باداب سورت از مشهورترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ساری است، از این رو با ما همراه باشید تا درباره بهترین زمان بازدید از باداب سورت بیشتر بدانیم.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

سلام نو _ سرویس گردشگری: کشورمان ایران پر است از جاذبه های دیدنی طبیعی و فرهنگی و تاریخی که به هر گوشه ی آن که بروید، می توانید گوشه ای از زیبایی را ببینید. یکی از دیدنی ترین و منحصر بفردترین جذابیت های دیدنی در ایران که در شمال کشورمان قرار گرفته است، چشمه باداب سورت نام دارد، چشمه ای که به دلیل شکل و شمایل عجیب و زیبایی بی حد و حصر در جهان شناخته شده است.

باداب سورت؛ چشمه‌ای خارق‌العاده

چشمه باداب سورت یکی از عجایب طبیعی است که در استان مازندران در شمال ایران و در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. این چشمه از تعداد زیادی تراس های روی هم روی هم تشکیل شده است، تراس هایی از جنس تراورتن که بر اثر فعل و انفعالات طبیعی در هزاران سال پیش به وجود آمده اند و در داخل آن ها آب های شفاف و نیمه گرم جاری است. چشمه باداب سورت حدود ۱۸۴۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که شامل دوچشمه است که با هم کاملا از نظر رنگ و بو تفاوت دارند.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

اولین چشمه آب بسیار شوری دارد و یک استخر کوچک طبیعی را تشکیل داده است. گفته می شود که آب این چشمه ها خاصیت درمانی دارد که مخصوصا بری رماتیسم و بیماری های پوستی بسیار فایده دارد . استخر دوم هم آب شوری دارد و نارنجی رنگ است.

البته در جاهای دیگری از دنیا هم تراس های پلکانی تراورتنی وجود دارند که می توان به نمونه هایی از چشمه یا آب گرم ماموث در پارک ملی یلو استون و تراس های آبی سفید رنگ در چین و یا چشمه های پلکانی تراورتنی پاموک کاله در ترکیه اشاره کرد. اما چشمه باداب سورت دومین چشمه آب شور در جهان است. این چشمه ها دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند محسوب می شوند که به ثبت ملی رسیده اند، چشمه هایی که سنگ های قرمز و نارنجی آن هر چشمی را خیره می کند و دلیل آن هم وجود مقادیر بالای اکسید آهن است.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

یکی از خوبی های چشمه باداب سورت این است که در فصل زمستان هم می توانید با خیال راحت از آن بازدید کنید چرا که به دلیل شور بودن آب، حتی در فصل زمستان هم یخ نمی زند.

زمان بهتر برای بازدید از باداب سورت

بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است؛ اما این دلیل نمی شود که در ماه‌های دیگر سال قید بازدید از این اثر را بزنید.

بهار: منطقه باداب سورت در فصل بهار سرسبز می‌شود و حال و هوای بهار جلوه خاصی به آن می‌بخشد. پرآب ترین فصل باداب سورت همین فصل است.

تابستان: این فصل زمان خوبی برای آب‌تنی در حوضچه های سرشار از مواد معدنی به شمار می‌رود اما آب جاری بر روی پلکان‌ها به کمترین مقدار خود می‌رسد. تابش خورشید در این فصل بسیار آزاردهنده است.

پاییز و زمستان: به علت خاکی بودن جاده دسترسی به چشمه‌ها ممکن است در این فصول با مشکلاتی برای رسیدن به این جاذبه مواجه شوید؛ اما به یاد داشته باشید که تغییرات فصلی بر روی رنگ آب حوضچه‌های باداب سورت تاثیر می‌گذارند.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

هرچه هوا سردتر شود، این اثر قرمزتر به نظر می‌رسد. پس در فصول سرد منتظر نمایشی تازه از چشمه‌ها باشید.

نکته: به یاد داشته باشید که تغییرات آب و هوایی اخیر و خشکسالی بر تمامی جاذبه‌های طبیعی این سرزمین اثر گذاشته و ممکن است چهره آنها دگرگون شده باشد.

نکات بازدید

۱-ساعات بازدید از ۶ صبح تا ۹ شب است و به علت عدم وجود روشنایی کافی بازدید خارج از این ساعات امکان‌پذیر نیست.

۲- بازدید از چشمه‌ها در حال حاضر رایگان است پس از پرداخت وجه به افراد، جهت ورودی خودداری کنید.

۳- تردد وسایل نقلیه بر روی پلکان‌ها و حوضچه‌ها اکیدا ممنوع است چرا که تخریب این اثر زیبا را به دنبال می‌آورد. در صورت مشاهده چنین موردی به شدیدترین وجه ممکن با متخلف برخورد خواهد شد و نهادهای مسئول وسیله نقلیه را توقیف خواهند کرد.

۴- راه رفتن و دویدن بر روی پلکان‌ها و رج (ردیف) آن و ورود به محوطه باداب سورت با کفش و پوتین آجدار ممنوع است. گردشگران باید کفش یا دمپایی مناسب به همراه داشته باشند.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

۵- از حفر گودال بر روی حوضچه‌ها جدا خودداری کنید. برخی این کار را به منظور استفاده از آب و انداختن سنگ‌های داغ در آن و تبدیل آن به جکوزی انجام می‌دهند و آسیب‌های جبران ناپذیری را به اثر وارد می‌کنند.

۶- روشن کردن آتش زیر درختان و کنار دریاچه و حوضچه‌ها ممنوع است.

۷- آوردن حیوانات خانگی به داخل چشمه‌ها و حوضچه‌ها اکیدا ممنوع است.

۸- این منطقه، «منطقه آزاد گردشگری» نیست پس رعایت شئونات اسلامی در آن اجباری است.

۹- آب‌تنی در حوضچه باداب سورت برای افرادی که به فنون شنا آشنا نیستند ممنوع است چرا که در برخی نقاط عمق آن به شدت افزایش می‌یابد.

۱۰- آب‌تنی در دریاچه باداب سورت برای بانوان محترم مقدور نیست و باید از این کار اجتناب کنند.

۱۱- ریختن زباله بر روی چشمه‌ها و پلکان‌های آن ممنوع است و با خاطیان برخورد می‌شود. برای زباله‌ها از سطل‌های زباله نزدیک چشمه‌ها استفاده کنید.

۱۲- مضامین تابلوهای هشداردهنده در منطقه را جدی بگیرید و نکات گفته شده را رعایت کنید.

بهترین زمان بازدید از باداب سورت

۱۳- از سال ۹۵، سنگ چین کردن محوطه اطراف این حوضچه‌ها انجام شده تا از ورود بازدیدکنندگان به داخل این مناطق که در معرض تخریب و فرسایش قرار دارند، جلوگیری کنند.

نکته: اگر افراد به این هشدارها توجه نکنند با آنها برخورد خواهد شد و فرد یا افراد خاطی از موارد ذکر شده، توسط پاسگاه اروست به مراجع ذیربط معرفی می‌شوند. اگر خاطیان جزو تور گردشگری باشند به آنها تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، مجوز آن تور به حالت تعلیق درمی‌آید و اگر خسارت قابل توجه و حاد باشد مجوزشان باطل می‌شود. فراموش نکنید که این اثر به ثبت ملی رسیده است. تخریب این چشمه به هر شکل جرم به شمار می‌رود و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. لازم است که راهنمایان تور نظارت بیشتری به فعالیت‌های اعضای گروه‌شان داشته باشند.

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیوا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 0
    ممنون از مطلب خوبتان ما به این مکان خارق العاده سفر کردیم ولی امکان آب تنی فراهم نیست چه برای آقایان چه بانوان.
  • شیوا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    2 1
    ممنون از مطلب خوبتان ما به این مکان خارق العاده سفر کردیم ولی امکان آب تنی فراهم نیست چه برای آقایان چه بانوان.
  • محمد رضا ضمیری IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    با سلام ما 2 هفته گذشته از باداب سورت دیدن کردیم مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده از هر نفر مبلغ 18 هزار تومن دریافت میکنن.وبرای پارک وسیله نقلیه هم مبلغ 10 هزار تومن دریافت میشه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید