جاذبه‌های ساری دیدنی و جالب هستند از این رو با ما همراه باشید تا درباره چند جاذبه تاریخی در ساری که باید دید، بیشتر بدانیم.

چند جاذبه تاریخی در ساری که حتما باید آنها را باید دید!

سلام نو _ سرویس گردشگری: ساری به‌ عنوان مرکز استان مازندران جزو اولین شهری محسوب می‌شود که راه‌آهن سراسری ایران از آن عبور کرد. برای رسیدن به ساری از تهران کافیست سری به ایستگاه راه‌آهن تهران زده و قطاری که به سمت این شهر حرکت می‌کند را سوار شوید. در این مسیر خواهید دید بعد از گذر از دل صخره‌ها چه بهشتی در مقابل دیدگانتان است. ساری روزگاری پایتخت آقا محمد خان بود. وجود جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری که در مسیر رسیدن به این شهر و در خود شهر وجود دارد هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند.

جاذبه‌های تاریخی و تماشایی ساری

میدان ساعت ساری

به عنوان نماد معروف و باارزش شهرستان ساری، میدان ساعت یکی از جذاب ترین و توریستی ترین دیدنی های ساری است که قدمتی ۹۰ ساله دارد. شهرداری ساری در سال ۱۳۰۹ تصمیم گرفت تا در میدان ساعت ساری، برجی بزرگ به همراه ساعت و ناقوس را بسازد اما این بنای تاریخی در سال ۱۳۴۴ بنا به تصمیم های مختلفی تخریب شد.

چند جاذبه تاریخی در ساری که حتما باید آنها را باید دید!

ده سال بعد در سال ۱۳۵۵، شهرداری ساری به همراه سازمان فرهنگ و هنر ساری تصمیم گرفتند تا مجدداً برج ساعت را در میدان ساعت ساخته و جایگزین فواره های وسط میدان کنند و با کمک طراح مشهور، محمدعلی حمیدی نوا ظرف دو سال این برج ساخته شد.

برج ساعتی که امروزه میبینیم، ناقوسی دارد که در هر ساعت به توجه به تعداد رقم آن ساعت به صدا در می آید بطوریکه در ساعت ۱۲ شب درکنار سکوت شهر، ناقوس برج دوازده بار به صدا در آمده و صدایش در تمام نقاط شهر شنیده می شود. از همه این جذابیت ها که بگذریم، کافیست در سفر به ساری وارد میدان ساعت شوید تا مشاهده کنید ساعت این برج به دلیل موقعیتی که دارد، از ۴ خیابان اطراف میدان به خوبی قابل رویت نمی باشد.

عمارت فاضلی ساری

در میان دیدنی های ساری، عمارت فاضلی یکی از زیباترین و جذاب ترین بناهای تاریخی است که در محله آب انبار نو شهرسان ساری قرار دارد. این بنای تاریخی دارای دو عمارت مسکونی است که یکی از آن ها در زمان قاجاریه ساخته شده و دیگری در دوران حکومت پهلوی در کنار عمارت قاجاریه قرار دارد.

چند جاذبه تاریخی در ساری که حتما باید آنها را باید دید!

اگر علاقه مند به ظریف کاری ها جذاب و شکیل قدیمی هستید، پیشنهاد می کنیم حتماً در سفر به سارری از عمارت فاضلی بازدید کنید چراکه این عمارت تاریخی دارای تزئینات ظریف، آجرکاری های جذاب و معماری بسیار زیبایی می باشد که توجه همه را به سمت خود جلب می کند.

لازم به ذکر است قدمت عمارت فاضلی ساری به دوران قاجاریه برمیگردد و در دهه نود هجری شمسی، یکبار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت تا نامش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

خانه کلبادی ساری

پیش تر اشاره ای به میدان ساعت ساری داشتیم. بنایی تاریخی که در مرکز شهر قرار داشته و در میان جذاب ترین دیدنی های ساری قرار دارد اما در ضلع جنوب شرقی میدان ساعت، بنایی تاریخی با نام خانه کلبادی قرار دارد که پیشنهاد می کنیم اگر وارد میدان ساعت شدید، نگاهی هم به این خانه دیدنی و جذاب بیاندازید.

قدمت خانه کلبادی ساری به دوران قاجاریه برمیگردد. در آن زمان شخصی با نام سردار جلیلی دستور ساخت این بنا را داد تا فرزندش، امیر نصرت شکوه نظام در این خانه زندگی کند.

چند جاذبه تاریخی در ساری که حتما باید آنها را باید دید!

لذا در آن زمان، نام خانه را امیریه گذاشت اما بعد از مدتی، فرزند او در سن جوانی فوت کرد و تصمیم گرفته شد تا خانه به فرزند دیگر سردار جلیلی، منوچهر خان بخشیده شد. منوچهر کلبادی برای مدتی به عنوان نماینده مردم ساری انتخاب شد اما در سال ۱۳۶۲ فوت کرده و هشت سال بعد، در سال ۱۳۷۰، سازمان میراث فرهنگی کشور مالکیت خانه را برعهده گرفت و بعد از مرمت و بازسازی، در سال ۱۳۸۸ خانه کلبادی ساری به یکی از موزه های مردم شناسی تبدیل گردید.

خانه رمدانی ها

خانه رمدانی ها با مساحت ۶۰۰ متر مربع از دو بخش قاجاری و پهلوی تشکیل شده که بخش جنوبی آن متعلق به عصر قاجاری است و قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی گردد. دارای سر در بسیار زیبایی است. بنای دوم در پشت بنای اولی با یک فاصله ی کم قرار دارد. در دوران پهلوی اول دچار تغییرات اساسی شده و در سال های اخیر نیز تمام اندودهای داخلی از بین رفته است که باعث شده طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن نمایان گردد.

آدرس: ساری، خیابان انقلاب، خیابان آب انبار نو

چند جاذبه تاریخی در ساری که حتما باید آنها را باید دید!

مسجد جامع شاه عباسی، یادگار صفویان در مرکز مازندران

بنای مسجد یکی از آثار به جا مانده از دوران صفویان در استان مازندران است و تاریخ آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین می زنند. مجموعه فرح آباد دارای مسجد، پل و کاخ جهان نما بوده که تنها مسجد آن باقی مانده است.

آدرس: ساری جاده دریا، روستای فرح آباد

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    2 0
    ساری زیبا پایدار باشی
  • محمد توفیقی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    3 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما باید اضافه کنم که آب انبار نو میرزا مهدی و حمام وزیری و امامزاده عباس و یحیی و زین العابدین و عیسی خندق و صالح مرزرود برج رسکت. مجموعه فرح آباد که در زمان شاه عباس ساخته شده و... از جاهای دیدنی و تاریخی ساری است
  • محمد توفیقی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما باید اضافه کنم که آب انبار نو میرزا مهدی و حمام وزیری و امامزاده عباس و یحیی و زین العابدین و عیسی خندق و صالح مرزرود برج رسکت. مجموعه فرح آباد که در زمان شاه عباس ساخته شده و... از جاهای دیدنی و تاریخی ساری است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید