۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
کد خبر: 55432163

ساری جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری دارد، با ما همراه باشید و درباره دو دریاچه متحیرکننده در ساری بیشتر بدانید.

دو دریاچه متحیرکننده در ساری

سلام نو _ سرویس گردشگری: در میان شهرهای شرقی استان مازندران، به جرات می توان گفت ساری یکی از توریستی ترین و جذاب ترین مقاصد گردشگری شمال کشور به شمار می رود. در همین راستا در ادامه به دو دریاچه جذاب و دیدنی در ساری می‌پردازیم.

دریاچه الندان؛ حیرت‌انگیز و تماشایی

دریاچه الندان یا به گویش بومیان محل «آب‌بندان پله ازنی» از خاص‌ترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی‌ مازندران است. دریاچه‌ای طبیعی با قدمت ۲٫۵ میلیون سال و متعلق به عصر کواترنری زمین‌شناسی که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

آب این دریاچه زیبا و طبیعی،‌ تنها با نزولات جوی و بارش برف و باران تامین می‌شود و هیچ رودخانه یا چشمه‌ای در شکل‌گیری آن دخیل نیست. تغییر مساحت این دریاچه در فصول پر بارش و کم‌ بارش سال،‌ از جمله ویژگی‌های خاص آن معرفی می‌شود؛ گستره‌ای ۱۷ هکتاری که با افزایش بارندگی، به ۳۰ هکتار می‌رسد و آب شالیزارهای اطراف را تامین می‌کند. دریاچه الندان (Alendan) یا آب‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد.

دو دریاچه متحیرکننده در ساری

این دریاچه خاص و تماشایی، به‌عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. علاوه بر آن، دریاچه الندان کیاسر، قدمتی دیرینه دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی موسوم به «کواترنری» نسبت می‌دهند؛ ازاین‌رو، این دریاچه زیبا را از قدیمی‌ترین جلوه‌های طبیعی مازندران می‌دانند که حدود ۲٫۵ میلیون سال از عمرش می‌گذرد.

ویژگی خاص و منحصربه‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود. جنس خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.

در فصول گرم سال که میزان بارندگی به حداقل می‌رسد، وسعت دریاچه الندان را در حدود ۱۷ هکتار تخمین می‌زنند؛ در مقابل، در صورت افزایش بارندگی یا در فصول سرد و پر بارش سال، حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریبا دو برابر می‌شود و وسعت آن به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد.

دو دریاچه متحیرکننده در ساری

بنابراین هرچه باران بیشتر ببارد؛ دریاچه الندان نیز آب بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه بزرگ‌تر خواهد شد؛ ازاین‌رو، به این دریاچه «آب‌بندان» نیز می‌گویند و از آب آن، در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می‌کنند. دریاچه الندان کیاسر در حوالی روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در منطقه جنگلی پله ازنی قرار دارد. این جاذبه طبیعی و جذاب استان مازندران، در آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس دریاچه الندان: مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

چورت؛ دریاچه‍ای حیرت‌انگیز در ساری

دریاچه چورت دریاچه‌ای کوچک در انبوه جنگل‌های مازندران است و یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. دریاچه‌ای که با وجود وسعت کم، آینه تمام قدی است از تمام افسون‌هایی که طبیعتی بکر می‌تواند در خود جای دهد. حوالی صبح که مه رقیقی روی سطح آب پرسه می‌زند و صدای آواز پرندگان به‌آرامی به گوش می‌رسد، آرامش آن دوچندان می‌شود. دریاچه چورت یا «میانشه» همیشه زیبا و دیدنی است؛ اما بهار و به‌ویژه پاییز آن حکایت دیگری دارد. پاییز دریاچه چورت سمفونی رنگ‌ها است.

دو دریاچه متحیرکننده در ساری

دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است و از این‌رو آن را دریاچه چورت نیز می‌نامند. این دریاچه جوان، قریب به ۸۰ سال پیش متولد شده است؛ به این ترتیب که در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین‌لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، یکی از بدیع‌ترین جاهای دیدنی ساری به وجود آمد. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقی‌مانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند، منظره ویژه‌ای را ایجاد می‌کند.

این دریاچه در شکاف دره‌ای با شیب زیاد قرار گرفته و دورتادور دریاچه را پوشش‌های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته‌ است. شکل هندسی دریاچه به‌شکل بیضی کشیده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش‌های فصلی متغیر است. ماهی‌های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده‌ است و برخی هم بر اثر جابه‌جایی تخم آن‌ها توسط پرندگان و انتقال آن‌ها به درون دریاچه به وجود آمده‌اند و طی سالیان بر اثر تولید مثل به جمعیت‌شان افزوده‌اند. ازاین‌رو، امکان ماهیگیری در این دریاچه وجود دارد.

دو دریاچه متحیرکننده در ساری

دریاچه چورت همیشه زیباست، اما فصل بهار با سرسبزی بی‌حدوحصری که به طبیعت دریاچه می‌بخشد و نیمه اول پاییز با جشنواره‌ای از زیباترین رنگ‌ها در چشم‌انداز دریاچه بهترین فصل‌ها برای سفر به این دریاچه هستند.

اگر قصد سفر با تورهای طبیعت‌گردی را ندارید و مسافرت‌های شخصی را ترجیح می‌دهید برای این سفر، یک روز وقت کافی است؛ اما چنانچه فرصت دارید برای سفری دو روزه برنامه‌ریزی کنید. بین ۶ تا هشت ساعت رانندگی خواهید داشت. مسافت کمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را نیز باید پیاده طی کنید.

از شنا کردن در دریاچه خودداری کنید و در صورتی که در دریاچه شنا می‌کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که اطراف و حتی کف دریاچه را پوشش گیاهی جنگلی شامل درخت و بوته در برگرفته است.

آدرس دریاچه چورت: دریاچه چورت به وسعت ۲٫۵ هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله‌ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید