قزوین پر از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری است، از این رو با ما همراه باشید تا درباره معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین بیشتر بدانیم.

معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر قزوین روزگاری بیش از ۱۰۰ آب‌انبار داشت؛ اما در حال حاضر تعداد آب‌انبارهای سالم آن به کمتر از ۱۰ مورد رسیده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان گسترش سریع شهر قزوین و مهاجرپذیری بالای آن دانست که باعث ساخت‌وسازهایی درون بافت قدیمی شهر شد تا مهاجران جدید بتوانند در آن مستقر شوند. یکی از این آب‌انبارها، آب‌انبار سردار بزرگ است که به‌عنوان سازه‌ای بزرگ و جالب در نظام آبرسانی شهری، در سال ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در آب انبار سردار در قزوین؛ یک معماری تماشایی

ایران کشوری خشک است و در بیشتر مناطق آن مشکل کم آبی وجود دارد برای همین مردم از گذشته های دور همیشه به دنبال راهی برای ذخیره آب بودند. نیاز همیشگی به آب باعث شد تا مخازن جالبی به اسم آب انبار برای ذخیره آب ابداع شود.

قزوین از گذشته های دور مشکل کم آبی داشته برای همین در قرن پنجم هجری خیرین قناتی را در این شهر حفر کردند اما با این حال در فصل تابستان مسئله ی همیشگی کم آبی باز هم مشکلات زیادی را برای مردم به وجود می آورد.

معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین

برای حل این مشکل در محله های مختلف شهر قزوین آب انبارهای زیادی توسط خیرین و ثروتمندان ساخته شد، آب انبارهایی که تا قبل از لوله کشی شهر استفاده می شدند و امروز تبدیل به مهمترین بناهای تاریخی شهر شده اند و به تنهایی می توانند گردشگران زیادی را به قزوین بکشانند.

یکی از مهمترین آب انبارهای قزوین، آب انبار سردار بزرگ است که برای تماشای آن باید به محله ی راه ری در خیابان راه آهن قزوین بروید. دو برادر به اسم های محمدحسن خان و محمدحسین خان که از رهبران زمان فتحعلی شاه بودند باعث و بانی ساخت این آب انبار زیبا شدند. این دو سردار در جنگ های ایران و روس شجاعانه شرکت کرده بودند و بعد از جنگ بناهای عام المنفعه ی زیادی مثل مدرسه، مسجد، حمام و آب انبار را در قزوین ساختند.

این دو سردار دو آب انبار در قزوین ساختند که یکی از آن ها در خیابان راه آهن قرار دارد و منتسب به برادر بزرگ تر است و دیگری در خیابان تبریز است و منتسب به برادر کوچک تر است.

معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین

این آب انبار هم مثل دیگر آب انبارهای ایران از سردر، راه شیر، پاشیر و مخزن تشکیل شده که در هر کدام از آن ها تزئینات بینظیری به چشم می خورد و از نمونه های برجسته ی معماری هستند.

معماری جذاب آب‌انبار سردار بزرگ در قزوین

این آب‌انبار تاریخی توسط دو برادر به نام‌های محمدحسن خان و محمدحسین خان از امرای فتحعلی‌ شاه در بی‌آب‌ترین محله شهر قزوین یعنی محله «راه ری» بنا شد. در کتیبه سردر نیز این دو موسس و تعمیر آن در سال ۱۳۵۷ توسط شهرداری قزوین ذکر شده است. جالب اینکه در قزوین دو آب‌انبار به نام‌های سردار بزرگ و سردار کوچک وجود دارد که برخلاف تصور گردشگران، آب‌انبار سردار بزرگ از لحاظ حجم کوچک‌تر از آب‌انبار سردار کوچک است و دلیل نامگذاری آن‌ها فقط به‌خاطر سازنده‌هایشان بوده است.

در دو سمت ورودی آب‌انبار سردار بزرگ، با سکوی سنگی برای نشستن و استراحت روبه‌رو می‌شوید. این بخش دارای طاق‌نمای عریضی با قوس جناقی و دو طاق جانبی به‌صورت دو طبقه است که آجرکاری و کاشی‌کاری با طرح هندسی، زیبایی دوچندان به آن‌ها بخشیده‌اند.

معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین

در ادامه، مسیر دسترسی به پاشیر جهت برداشت آب قرار دارد که درمجموع شامل ۴۸ پله سنگی می‌شود و هر پله به ارتفاع متوسط ۲۵ سانتی‌متر است. در این مسیر می‌توانید شاهد پوشش طاق‌آهنگ باشید؛ ضمن اینکه قسمتی از پوشش ابتدای ورودی راهشیر دارای تزیینات آجرکاری همراه با رسمی‌بندی و استفاده از پا باریک‌های تزیینی و کاشی‌کاری است. در پایان راهشیر بخشی قرار دارد که به «پاشیر» معروف است و مردم در گذشته برای دسترسی به آب باید این مسیر را طی می‌کردند و ۱۲٫۵ متر پایین می‌رفتند.

مخزن آب این بنا با حجم ۴,۹۰۰ متر مکعب به‌صورت مربعی‌شکل است که روی آن گنبدی زیبا و رفیع بر پایه مربع ایجاد شده و زیبایی خاصی به فضای آن بخشیده است. ارتفاع بلندترین نقطه این گنبد آجری تا کف آب‌انبار حدود ۲۸ متر است؛ هرچند بعدها کف آن را به‌اندازه سه متر پر کردند و به این ترتیب، ارتفاع آن به ۲۵٫۵ متر رسید. علاوه بر بادگیر مرکزی که در بالاترین قسمت گنبد قرار دارد، چهار روزن مشبک جهت تهویه هوا در گنبد کار گذاشته شده است.

معماری جذاب‌تر در آب انبار سردار در قزوین

گنبد آب‌انبار از بیرون چندان بزرگ به نظر نمی‌آید؛ اما با پایین‌رفتن از پله‌ها و رسیدن به داخل مخزن، عظمت و بزرگی گنبد و خلاقیت معماران آن مورد تحسین قرار می‌گیرد.

مصالح به کار گرفته در بنای آب‌انبار بزرگ، شفته آهک با روکش ساروج با قطری حدود سه متر است. اگر به دیوارهای داخلی بنا دقت کنید، می ‌بینید که کاملا صاف نیستند. این ناصافی به‌دلیل بی‌دقتی در معماری نبوده، بلکه برای ایجاد حرکت در داخل آب و جلوگیری از رکود و فساد آب بوده است. این بنا مقاومت خوبی در برابر زلزله دارد و با وجود زلزله‌های مختلف در طی سالیان دراز در قزوین، به‌خاطر مهندسی دقیق آسیب ندیده است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید