۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
کد خبر: 55434706

جواهرده از زیباترین روستاهایی است که می‌توان در ایران دید، از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم روستای جواهرده کجاست.

روستای جواهرده کجاست؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: طبیعت دل‌انگیز و درجه یک روستای جواهرده را در کمتر جایی می‌توان یافت. تماشای جاده باریک و پیچ‌درپیچ جواهرده بسیار لذت‌بخش بوده و تجربه یک حس فراموش‌نشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد. همه فصل‌های این روستا زیباست، اما فصل بهار و تابستان برای سفر به آن بهترین گزینه محسوب می‌شود.

روستای جواهرده؛ سبز و زیبا

یکی از مناطق ییلاقی ایران که دارای طبیعتی بی‌نظیر بوده و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آن را نشنیده باشد، روستای جواهرده است. جواهرده به‌رغم زیبایی‌ها و آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای که دارد، توانسته صفت بهشت ییلاقات ایران را هم به خود اختصاص دهد.

روایات مختلفی برای انتخاب نام این روستا وجود دارد؛ برخی بر این باورند نام محلی این منطقه ییلاقی در ابتدا «جورده» بوده که با گذشت زمان به «جواهر ده» تبدیل شده است، اما برخی معتقدند از آنجایی که نام اولین حاکم این منطقه زنی به نام جواهر بود، نام این روستا از آن نشات گرفته است. یکی دیگر از روایت‌های موجود که از اهالی این منطقه به گوش می‌رسد را می‌توان وجود گنج و جواهر بسیار زیاد در اعماق خاک‌های این روستا دانست که بیشتر به حقیقت نزدیک است.

روستای جواهرده کجاست؟

با قاطعیت می‌توان گفت جاده جواهرده یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تابه‌حال دیده‌اید. درختان انبوه و سر به فلک کشیده موجود در سراسر این جاده حس نشاط و طراوت را در دل شما زنده می‌کند و تنفس در یک هوای پاک و تمیز را به شما هدیه می‌دهد. بد نیست بدانید که در برخی قسمت‌های این جاده از درون یک تونل سبزرنگ عبور خواهید کرد و شیوه قرارگیری درختان به ‌گونه‌ای است که گویی در بهشت در حال حرکت هستید.

هر چه بیشتر در این مسیر بهشتی پیش می‌روید، بیشتر محو زیبایی‌های آن خواهید شد و بهتر عظمت خداوند را درک خواهید کرد. با نزدیک شدن به این منطقه ییلاقی و رد شدن از پیچ‌وخم‌های جاده فوق‌العاده آن، ابرها هم به شما نزدیک‌تر شده و حس ناب و تکرارنشدنی را تجربه خواهید کرد.

بدون تردید تماشای جاده زیبای جواهرده و سرسبزی طبیعت آن یکی از ناب‌ترین لحظه‌هایی است که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود و اگر برای ثبت این لحظات فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید، قطعا بیشتر لذت خواهید برد، البته فصل پاییز این روستا را هم نمی‌توان از دست داد، زیرا ریختن برگ درختان پاییزی در جاده، تصویری رویایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

روستای جواهرده کجاست؟

در حالت کلی، بهترین فصل برای سفر به این روستا از نظر آب‌وهوا و زیبایی، فصل بهار و تابستان است، اما در اوایل پاییز هم می‌توانید به این مکان سفر کنید. مسیر دسترسی به این روستا در اکثر مواقع غرق در مه و ابر بوده که سوژه‌ای ناب برای عکاسی در اختیار شما قرار خواهد داد. برف‌های این روستای ییلاقی هم خیره‌کننده بوده و یک نقاشی زیبا در دل طبیعت خلق خواهد کرد، اما رانندگی در روزهای برفی این جاده، دشوار و خطرناک است. در سفر خود به این منطقه ییلاقی هرگز عکاسی از طبیعت بی‌نظیر و تکرارنشدنی آن را از یاد نبرید.

محل قرارگیری جواهرده

جواهرده از جاذبه های گردشگری مازندران به شمار می‌آید و یکی از روستاهای شهرستان رامسر در غرب استان مازندران و در مرز استان گیلان است. این روستای منحصربه فرد در ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری رشته کوه البرز قرار دارد. جواهرده با تهران، ۲۶۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن، باید یک مسیر پنج ساعته را طی کنید. تنها مسیر ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می‌شود؛ البته این روستا از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است.

روستای جواهرده کجاست؟

با عبور از یک جاده پرپیچ و خم جنگلی و سرسبز و حدود ۵۰ دقیقه رانندگی از مرکز شهر رامسر به روستای جواهرده خواهید رسید؛ روستایی که در برخی از روزهای سال با ابرها پوشانده شده است و شما می‌توانید در آن به‌معنای واقعی کلمه، در میان ابرها قدم بزنید.

روستای جواهرده رامسر در ارتفاعات البرز در احاطه قله‌های سرخ قله، واژک سه برار رژه (رجه) و سماموس قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن سبب شده است تا آب و هوایی دلپذیر داشته باشد. در گذشته، مردم رامسر از جواهرده به‌عنوان ییلاق برای رهایی از گرمای شرجی تابستان شهر استفاده می‌کردند و در زمستان‌های سرد و برفی به شهر خود باز می‌گشتند.

روستای جواهرده رامسر دارای ۱۲ محله قدیمی به نام‌های «جولاخیل» (محله جواهرده)، «اوشیان سر»، «سید محله»، «برشی محله»، «آموسی خیل»، «صیقل محله»، «چاک دشت»، «سراب یا کربلا بنه»، «رمک محله»، «تنگ دره»، «فتوک محله»، «کهنه تنگ دره» و «شل محله» است که تمام آن‌ها با مردمانی مهمان‌نواز و مهربان، پذیرای مسافران و طبیعت‌گردان هستند.

روستای جواهرده کجاست؟

جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰، حدود ۹۸۰۰ نفر است. مردم روستا به پیشه دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند و صنایع دستی آن‌ها شامل آهنگری، مسگری، سفال و نمدبافی است. مردم روستای جواهرده در فصول گردشگری، خانه‌های خودشان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند و از این راه نیز کسب درآمد می‌کنند.

جواهرده، برخلاف دیگر روستاهای ایران به‌دلیل استقبال زیاد گردشگران از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است که در میان آن‌ها می‌توان به مسجدهای متعدد و امامزاده روستا، مغازه‌های فراوان، کافه‌ها و آلاچیق‌های زیبا و همچنین روشنایی و برق، آب لوله‌کشی، امواج شبکه‌های مخابرات، امواج شبکه‌های تلویزیونی، خانه بهداشت، درمانگاه، داروخانه، پزشک، بهیار و پاسگاه نیروی انتظامی اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید