از ورود به کلیسا در قسمت غربی، ستون‌های مربع شکل با طاق نماهای بلند به چشم می‌خورند. گنبدهای کلیسا روی همین ستون‌ها و طاق‌نماها بنا شده‌اند.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

سبک معماری گنبد بزرگ کاملا به معماری گنبد مساجد شباهت دارد، در حالی که گنبد کلیساهای سنتی مخروطی شکل است. با توجه به سال ساخت این بنا در دوره صفویان، در ساخت این گنبد از نمونه‌های معماری مساجد در آن زمان الگوبرداری کرده‌اند. پوسته بیرونی گنبد از آجر ساخته شده و پوسته داخلی با رنگ لاجوردی نقاشی شده است. در گرداگرد این گنبد مدور و بزرگ هشت پنجره تعبیه کرده‌اند. بین این پنجره‌ها در قسمت داخلی گنبد نگاره‌ها و نقاشی‌هایی به چشم می‌خورد.

نقاشی‌های روی گنبد کلیسای وانک از زیباترین جاذبه‌های آن هستند و تماشای آن‌ها برای گردشگران بسیار لذت‌بخش است. روی پوسته لاجوردی گنبد بزرگ تصاویری از آفرینش آدم و حوا، ماجرای خوردن میوه ممنوعه توسط آدم و داستان هابیل و قابیل به چشم می‌خورند.

بر بام کلیسا و نزدیک گنبد کوچک، ناقوس دیگری قرار دارد که در فضایی مربع شکل با ستون‌هایی سه متری بنا شده است. این ستون‌ها با تیرک‌های چوبی در بالا به هم وصل می‌شوند و بین ستون‌ها قوس‌های جناغی وجود دارند.

معماری جذاب‌تر کلیسای وانک اصفهان که باید دید!

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید