۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 55432389

باداب سورت، زیبا و تماشایی است از این رو گردشگران بسیاری تمایل به بازدید از آن دارند. با ما همراه باشید تا بدانیم باداب سورت در کجا قرار دارد.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: در سال ۱۳۸۵ بود که با همکاری مسوولان اروست از جمله شورای اسلامی، دهیاری و همچنین شرکت تعاونی این روستا تلاش برای ثبت این اثر آغاز شد و سرانجام در سال ۱۳۸۷ نامش به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید. در ۴ مرداد ۱۳۹۳ با امضای معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور حریم حفاظتی و منظری این اثر به تصویب رسید و باداب سورت نخستین میراث طبیعی دارای حریم ایران شد. در ادامه به محل قرارگیری این جاذبه طبیعی چشم‌نواز می‌پردازیم.

باداب سورت؛ چشمه‌ای متحیرکننده که باید دید

باداب سورت نام یک چشمه پلکانی در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاست که اثری بی‌نظیر در ایران به شمار می‌رود و مانندش در دنیا بسیار کم است. باداب سورت چشمه‌ای است هزاران ساله با طبقات بسیار که هر قسمت آن به رنگی در آمده و رنگ و بویی متفاوت دارد؛ شاهکاری که در سال‌های بسیار و با همکاری عناصر طبیعی همچون باد و آب شکل گرفته است.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

این اثر از شمال به ارتفاعات جنگلی با درختان سوزنی برگ محدود می‌شود و از جنوب به دره‌های پایین‌دست مشرف است. در شرق باداب سورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ وجود دارد و در غرب آن نیز روستای اروست دیده می شود. روستایی تاریخی و بزرگ که نام یکی از محله‌های قدیمی آن، سورت است. این محله در گذشته های بسیار دور ناحیه‌ای زرتشتی‌نشین بود که سورت لنگه خوانده می‌شد. می‌گویند که زرتشتیان بر فراز چشمه‌های باداب سورت با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند مشغول می‌شدند و بعدها به اسلام ایمان آوردند. برای همین است که اهالی روستا چشمه را متعلق به خود می‌دانند و برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

آب چشمه باداب سورت شور و دارای دمای معتدل است و به سبب وجود املاح و اکسید آهن، خواص درمانی متعددی را برای آن ذکر می‌کنند. بسیاری این جاذبه را زیباترین چشمه جهان نیز می‌دانند و از آن با عنوان دومین چشمه آب شور جهان یاد می‌کنند که پس از چشمه پاموک‌کاله ترکیه قرار دارد. چشمه پاموک‌کاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی است که در زبان محلی آن را با نام قلعه سفید یا قصر سفید می‌خوانند و نسبت به چشمه‌های روستای اروست، وسعت و خواص درمانی کمتری دارد.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

محل قرارگیری چشمه باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

دسترسی به چشمه‌های باداب سورت

برای رسیدن به روستای اروست از تهران می‌توانید به‌ترتیب زیر از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. جاده‌های استان سمنان با مسافت کمتر، ایمنی بیشتری دارند؛ اما جاده‌های استان مازندران به مراتب زیباتر هستند:

مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار دارد، جاده خاکی است.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

در هر دو مسیر پس از اینکه به تلمادره رسیدید، یک پمپ بنزین و پس از آن پاسگاه پلیس قرار دارد. جاده روبه‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌ سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه‌راهی اروست - مالخواست - باداب سورت).

اغلب افراد بعد از رسیدن به این سه‌راهی راه اشتباه را انتخاب می‌کنند. مسیر سمت چپ (مسیر آسفالته) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد. مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می‌رود؛ اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار دارد، به‌سمت چشمه‌ها می‌رود.

این مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر را تا انتها طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

یکی از آن‌ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه‌تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسند که چشمه‌ها روی آن واقع است.

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. به‌علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است. در صورت بی‌احتیاطی، خود فرد خاطی مسئول است.

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک، چشمه‌ها قرار دارند.

باداب سورت در کجا قرار دارد؟

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید