روستای جواهرده در رامسر از دیدنی‌ترین روستاهای مازندران است از این رو با ما همراه باشید و درباره جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده بدانید.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

سلام نو _ سرویس گردشگری: مردم روستای جواهرده در گذشته از تقویم گالشی یا گیلکی استفاده می‌کردند و جشن‌های مختلف مانند عید نوروز یا جشن تیرماه سیزده و همچنین پرداخت خراج و مالیات، حساب و کتاب زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی و دامی، همه و همه وابسته به این تقویم بوده‌اند. جالب است بدانید که مردم روستای جواهرده، نوروز (نوروز بل) را در آغاز فصل بهار و اول فروردین جشن نمی‌گرفتند؛ بلکه روزهای اواسط ماه مرداد (۱۳ تا ۱۷ مرداد) برای آن‌ها به‌عنوان شروع سال شناخته می‌شده است. ماه‌های سال گیلکی در تقویم گالشی به این ترتیب هستند: نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

آشنایی با روستای بی‌نظیر جواهرده

روایات مختلفی برای انتخاب نام این روستا وجود دارد؛ برخی بر این باورند نام محلی این منطقه ییلاقی در ابتدا «جورده» بوده که با گذشت زمان به «جواهر ده» تبدیل شده است، اما برخی معتقدند از آنجایی که نام اولین حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بود، نام این روستا از آن نشات گرفته است.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

یکی دیگر از روایت‌های موجود که از اهالی این منطقه به گوش می‌رسد را می‌توان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست که بیشتر به حقیقت نزدیک است.

منطقه ییلاقی جواهرده در شهرستان رامسر استان مازندران واقع شده و در حدود ۲۷ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد. این روستا تقریبا در فاصله ۲۰۰۰ متری از سطح دریا و ضلع جنوب غربی رامسر قرار گرفته است. برای اینکه به این روستای دیدنی و جذاب سفر کنید، باید بعد از رسیدن به میدان شهید رجایی رامسر، به سمت جنوب حرکت کرده و بعد عبور از سه راه فلسطین، مسیر جاده جواهرده را در پیش بگیرید. بعد از یک ساعت رانندگی در مسیر جذاب و رویایی جاده جواهرده، وارد این روستای سرسبز خواهید شد.

با قاطعیت می‌توان گفت جاده جواهرده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تابه‌حال دیده‌اید. درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده می‌کند و تنفس در یک هوای پاک و تمیز را به شما هدیه می‌دهد.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

بد نیست بدانید که در برخی قسمت‌های این جاده از درون یک تونل سبزرنگ عبور خواهید کرد و شیوه قرارگیری درختان به ‌گونه‌ای است که گویی در بهشت در حال حرکت هستید.

هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی پیش می‌روید، بیشتر محو زیبایی‌های آن خواهید شد و بهتر عظمت خداوند را درک خواهید کرد. با نزدیک شدن به این منطقه ییلاقی و رد شدن از پیچ‌وخم‌های جاده فوق‌العاده آن، ابرها هم به شما نزدیک‌تر شده و حس ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد.

جشن‌های جذاب‌تر در روستای جواهرده رامسر

کشتی گیله مردی

کشتی گیله‌ مردی یا کشتی گیلانی، یکی از ورزش‌های محبوب در استان‌های گیلان و مازندران است که آداب و رسوم خاصی دارد. این ورزش که در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است، معمولا در شب‌های بلند تابستان در جواهرده میان کشتی‌گیران مازندرانی و گیلانی برگزار می‌شود. در کشتی گیله‌ مردی هیچ رده‌بندی وزنی و محدودیت زمانی برای نبردها وجود ندارد؛ ولی کشتی‌گیران می‌توانند در صورت طولانی شدن نبرد، از داور درخواست توقف کنند. مقصود بازی این است که با استفاده از دست، مشت و پا، حریف را مجبور به لمس زمین کنند.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

وقتی کشتی تمام می‌شود، برنده بازنده را در آغوش می‌گیرد و به مرکز زمین می‌پرد. جایزه این مسابقه نیز شاخه‌ای مزین به پارچه و پول از طرف تماشاگران یا یک گاو، اسب یا شال ابریشمی گلدار است.

رسم گِل کاری مسجد آدینه

جشن گِل کاری مسجد آدینه، یک جشن قدیمی و مذهبی است که در گذشته هر سال در اولین جمعه ماه اسد یا هفدهم مرداد ماه برگزار می‌شد. در این جشن، کشاورزان و دامداران برای حفظ برکت محصولات خود و نذر سلامتی برای اعضای خانواده، گِل را به‌جای آب با شیر دام‌های خود درست کرده و با استفاده از آن در حین صلوات فرستادن، دیوارهای مسجد را گل کاری می‌کردند.

در برخی متون تاریخی و همچنین نقل قول‌های قدیمی آمده است که درست کردن این گِل مخصوص توسط دوشیزگان انجام می‌شد و مردان در این کار مشارکتی نداشتند. در این رسم کهن و جالب توجه، پس از اتمام گل کاری مسجد آدینه، مردم به جشن و سرور می‌پرداختند، جوانان و پیشکسوتان کشتی می‌گرفتند و مردم با نواختن سرنا و دهل، هیجان و شادی را به کوچه‌های روستا هدیه می‌کردند.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

در پایان این مراسم معنوی نیز بازاری برپا می‌شد که در آن، محصولات و هنر اهالی روستا به نمایش گذاشته می‌شد. رسم گِلکاری مسجد آدینه متاسفانه برای مدتی به فراموشی سپرده شده بود، اما قرار است که به‌زودی این آیین زیبا و پرمفهوم جانی تازه بگیرد و تبدیل به یکی از جاذبه‌های فرهنگی جواهرده شود.

جشن تیرماه سیزده

جشن «تیرماه سیزده»، یکی از جشن‌های قدیمی ایرانیان است که در گذشته هر سال توسط مردم طبرستان در بزرگداشت پیروزی مردم ایران بر ضحاک و شکست ستمگری و ظلم در نقاط مختلف مازندارن برگزار می‌شد. این جشن برخلاف نام آن در دوازدهم یا سیزدهم آبان برگزار می‌شود.

دلیل نام‌گذاری این جشن به نام «تیرماه سیزده»، برگزاری آن در شب سیزدهم تیر ماه برحسب تقویم طبری است که در تقویم خورشیدی، مصادف با ۱۲ یا ۱۳ آبان می‌شود. طبرستان به بخشی از سرزمین‌های میان کوه‌های البرز و دریای مازندران گفته می‌شده است که امروز از لحاظ جغرافیایی شامل استان مازندران، بخش‌هایی از گیلان، گلستان، شمال استان تهران و سمنان می‌شود.

جذاب‌ترین جشن‌های مرسوم در روستای جواهرده

جشن «تیرماه سیزده» شباهت زیادی به جشن شب یلدا دارد و مردم جواهرده با آداب و رسوم ویژه از جمله شعر خوانی و چوب خوردن از لال‌ها و تهیه ۱۳ خوراکی مخصوص جشن، این شب بلند و سرد را سپری می‌کردند. البته باید بدانید که این جشن در نقاط مختلف استان مازندران به شیوه‌های مختلف و با سنت‌های متفاوت برگزار می‌شود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید