کاخ چهلستون اصفهان نقاشی‌های کم‌نظیری را در خود به نمایش می‌گذارد، همراه باشید و درباره زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید، بدانید.

زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: تماشایی‌ترین بخش کاخ چهلستون، نقش و نگارهای زیبای آن و تزئینات بی‌نظیرش است؛ تزئیناتی که شما را غرق در سکوت می‌کند و هنر اصیل صفوی را به رخ‌تان می‌کشد. تزئینات به کار رفته در عمارت و باغ چهلستون شهرت بسیاری دارد اما این نقاشی‌ها و نگارگری‌های بی بدیل آن است که این مجموعه را در میان زیباترین بناهای ایرانی قرار می‌دهد.

نقاشی‌های زیباتر در کاخ چهلستون اصفهان

تالار مرکزی کاخ که به مهمانان خارجی و شخصیت‌های کشورهای دیگر اختصاص داشت، حاوی نقاشی‌هایی است که وقایع تاریخی دوره‌های مختلف را بیان می‌کنند. این سالن باشکوه بر گنبدی منقوش استوار است و با لچکی‌های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف، از شاهکارهای هنری آن عصر محسوب می‌شود.

نقاشی‌های موجود در تالار مرکزی کاخ که برخی از آن‌ها در عصر قاجار نقاشی شده‌اند، شرح پذیرایی شاه‌ عباس اول و دوم و شاه‌ طهماسب از امرای ترکستان و همایون هندی و نیز جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان است. دو تصویر دیگر که یکی روبه‌روی در ورودی تالار و دیگری مقابل آن است، جنگ چالدران در دوران شاه اسماعیل اول و جنگ کرنال در زمان نادر شاه افشار را به نمایش می‌گذارند.

زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید!

این دو تصویر در اوایل عصر قاجاریه نقاشی شده‌اند. در دو طرف تالار ستون‌دار، اتاق‌هایی است که در حال حاضر برای نمایشگاه‌های فصلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. این اتاق‌ها نیز شامل نقاشی‌هایی است که برخی از آن‌ها شاهکار مسلم نقاشی محسوب می‌شوند. بیشتر این نقاشی‌ها در زمان حکومت ظل‌السلطان زیر لایه‌ای از گچ پنهان‌شده بود که با کمک کارشناسان و متخصصان از زیر گچ بیرون آمده و مرمت‌ شده‌اند.

در دو طرف سالن مرکزی عمارت چهلستون، تصاویری از سفرا و اروپایی‌هایی نقاشی شده است که در آن روزگار در اصفهان بوده‌اند. این تصاویر را دو نقاش هلندی با نام‌های آنژل و لوکار نقاشی کرده‌اند. همچنین تصویری از شاه‌ عباس اول با تاج مخصوص و مینیاتورهای دیگری در اتاق گنجینه واقع شده است و تابلوهای بزرگ نقاشی از پادشاهان صفوی در تالار پادشاهی.

چند نقاشی زیبا در چهل ستون

تابلوی اول | نقاشی ﻣﺠﻠﺲ ﺑﺰﻡ شاه عباس کبیر و ولی محمد خان

اولین نقاشی که پس از ورود به عمارت روبروی شما قرار می‌گیرد، تصویری از جشن شاه عباس اول در پذیرایی از ولی محمدخان شاه ترکستان است.

زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید!

این تابلو عالی‌ترین نقش و تصویر از شاه عباس اول و همراهان و ملازمان وی را نشان می‌دهد. سرداران بزرگِ شاه نیز در این تصویر دیده می‌شوند و نوازندگان در گوشه ای در حال گرم کردن مجلس و نواختن سازهای ایرانی هستند.

تابلوی دوم | صحنه جنگ شاه اسماعیل اول با عثمانیان در چالدران

در کنار نقاشی شاه عباس و محمد ولی خان، صحنه‌ای از جنگ معروف چالدران بر دیوار کاخ نقش بسته است. این تابلو جنگ شاه اسماعیل اول با عثمانیان را در دشت چالدران نشان می‌دهد که پس از پایان عهد صفوی بر دیوار قصر کشیده شده است. این نبرد با شکست سخت ایرانی‌ها در مقابل عثمانی‌ها به رهبری سلطان سلیم اول پایان می‌پذیرد. گفته می‌شود که این تابلو اثر محمد صادق (آقا صادق)، نگارگر برجسته قرن دوازدهم است که در زمینه نقاشی با رنگ و روغن مهارت بسیاری داشته و آثار بسیاری با موضوع‌های بزم و رزم از او به جای مانده است.

زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید!

تابلوی سوم | پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون شاه هندوستان

در این تابلوی شش در چهار متری، نمایی از بزم پذیرایی شاه طهماسب یکم از همایون پادشاه هند دیده می‌شود که نشان دهنده گوشه‌ای از روابط دیرینه بین دو کشور است. در این نقاشی، نگارگر سعی کرده است تا تمام جزییات از جمله آرایش لباس، کلاه، گیسو، صورت، زیورآلات و سازها و سه نوع از آلات موسیقی آن زمان را که شامل سه تار، دف و ارغنون می‌شود، به نمایش بگذارد. سبک نقاشی این اثر مینیاتور است و به مکتب نگارگری اصفهان تعلق دارد. رنگ‌هایی که در این نقاشی به کار رفته شده است کاملا طبیعی بوده و از رنگ‌های معدنی در آن استفاده شده است.

تابلوی چهارم | جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان

این اثر هنری نیز در سبک مینیاتور و بر پایه مکتب اصفهان و آموزه‌های رضا عباسی کشیده شده است و صحنه جنگ طاهرآباد در مرو را نشان می‌دهد. رنگ‌ها در آن پرمایه و اغلب روشن هستند. نوع لباس‌ها و کلاه‌ها به شکل اصلی که در آن زمان وجود داشته، کشیده شده است.

زیباترین نقاشی های چهل ستون اصفهان که باید دید!

در این تابلو شاه اسماعیل با لباس زرد و سوار بر اسبی سفید دیده می‌شود و پادشاه ازبک (شیبک خان) نیز لباسی بنفش به تن دارد و بر اسبی قهوه‌ای سوار است. همچنین فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفته شدن ازبکان در این تابلو نیز مشاهده می‌شود.

تابلوی پنجم | نبرد کرنال

این نقاشی، تصویری از جنگ نادرشاه با محمد شاه گورکانی هندو در نبرد کرنال را به نمایش می‌گذارد. این تابلو پس از عصر صفوی به مجموعه تابلوهای کاخ چهلستون اضافه و زیر آن، نام نقاش "آقا صادق" درج شده است.

تابلوی ششم | مهمانی شاه عباس دوم به افتخار ندر محمدخان شاه ترکستان

در این تابلو، تصویری از مجلس پذیرایی شاه عباس دوم از ندر محمدخان فرمانروانی ترکستان دیده می‌شود که برای پس گرفتن حکومت خود در سال ۱۰۵۶ ه.ق (۱۰۲۴ ه.ش) از شاه صفوی کمک می‌خواهد. شاه ایران نیز سپاهی را برای همراهی با او روانه می‌کند تا بتواند سلطنتش را باز پس بگیرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید