ساری از دیدنی‌ترین مقصدهای ممکن در مازندران است، از این رو با ما همراه باشید درباره مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری بیشتر بدانید.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: پناهگاه دشت ناز یکی از جاذبه های طبیعی است که دوست داران طبیعت می توانند آن را برای گردش انتخاب نمایند و از دیدن حیوانات متنوع لذت ببرند. پناهگاه دشت ناز در مساحتی به وسعت ۵۶ هکتار و در شمال شرقی ساری قرار گرفته است. تمام اطراف این دشت زیبا حصارهایی کشیده شده است. گوزن هایی در این پناهگاه زندگی می کنند که از پس دیوارهای سیمی که به عنوان حصار کشده شده، قابل مشاهده هستند و می توان آن ها را دید. در ادامه به زمان مناسب برای بازدید از دشت ناز می‌پردازیم.

دشت ناز؛ از تماشایی‌ترین جاذبه‌های ساری

شهر ساری یکی از گردشگری ترین مناطق ایران است که در هر فصلی از سال تعداد زیادی مسافر را در خود جای می دهد. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم درباره آن شرح دهیم، پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز است که در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری در استان مازندران قرار گرفته است. این منطقه کوهستانی و پوشیده از جنگلهای هیرکانی می‌باشد و از منحصر بفردترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور برخوردار است.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

وجود بیش از۴۴۷ گونه گیاهی خود دلیلی بر بی نظیر بودن این منطقه می باشد. همانطور که گفتیم پناهگاه دشت ناز در نزدیکی شهر ساری و در مرکز استان مازندران نیز قرار دارد. برای کسانی که علاقمند به طبیت و همینطور از دوستداران حیات وحش هستند این جاذبه بسیار گزینه مناسبی است، تا با گردش در این منطقه بتوانند از محیط بی نظیر آن دیدن کنند.

این پناهگاه دارای وسعتی به اندازه ۵۶ هکتار بوده و شمال شرقی شهر ساری محل دقیق دسترسی به آن است. اطراف این پناهگاه حصار کشی شده است و گوزن‌ ها از پشت دیوارهای سیمی قابل مشاهده هستند. بازدید از این منطقه در تمام ایام سال نیز آزاد است به غیر از دوران زایش گوزن ها که بازدید از آنها ممنوع می شود. این پناهگاه که در فضایی از جنگل های جلگه ای قرار گرفته، از سال ۱۳۴۶ به صورت محل تکثیر گوزن زرد ایرانی درآمده است. این پناهگاه با توجه به شرایطی که دارا هستند، تعداد زیادی از گوزن های زرد ایرانی را پرورش می دهند.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

تعداد زیادی از گوزن های پرورش داده شده در این منطقه به دیگر زیستگاه های ایران که شامل حواشی رودخانه دز و کارون است نیز فرستاده می شود. تعدادی هم از گوزن های این پناهگاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده اند.

جالب است بدانید که گوزن زرد در گذشته از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و در جنوب اروپا تا بالکان نیز به صورت پراکنده زیست داشته اند. این گوزن در در حال حاظر در بین جنگل های متراکم غیرقابل نفوذ در منقطه خوزستان و زاگرس در حال زندگی هستند. برای جلوگیری از این گونه ی نادر ایرانی تعدادی از آن ها را به دشت ناز در مازندران، دشت ارژن و جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده می شود.

شکار بی رویه این گونه از گوزن زرد رنگ ایرانی به دلیل شکار بیش از حد از گونه جانوری است. با توجه به این که در چند سال پیش به نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست این گونه حانوری از بین رفته بود.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

در سال ۱۳۳۷ توسط یکی از علاقمندان محیط زیست به باغ وحش اپل انتقال داده شده و بعد از تکثیر تعداد ۶ رأس به دشت ناز منتقل گردید. مهمترین گونه های جانوری که در این منطقه هستند نیز عبارت از گوزن زرد، مرال، شوکا، گربه جنگلی و قرقاول است.

زمان مناسب‌تر برای بازدید از دشت ناز

متوسط حداکثر دما در گرم‌ترین ماه سال در دشت ناز ساری در حدود ۲۲ درجه سانتی‌گراد و متوسط حداقل دما در سردترین ماه سال (دی)، برابر با ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد است. این محدوده دمایی نشان‌دهنده آب و هوای معتدل و مرطوب منطقه است. دشت ناز به‌طور معمول در تمام فصول سال بارندگی دارد. با توجه به محدودیت‌های بازدید در زمان جفت‌گیری و شرایط آب و هوایی این منطقه بهترین زمان بازدید از آن فصل بهار و تابستان است.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به‌واسطه قرارگیری در منطقه‌ای جلگه‌ای در دل جنگل‌های هیرکانی، میراثی ارزشمند و بکر محسوب می‌شود که از هزاران سال پیش برای ما باقی‌مانده است. به همین دلیل حفظ و حراست از این جنگل‌های طبیعی وظیفه‌ای نانوشته است که به عهده هر گردشگر دوست‌دار محیط‌زیستی قرار دارد.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

در تردد به این محیط زیبا و پناهگاه حیوانات کمیاب سکوت را رعایت کنید. پخش موسیقی با صدای بلند می‌تواند منجر به ایجاد استرس در گونه‌های مختلف شود. علاوه بر آن با توجه به آسیب‌پذیر بودن گونه‌هایی همچون گوزن زرد که در این زیستگاه زندگی می‌کنند، از دادن هرگونه غذا به حیوانات خودداری کنید؛ چراکه می‌تواند روند طبیعی آن‌ها را با مخاطره روبه‌رو سازد. به خاطر داشته باشید که برای ورود به پناهگاه حیات وحش دشت ناز باید مجوز داشته باشید.

در اطراف دشت ناز ساری اقامتگاه‌های مختلف با طیف وسیعی از قیمت‌ها و امکانات وجود دارد و شما می‌توانید برای استراحت در نزدیکی این منطقه از هتل‌های مجهز تا بومگردی و سوییت‌ها مستقل را انتخاب کنید.

در نزدیکی دشت ناز ساری هتل‌هایی همچون هتل چهار ستاره سالار دره ( در فاصله ۴۱ کیلومتر)، هتل نارنج (۲۲٫/۹ کیلومتر)، هتل سه ستاره بادله (در فاصله ۱۶٫۹ کیلومتر) و هتل آپارتمان‌هایی همچون هتل قربانی (در فاصله ۲۶ کیلومتر) و بومگردی‌هایی همچون بومگردی گالش منزل ساری (در فاصله ۳۶٫۲ کیلومتر)، اقامتگاه ماه جون (در فاصله ۵۱ کیلومتر) و اقامتگاه جنگلی نظری (در فاصله ۳۳٫۷ کیلومتر) می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای اقامت باشند.

مناسب‌ترین زمان بازدید از دشت ناز در ساری

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید