۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 55433556

مشهد جاذبه‌های مهم و دیدنی را در خود جای داده از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم کوهسنگی مشهد چی دارد.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: پارک کوهسنگی مشهد پس از حرم امام‌رضا و آرامگاه فردوسی مشهد، سومین جاذبه دیدنی مشهد به شمار می‌رود. این پارک سرسبز و دیدنی، محیطی کاملا خانوادگی دارد و می‌توانید با خیال آسوده از بخش‌های گوناگون این پارک دیدن کنید. پارک کوهسنگی بعد از پارک ملت، دومین پارک بزرگ مشهد است. پارک کوهسنگی از دوره پهلوی به یک مجموعه تفریحی و گردشگری تبدیل شده است. با امکانات موجود در این پارک، هر فردی با هر سن و علاقه‌ای جذب آن می‌شود. طراحی این بوستان به‌صورت هفت باغ به‌هم پیوسته است. این باغ‌ها با نام‌های باغ آرامگاه، باغ فرهنگی، باغ پذیرایی، باغ سنگی، باغ طبیعی، باغ ورزشی و باغ تفریحی شناخته می‌شوند و هرکدام بخشی از امکانات پارک را در خود جای داده‌اند.

بخش‌های جالبی که کوهسنگی دارد

باغ آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم رضوی است که در زمان شاه‌صفی در آن مقبره‌ای برای خود ساخت. رستوران‌های سنتی، کافه‌ها، رستوران فست‌فود و سالن جشن‌ها در باغ پذیرایی قرار دارند. باغ سنگی نیز شامل کوهسنگی، آبشار و محل استراحت گردشگران است و باغ طبیعی در قسمت جنوبی پارک، دریاچه‌ها را شامل می‌شود.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

باغ ورزشی و باغ تفریحی مکانی برای دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری و ورزش است و باغ فرهنگی شامل موزه بزرگ خراسان، آمفی تئاتر روباز، نمازخانه، مجموعه کودک و آینده می‌شود. همچنین در طرح‌ توسعه پارک، دریاچه مصنوعی، جزیره پرندگان، استخر و دو مجموعه شهربازی سرپوشیده به پارک اضافه شده است. در سفر به کوهسنگی مشهد، بازدید از موزه بزرگ خراسان و بازار چارسوق کوهسنگی را فراموش نکنید.

بخش جذاب پارک وجود دو قله است؛ دسترسی به بالای کوه، از طریق مسیر پلکانی سنگی امکانپذیر است که با ۱۳۰۰ متر طول شامل۳ قسمت پلکان است. در نظر داشته باشید برای رسیدن به قله نباید عجله نکنید و به آرامی مسیر را طی کنید، زیرا هم برای بالا رفتن از مسیر سنگی انرژی می خواهید و هم از تماشای مناظر لذت ببرید. با رسیدن به ارتفاعات کوهسنگی نمای دیگری از مشهد را خواهید دید. در هر ساعت از شبانه روز پارک کوهسنگی زیبایی های خاص خود را دارد. بالای قله‌ها، یکی از بهترین جاهای دیدنی مشهد برای عکاسی خواهد بود.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

دریاچه و آبشارهای کوهسنگی: در جنوب پارک کوهسنگی دریاچه‌ای مصنوعی ساخته شده است که چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و می توانید در این دریاچه قایق‌سواری را نیز تجربه کنید. همچنین فواره آبی تعبیه شده است تا آب را به ارتفاع قابل توجهی بالا بفرستد. تماشای این مناظر بسیار لذت بخش بوده و حس آرامش به شما دست خواهد داد.

مجسمه شیرهای سنگی: در ورودی پارک کوهسنگی، مجسمه دو شیر ایستاده خودنمایی می کنند که نماد این پارک هستند و هدیه شهردار میلان سال ها قبل است. با این شیرها حتما عکس یادگاری بگیرید.

بازار هنر مشهد: در سال ۱۳۸۴ بازاری در پارک کوهسنگی احداث شد که بازار هنر مشهد یا بازار هنر خراسان نامیدند. این مجموعه فرهنگی-تفریحی واقع در پارک کوهسنگی همواره نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این بازار شامل ۵۴ مغازه و ۱۳ گروه هنری است که هنرهای خود را به فروش گذاشته‌اند، به راحتی می توانید سوغاتی های خود را از این مکان تهیه کنید.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

موزه بزرگ خراسان: موزه بزرگ خراسان نیز با سبک معماری کاخ خورشید نادرشاه در ۱۲ طبقه ساخته شده است و به عنوان یکی از بزرگترین موزه های ایران و خاورمیانه شهرت دارد. در این موزه، اشیای تاریخی و مردم‌شناسی شامل ابزارهای سنگی، اشیای سفالی، شیشه‌ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم به چشم می خورد.

آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی و بزرگان دوره صفوی: آرامگاه میرزا ابراهیم رضوی یکی از نوادگان امام جواد(ع) در زمان صفویه بنا شده و مقبره هفت تن از بزرگان دوران صفویه نیز در کنار آن قرار دارند.

دو جای مهم در کوهسنگی مشهد

موزه بزرگ خراسان

روزهای بازدید: همه روزه به‌جز دوشنبه‌ها

موزه خراسان در روزهای ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، تاسوعا و عاشورا، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد تعطیل است.

ساعات بازدید: در ۶ ماه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۹:۰۰ و در ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۰۰

مهم‌ترین ساختمان کوهسنگی، ساختمان موزه بزرگ خراسان محسوب می‌شود که سبک معماری آن از عمارت خورشید در کاخ کلات نادرشاه افشاری الگوبرداری شده و جلوه ویژه‌ای از هنر و زیبایی به این بنا داده است.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

در این موزه تاریخی، آثار مختلفی از جمله ابزار سنگی، شیشه‌ای، قطعات گچ‌بری، نسخه‌های خطی و چرمی وجود دارند که از شکوه خراسان در دوران باستان نشان دارد.

موزه بزرگ خراسان با زیر بنایی نزدیک به ۱۸,۰۰۰ متر مربع و ارتفاع ۵۳ متر در ۱۲ طبقه در مجموعه فرهنگی و تفریحی کوهسنگی قرار دارد. از مکان‌های دیگر این موزه می‌توان به مخزن نگهداری اشیا منقول تاریخی، آزمایشگاه حفظ و مرمت اشیا تاریخی و کتابخانه اشاره کرد. این موزه به پیشرفته‌ترین امکانات امنیتی ضد حریق و ضد زلزله مجهز است.

بازار چارسوق کوهسنگی

از امکانات دیگر کوهسنگی، بازار چارسوق یا همان چارسوق هنر است که در محوطه پارک کوهسنگی قرار دارد. از آنجا که شهر مشهد، همواره پر از گردشگر و زائر داخلی و خارجی است، احداث این بازار سبب ترویج فرهنگ و هنر ایران به دیگر کشورها می‌شود. در بازار چارسوق، صنایع دستی ایران و سایر شهرها برای فروش به گردشگران عرضه می‌شود.

بازار چارسوق دالان‌های متفاوتی دارد. در بعضی از آن‌ها تابلو فرش‌های دست‌بافت نفیس و در برخی دیگر صنایع دستی مانند شمع، سبد، لوازم دکوری و تزئینی عرضه می‌کنند؛ اما مهم‌ترین غرفه‌ها متعلق به تابلوهای رنگ روغن است.

کوهسنگی مشهد چی دارد؟

از صنایع دستی مهم دیگر این بازار می‌توان به دیزی‌های سنگی، قلیان‌های متنوع (قلیان شاه‌عباسی، قلیان عربی) و مجسمه‌های دست‌ساز اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۲۶
۵دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    2 0
    پاساژ بزرگ ومجلل مهر کوهسنگی ...عالی عالی ... احسنت به سازندگانش
  • علی US ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    0 0
    زائران ومجاوران عزیز شمارا بخدا در بالای کوه وداخل پارک نظافت را رعایت کنید واشغالهایتان را درون سطلهای زباله که همه جاموجود است بریزید
  • علی US ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    زائران ومجاوران عزیز شمارا بخدا در بالای کوه وداخل پارک نظافت را رعایت کنید واشغالهایتان را درون سطلهای زباله که همه جاموجود است بریزید
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 0
    سلام از پاساژ مهر کوهسنگی با اون زیبایی و کامل بودنش فراموش نکنید. تعجبم چرا اشاره نشده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید